Polaris 2013

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
En mjuk sekundärfjäder är enligt mig det bästa! 11 serien har vikten långt in, det innebär inte att den har högre matningskurva än 10 frånbörjan, utan att förhållandet mellan när variatorn är utväxlad och inte förändras, om jag tex la på 1gram i roten på vikten eller 1 gram i toppen så skulle 1 gram i toppen mata hårdare hela vägen och framför allt när variatorn börjat växla ut.
Därför kör jag med mjuka sluttryck både på primär och sekundär, kommer att sätta in 120-175 nu i min.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Ok. Så 11 har samma profil som 10.. då behöver jag inte köpa nån sån.. har liksom 10-68 10-70 nedslipade från toppen till66,5 respektive 68... borde funka som likvärdigt..
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
En mjuk sekundärfjäder är enligt mig det bästa! 11 serien har vikten långt in, det innebär inte att den har högre matningskurva än 10 frånbörjan, utan att förhållandet mellan när variatorn är utväxlad och inte förändras, om jag tex la på 1gram i roten på vikten eller 1 gram i toppen så skulle 1 gram i toppen mata hårdare hela vägen och framför allt när variatorn börjat växla ut.
Därför kör jag med mjuka sluttryck både på primär och sekundär, kommer att sätta in 120-175 nu i min.
Hmm, förstår ingenting nu men är ingen super specialist på variatorer.

Jag har nu SLP laddade till 75g, 140-340 primär samt 160/260 sekundär för att på så vis minska på det remslir som min PRO -13 dras med!
En mjukare sekundärfjäder ger mindre remtryck och därför ökat remslir vid belastning, eller har jag fel?

De 10-68 samt fjädrar som sitter orginal på Pron ger remslir för mig och därigenom superheta variatorer!

Nu fungerar det bättre men inte optimalt.

11 serien har inte samma profil som 10, lägg dessa bredvid varandra och kolla.
 

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
Hmm, förstår ingenting nu men är ingen super specialist på variatorer.

Jag har nu SLP laddade till 75g, 140-340 primär samt 160/260 sekundär för att på så vis minska på det remslir som min PRO -13 dras med!
En mjukare sekundärfjäder ger mindre remtryck och därför ökat remslir vid belastning, eller har jag fel?

De 10-68 samt fjädrar som sitter orginal på Pron ger remslir för mig och därigenom superheta variatorer!

Nu fungerar det bättre men inte optimalt.

11 serien har inte samma profil som 10, lägg dessa bredvid varandra och kolla.


Har aldrig sagt att det är samma profil, det jag pratade var om vikten vars den är placerad på vikten.

Ibland, beroende på vad du har i primären och hur hårt dom trycker så kan en mjukare/hårdare fjäder orsaka remslir i sekundären. Men vanligast är att en hårdare sekundärfjäder lättare orsakar remslir, om vi pratar remslir under belastning. Sen kan du ju få remslir av att den drar ner remmen också (Detta genom för mjuk sekundär fjäder).
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Det var matningskurva jag tolkade som profil.. hur som.. så kan vi vara överens om att fjädrar som funkar till 10 serien blir för hårda på 11.
Anders F. Jag vet inte men slp måste se sjukt speciell ut. Du lastar 9g mer än mej på i övrigt samma fjädrar. Vilket motsvarar 25-30hk.. eller ungefär där polarn hamna när han körde med turbo... håll koll på varven när du lastar.. ligger du på runt 7800-7900 när det går tungt så ta bort vikt. Annars kommer du få titthål i kolvarna.
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Slp vikter kräver lite mer last än ex polaris 10 eller 11 serien!
Körde med 73g på min -12 assault men fick rejält övervarv på -13 PRO.
Nu varvar den 8200 på 700 m höjd stabilt, mycket snappy/rappt gassvar.
Tror att fler som åker slp vikter kan bekräfta detta.

Polaren som åker 11-70 vikter varvar dock bara 7800-8000

Sedan är backshiften på sekundären en annan viktig parameter som styrs av bl.a. Fjäder samt Helix!

Neddrevning kräver ofta en hårdare SEK fjäder men nu är det inte fallet med -13 PRO som går varm på variatorerna.

En vetenskap detta med rätt setup
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Glöm inte att Stenman åker Tied! Ej kört den själv.

