Polaris 2013

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Ja av vad jag har sett och även vad ÅF mekanikern sagt så är allt annat intakt. Styret står snett men det beror troligtvis på att styrstagen är fästa i pyramiden.
Har du fått höra om när dem beräknas få hem en ny kolfiberram?
Polaris hade ingen liggandes på hyllan i Sverige vad jag förstod.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Var skeptisk till konstruktionen första gången jag såg den, men nu blir jag ärligt talat riktigt rädd. Hållbarheten får stryka på foten så pass att man knappt kan lita på sin nya maskin och vad händer med andrahandsvärdet? Vet redan att jag måste byta nästa vinter då jag tycker mitt chassi är vekt, men det här?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Var skeptisk till konstruktionen första gången jag såg den, men nu blir jag ärligt talat riktigt rädd. Hållbarheten får stryka på foten så pass att man knappt kan lita på sin nya maskin och vad händer med andrahandsvärdet? Vet redan att jag måste byta nästa vinter då jag tycker mitt chassi är vekt, men det här?
Håller med, ska också byta nästa vinter och det blir nog ingen pro rmk då man har planer för antingen BB eller turbo, hade först tänkt en assault 155 som bas då det är kedjehus på den men nu till min besvikelse så sitter det även kolfiber rör i pyramiden på den. Rmk standard har dock kedjehus och alu pyramid. Men då är det massa annat som måste bytas och dämparna får man nog inte ett öre för om man vill bli av med dom.. så antingen så får man byta in kolfiber pyramiden direkt mot en i alu och köpa en assault och byta matta, framvagn och dämpare.
Men förhoppningsvis så lär väll polaris ha löst dom problemen som vart till 2014 så valet kanske blir enklare när 2014 specarna kommer.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Kolfiberrören borde väl hyfsat enkelt gå att byta till alu. Borde ju inte bli nån jätteskillnad i vikt heller :)
 

kroks

Medlem
13 dec 2012
14
0
1
Har du fått höra om när dem beräknas få hem en ny kolfiberram?
Polaris hade ingen liggandes på hyllan i Sverige vad jag förstod.

Det var det jag fick veta också att ramen är restad i Sverige. Men jag har inte fått svar på om den finns på lager i staterna.

ÅF skulle även kolla om det går att sätta dig en annan ram. Fästena till spolar o dylikt var olika men inte omöjligt att det går att stuva om.
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Jag ska dock förtydliga att mina rör inte skadades vid normal användning utan då jag slog över vid klättring och den landade på styret, då fick även en hel massa andra delar skador.
Rören gick inte av som för Kroks utan fick en mindre skada av själva pyramiden som är i aluminum och i sin tur skruvad i kolfibern, detta hade förstått aluminumrören hållit för.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Jag ska dock förtydliga att mina rör inte skadades vid normal användning utan då jag slog över vid klättring och den landade på styret, då fick även en hel massa andra delar skador.
Rören gick inte av som för Kroks utan fick en mindre skada av själva pyramiden som är i aluminum och i sin tur skruvad i kolfibern, detta hade förstått aluminumrören hållit för.
Låter som normal användning som det ska hålla för... :)
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Om den bara hade landat i snö hade det säkert gått bra men den stegrade rakt upp för att sen landa rakt ner i spåret som i princip var en ränna utan snö, det svarade bra när styret tog direkt i backen kan jag lova.
Största skadan tog bakre ramen där själva pyramiden sitter, den sprack på flertalet ställen, vad jag vet är den samma som -11 och -12?
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Om den bara hade landat i snö hade det säkert gått bra men den stegrade rakt upp för att sen landa rakt ner i spåret som i princip var en ränna utan snö, det svarade bra när styret tog direkt i backen kan jag lova.
Största skadan tog bakre ramen där själva pyramiden sitter, den sprack på flertalet ställen, vad jag vet är den samma som -11 och -12?
Försvara nu inte att pyramidkonstruktionen går sönder av att man drar över på styret. Må vara att man knäcker styret men pyramiden?!?!?
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Säger bara att det inte hade spelat någon roll vilken årsmodell på rmk det varit.
Hade nog fått plocka delar från vilket märke det än varit faktiskt men om det är nån som vill testa så är det ju bara hissa upp sin maskin i garaget och sen vicka den bakåt ner i betongen så vet man ju om den håller.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Hur ofta landar man på betong när man är ute och kör? Stegra över i snö är ju inte direkt samma sak
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Hur ofta landar man på betong när man är ute och kör? Stegra över i snö är ju inte direkt samma sak
Som jag tidigare skrev så var det obefintligt med snö!
Detta pga att den hade jag redan skottat iväg snön ett 10 tal meter längre ner i branten då jag försökte ta mig upp, att fälla den rakt ner i frusen mark bland sten och stubb är obytdligt mjukare än betong.
Om nån nu ännu tror att den lade sig baklänges i ett mjuk fjun så både pyramiden, instrumentpanel mm. gick i bitar så får ni forstätta tro det.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Hadde det varit en 11a eller 12a så hadde det blivit samma sak förmodligen(vet det av erfarenhet med en likadan crash,som hände med en 11a.)&som sledman säger,renskottad brant med frusen mark=betong i hårdhet,men ni som gillar vikt kan ju byta ut era pyramider till massivt stål istället:bigsmile:
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Ok, landa upponer på betonggolv ska man passa sig för, men hur är det med att köra över en bäck som kroks.
Är det inte heller nått man ska göra med en ny skoter.

Och varför har inte polaris sverige några ramar hemma, en sån där tveksam ny lösning borde ju innebära att man har nån på reserv mitt i säsongen.
 
Last edited:

smiler

Aktiv medlem
3 dec 2007
78
0
6
Sundsvall
Haha... Orkar fan snart inte följa denna tråd.
Om allt är så värdelöst så äre väll bara å strunta i skoteråkningen?
El byta märke... :wondering:

:whistle:
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Haha... Orkar fan snart inte följa denna tråd.
Om allt är så värdelöst så äre väll bara å strunta i skoteråkningen?
El byta märke... :wondering:

:whistle:
Ha, det är ju så att vi är gnälliga svenskar... De va nu ingen som ville byta med mej när jag la ut bytes XM mot RMK.. Men visst har det ni alla skrivit + att jag bogserat ut nån PRO från busken bidragit till att jag tog Just en vanlig RMK nu när jag kom tebacks te poo....

Ds, glöm inte att ha kul därute!