Vägledning av skoterköp.

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Yamaha: Dra pulka på led och tuffa omkring på leden.
Ski-Doo Renegade 600sdi: sitter drag standard och ofta en extra dyna. Bra hybrid som funkar bättre i lössnö än Lynxen.
Lynx 600 x-trim: Lite vassare boggi för led än Ski-doo, men som sagt sämre i lössnö än Ski-Doo.

Jag hade satsat på Ski-doo!

Figge007

Medlem
26 jan 2012
46
0
1
Ja det är ju inte lätt detta:) Känns som att alla dessa skotrar är bra skotrar som fyller mina önskemål. Sedan är jag inte dummare än att jag fattar att var och en har sina favoriter och talar varmt för dem:). Jag ska definitivt kolla upp Renegade och hur den är. Är den driftsäker? och är det något speciellt jag bör titta efter om jag köper en begagnad Renegade? (matta, rem eller något annat?) Jag tackar dig "Kenth" för ditt svar!

Mvh Jonny

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Ett tips om du köper en ski-doo eller lynx. Åk till närmaste verkstad och be dem att "fylla på fett i vevaxellagrena och byta packboxar". Jag vet ju inte hur mycket du kan om skotrar men om du ber verkstaden om exakt det som står inom citattecknen så ska det ordna sig. Om det är någon verkstad att tala om så ska de veta vad det är för nåt.

På detta sätt så åtgärdar du den enda riktigt svaga punkten på dessa motorer. Sen gör du det igen om två säsonger och under tiden har du en riktigt fin myspysmaskin.

Och så får du inte glömma att ha roligt med din nya snöskoter.

Figge007

Medlem
26 jan 2012
46
0
1
Kanon! Det ska jag komma ihåg.

Jag har kört skoter hela mitt liv men när det kommer till att "meka" och motorer så är jag vad man kan klassa som "lätt handikappad":) Jag vill bara tacka alla som tagit sig tid att hjälpa mig med info och vägledning i ett köp av skoter!

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Kanon! Det ska jag komma ihåg.

Jag har kört skoter hela mitt liv men när det kommer till att "meka" och motorer så är jag vad man kan klassa som "lätt handikappad":) Jag vill bara tacka alla som tagit sig tid att hjälpa mig med info och vägledning i ett köp av skoter!
Körde själv en Renegade BCX förra året och för mig är det en perfekt skoter om man vill köra överallt.
Funkar grymt på led, lössnö, och dra pulka. Nu gillar jag lössnö mer och satsar mer på den åkningen och dom resorna. Men skulle defenitivt gå tillbaka till en renegade om jag skulle köra mest hemma.

Figge007

Medlem
26 jan 2012
46
0
1
:) låter bra. Jag sitter och tittar lite på Renegade. Vilken årsmodell är den "bästa" av denna skoter? Sedan undrar jag även vad ett vettigt pris på en sådan skoter kan tänkas vara, förstår jag är en sjukt svår fråga att svara på. Men om du skulle ta ett pris "mellan tummen och pekfingret" vad skulle vi då hamna på? Mvh Jonny

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Kan väl bara säga att 600 e-tec är väl den bästa motorn man kan tänka sig, men du vill ju ha mer pulver och jag har haft både en 600 e-tec och är inne på min andra 800 e-tec och kommer att fortsätta köra 800:a. Alltid trevligt med ny skoter om än så dyrt(146900kr) eller köp en fjolårsmodell för strax över 100000.
Som sagt förra årets Renegade BCX 800 e-tec tycker jag är ett bra köp. Ställbar spårvidd(bra vid lössnö). Sitter drag på original. Duktigt med power i motorn. Min gjorde 187km/tim på mätaren under inkörningsperioden och då är det inte full effekt och ändå var den rapp. KÖP!

Figge007

Medlem
26 jan 2012
46
0
1
"Keneth" Är det bara BCX som gäller för Renegade:n, eller är det någon annan av de olika renegade som kan funka lika bra?