Polaris 2013

ZixX

Medlem
18 okt 2011
32
0
1
Luleå
Utan någon vidare insikt förutom det jag läst så kan det vara en kombination, limmet i sig klarar kraften så felet är vid montering/applicering. Felaktigt applicerat lim resulterar i att hylsan släpper och att axelns väggar ev går sönder...

Man personligen tar jag nog ett djupt andetag, worst case får man bärga maskinen men just nu känns det som det blir lite uppblåst ur proportion. Att börja prata konstruktionsfel med skoteråkare är som att börja viska om svininfluensan till hypokondriker :rolleyes:

Se fotstegen när proriden kom, man kan drabbas? Ja. Var det så omfattande som folk började nojja om? Nej... Jävligt trist om det blir ett seriöst problem, riktigt jävla trist. Men jag avvaktar nog innan jag börjar montera drivaxlar från en RMK 900...

Limningen är nog inte heller problemet, ser ut att vara "hylsan" som går in i axeln är för kort. Så skulle man göra en ny, där "hylsan" sträcker sig längre in i axeln så skulle det nog hålla.

Angående det fetmarkerade, så stämmer det jävligt bra haha :bigsmile:
 

mr-cave

Välkänd medlem
17 nov 2010
156
0
6
Gagnef
Lite långsökt i den här diskussionen om axeln kanske men iaf....
Stål mot alu har ju olika stor ändring vid tex upphettning/ kylning.
Och jag tor stål ändrar sig mycket mera än alu.
Så om man har tex en viss tolerans vid säg 20 grader tex vid montering och sen tar ut maskinen i 20 minus så får man ju en ändring på 40 x (ändring i mm per grad).

Finns exakta värden på detta om man googlar lite.

Tänkte bara att stålbiten krympte mera och därför glappar mera i aluaxeln?

Nån som håller med/ mot?
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Kan ju vara ett monteringsfel även?har inte kollat på min 13 än,men låt säga att det är gjort så här:i fabriken har dom låst lagret på variatorsidan först,sedan monterat beltdrive dreven&dragit åt dom,kan ju bli då att axeln är i spänning(grovt sagt,axeln drar ihop tunneln,då vill den ju separera från limmningen?)kan ju även vara ett klockrent garanti ärende,dvs.axlarna kommer att bytas ut,dom håller helt enkelt inte,är inte det minsta oroad över att polaris skiter i detta.
Men det lär vi ju se när fler maskiner får mil på mätarna,kan ju vara en grejj man ska kolla på efter varje dags körning,så man ev.hinner observera det innan det rasar,inte kul å bli stående i skogen,för den måste ju bärgas på släde ifall axeln går.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Kollade på lagret,är ingen låsning,men är nog pressad på plats bara,nå då återstår det ju att se vad som händer i drivaxelfrågan framöver.
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
Nu har Pro:n fått sina första 8mil på mätaren och allt fungerar perfekt inga problem.

Remmen låter en del eller viner men det står ju att det kan göra det tills den är inkörd i instruktionsboken. Blir en del rester från remmen också men enligt bok.

Kan försöka lägga upp en bild senare på hur slitaget ser ut.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
Vet nån om nödstoppen är normalt öppen eller stängd?
Till 95% säkterhet tror jag den är normalt sluten. Alltså kretsen är öppen när pluppen är på plats.

Detta bygger jag dock bara på att det så på tidigare polarisar =) Men normala idag är ju att man kortsluter för att döda.
 

eron

Välkänd medlem
19 aug 2010
296
1
18
Boden
Min tolva kortsluter då den dödar, har varit så på alla skotrar jag har träffat på men vem vet det kan ju skilja på nån.
 

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
hur är de med krängningshämmarna?måste man bort med hela stången eller är de nått snabbfäste? så stången kan sitta kva?
Lossa den bara i underkant på en sida och fäst den i stången så är den bortkopplad... Alternativt ta bort hela den korta stumpen som kopplar ihop den tvärgående stången med a-armarna.
 
Last edited:

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Har/ska ni plocka bort krängningshämmarna? Funderade själv på att göra det men är lite tveksam.
 

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
Ska plocka mina tänkte jag... Ledegenskaperna skiter jag i.

Man får nog spänna fjädrarna lite extra dock, men det är ju inga problem.