Angående Mtx, har 75gr i mina med 160/260 sek och std helix. Guld primär TEAM eller erlandson vet ej vilken satt i vid köp. Behöver brantare helix i början(62?) och backshiften är lite väl hård ibland. Kör med SLP rör, -11.

Stenman, hur behåller du rappheten i maskin med mjuk sekundär? Original 155/222 är ju inget att hurra för backshift mässigt. Verkar som TIED generellt fungerar med mjukare fjäder?
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Glöm inte att Stenman åker Tied! Ej kört den själv.

Angående Mtx, har 75gr i mina med 160/260 sek och std helix. Guld primär TEAM eller erlandson vet ej vilken satt i vid köp. Behöver brantare helix i början(62?) och backshiften är lite väl hård ibland. Kör med SLP rör, -11.

Stenman, hur behåller du rappheten i maskin med mjuk sekundär? Original 155/222 är ju inget att hurra för backshift mässigt. Verkar som TIED generellt fungerar med mjukare fjäder?
Betydligt mer nerdrevat. Och nog tror jag han har rappa i maski med 170 i start tryck i primåren.. en lång cross racer hehe.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Var ute och myr-surfade lite med Pro-RMK´n igår. Stannade och drack och käkade lite, kanske stod still i 10min. När jag sedan ryckte igång den och skulle köra igen så var det lite bludder, den gick inte riktigt rent och det kanske höll på så i kanske 30 sekunder sen gick den lika bra som den alltid gjort.

Någon som varit med om samma eller vet vad det kan bero på?
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Har exakt samma sak på min -12.
Upplever att det blir mer och mer för varje helg.
Ska lämna in den så får dom mäta soppatrycket och se om nån spridare läker eller vad det kan bero på.
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Var ute och myr-surfade lite med Pro-RMK´n igår. Stannade och drack och käkade lite, kanske stod still i 10min. När jag sedan ryckte igång den och skulle köra igen så var det lite bludder, den gick inte riktigt rent och det kanske höll på så i kanske 30 sekunder sen gick den lika bra som den alltid gjort.

Någon som varit med om samma eller vet vad det kan bero på?
samma på min också
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Det har bara hänt just då, engång för mig. Visserligen kanske det var varmare ute än någon gång tidigare under säsongen men kan det vara det som spökar?
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
Så upplever jag min också med blödder men försvinner direkt efter fullgas! Som att den samlar på sig soppa å surar ner sig lite
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
I börjar räckte det med att man kom över 5000 så slutade det. Men tex nu idag så får jag gasa ur den 2-3 gånger innan den går rent.
 

PRO 163

Medlem
22 feb 2013
10
0
1
Vilhelmina
Detta händer jämt på min när man stannat av ett tag och sedan skall iväg. Det var exakt samma på 11:an jag hade innan också. Jag tror det beror på att ECU:n får spunkt när motortempen snabbt sjunker vid stopp, sedan tar det några sekunder innan den hunnit ställa om sig rätt igen.
 

Lappen_

Välkänd medlem
28 dec 2011
350
0
16
Arvidsjaur
En mjuk sekundärfjäder är enligt mig det bästa! 11 serien har vikten långt in, det innebär inte att den har högre matningskurva än 10 frånbörjan, utan att förhållandet mellan när variatorn är utväxlad och inte förändras, om jag tex la på 1gram i roten på vikten eller 1 gram i toppen så skulle 1 gram i toppen mata hårdare hela vägen och framför allt när variatorn börjat växla ut.
Därför kör jag med mjuka sluttryck både på primär och sekundär, kommer att sätta in 120-175 nu i min.
Jag kör med mtx vikter, så du skulle rekommendera att vikta på längst ut och köra med lågt sluttryck på primär fjädern? Givetvis ska den ju hålla varven! Men alltså vikta lite mindre å köra lågt sluttryck?
 

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
Jag kör med mtx vikter, så du skulle rekommendera att vikta på längst ut och köra med lågt sluttryck på primär fjädern? Givetvis ska den ju hålla varven! Men alltså vikta lite mindre å köra lågt sluttryck?
Tvärt om. Lastar du på längst ut på vikten så måste du kompensera med hårdare sluttryck. Hur vill du ändra den?