Polaris 2013

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Men härligt att dom ramlar in på löpande band nu!!
Hur säger era hadlare om inkörning?
2% olja i soppan första tanken, blandad körning och inge full gas de första tre timmarna vad typ vad jag fick höra. Någon som hört annat?

Ang drivaxeln lär man väll få vara kritisk till att man limmar en så väsentlig del av maskinen eller?!! Konstigt. hoppas det är en gångs företeelser och att vi slipper se mer sånt där!
Nu är knappast limningen problemet då större delen av chassit är hoplimmat och har så varit sen pro-ride kom -11 även bilindustrin limmar mycket istället för svetsa då man slipper materialförändringar vid limning vilket är en stor fördel. /E
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
Ang drivaxeln lär man väll få vara kritisk till att man limmar en så väsentlig del av maskinen eller?!!
Moderna flygplan är i regel mer lr mindre ihoplimmade, såatte.
Det är ju därifrån dom fått idén.

Dom kanske anställde nån kille från ryanair som sa sig vara duktig på limma för billig peng ;-)
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Nu är knappast limningen problemet då större delen av chassit är hoplimmat och har så varit sen pro-ride kom -11 även bilindustrin limmar mycket istället för svetsa då man slipper materialförändringar vid limning vilket är en stor fördel. /E
Det har väl ingen betydelse om resten av chassit varit limmat, eller om flygplan är limmade. Det kan väl fortfarande vara såatt limningen är felaktigt utförd. Dom har ju redan haft en recall på felaktigt limmade a-armar.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Hur säger era hadlare om inkörning?
2% olja i soppan första tanken, blandad körning och inge full gas de första tre timmarna vad typ vad jag fick höra. Någon som hört annat?
Står i boken hur och vad du ska blanda.

Tror det var Polaris halvsyntet som skulle blandas i första tanken om jag inte minns galet..
 

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
Min polarishandlare fyllde tanken med olja, så jag åkte bara och fyllde på soppa i skotern... vet inte om det är nåt han bara gör, eller om det är nåt som dom ska göra. Kan vara bra att veta så man inte tillsätter ytterligare 2 procent.
 
Last edited:

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
hmm verkar faktiskt som om det ryker en och annan drivaxel på andra sidan Atlanten, känns lite surt om man bränner en axel tidigt och så är nya restnoterade någon månad!!
Ja det är bara till att följa utvecklingen och vara på sin ÅF om det nu visar sig vara ett generellt problem i USA.
(Fan ta Polaris om man nu sålt Assaulten som fungerade och bytt till en ny klen PRO:wondering:)
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
Min ÅF eller verkstadsmekaren sa att polaris har satt i olja i oljetanken som är nån annan än VES gold och som är för inkörningen så inge olja i tanken sa han !
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Nu är knappast limningen problemet då större delen av chassit är hoplimmat och har så varit sen pro-ride kom -11 även bilindustrin limmar mycket istället för svetsa då man slipper materialförändringar vid limning vilket är en stor fördel. /E
Okej. Har du bevis på att det inte är limningen som "släpper" eller gissar du?

Mvh // Johan
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Det har väl ingen betydelse om resten av chassit varit limmat, eller om flygplan är limmade. Det kan väl fortfarande vara såatt limningen är felaktigt utförd. Dom har ju redan haft en recall på felaktigt limmade a-armar.
Menar det.!

Mvh
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Helmysigt! Har du köpt den rutan från tillbehörskatalogen eller är den köpt på något annat ställe? Letar nämligen en själv men dom är ju svindyra i katalogen..



Då har man hämtat maskinen å fått på lite lull iaf.. Askerbåge, två väskor, bukskydd, låg chrome ruta och extra boggiehjul..
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Det var ju precis det du inte menade Danda -du tyckte att det var dumt att limma en sådan kritisk konstruktion som drivaxeln. Vänd inte kappan efter vinden...
Nej jag var kritisk till det! Jag sa aldrig att det var dumt. Det är jag inte rätt man att avgöra.

Det var bla därför jag frågade dig om du hade fakta eller om du gissade?

Mvh
 

ZixX

Medlem
18 okt 2011
32
0
1
Luleå
Limning håller utan problem för dessa krafter. Kollade på mera bilder, och det verkar vara så att det är alu axeln som spricker/fläks upp.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Limning håller utan problem för dessa krafter. Kollade på mera bilder, och det verkar vara så att det är alu axeln som spricker/fläks upp.
Utan någon vidare insikt förutom det jag läst så kan det vara en kombination, limmet i sig klarar kraften så felet är vid montering/applicering. Felaktigt applicerat lim resulterar i att hylsan släpper och att axelns väggar ev går sönder...

Man personligen tar jag nog ett djupt andetag, worst case får man bärga maskinen men just nu känns det som det blir lite uppblåst ur proportion. Att börja prata konstruktionsfel med skoteråkare är som att börja viska om svininfluensan till hypokondriker :rolleyes:

Se fotstegen när proriden kom, man kan drabbas? Ja. Var det så omfattande som folk började nojja om? Nej... Jävligt trist om det blir ett seriöst problem, riktigt jävla trist. Men jag avvaktar nog innan jag börjar montera drivaxlar från en RMK 900...
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
Det jag försökte påpeka var att det är inget fel i att limma en vital del. Flygplan är ihoplimmade till stor del.
Gör man dock konstruktions eller monterings fel kan det såklart hålla dåligt. Men att limma i sig självt är ingen dålig idé. Det är ju inte riktigt vanligt karlssons klister dom använder. :)