Yamaha et 250 varvar inte ur

jeppe.C

Medlem
26 jan 2012
22
0
1
stockholm
Heej!
Jag har en gammal yamaha et 250 från ca 1978 tal.
Nu är det så att den inte varvar ur alls den går knappt framåt. Den ryker och bara bluddrar när man bara rör gasen. har försökt med ett mindre munstycke men samma sak hände. Har även bytt tändstift och inget hände då heller. Så nu undrar jag om det är någon här som kan hjälpa mig med min gamla skoter.
Mvh jeppe.c

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
choken kanske har fastnat? vad har du för förgasare, mikuni eller org membran gasare? membran gasaren som satt i dom där var totalt värdelösa

golfsTiGe

Välkänd medlem
9 apr 2011
424
1
16
Gäddede
Svårt att ge dig så många råd, men har du kollat om insugningsgummit är helt?
Annars kan de va läge å titta på packboxar på veven.....Bränslepump eller filter.......Skit i tanken......

Lycka till...

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Annars kan de va läge å titta på packboxar på veven.....Bränslepump eller filter.......Skit i tanken......

Lycka till...
Exakt, är det första svängen. Gammal soppa i förgasar/en/na Har en obehaglig benägenhet att bli kletig. Om den är gammal. Tar isär occh rengör om du är osäker på när det är gjort senast

jeppe.C

Medlem
26 jan 2012
22
0
1
stockholm
choken kanske har fastnat? vad har du för förgasare, mikuni eller org membran gasare? membran gasaren som satt i dom där var totalt värdelösa
Har en lite nyare förgasare det är trottel i den förgasaren. Men om man skulle koppla ur choken helt skulle den sluta fungera då elr?

jeppe.C

Medlem
26 jan 2012
22
0
1
stockholm
Exakt, är det första svängen. Gammal soppa i förgasar/en/na Har en obehaglig benägenhet att bli kletig. Om den är gammal. Tar isär occh rengör om du är osäker på när det är gjort senast
Har blåst ur förgasaren många gånger men ingen åtgärd.

jeppe.C

Medlem
26 jan 2012
22
0
1
stockholm

Lycka till...
Har lite sprickor i insugsgummit men tror inte att sprickorna har gått igenom på insidan.

Speedo

Välkänd medlem
9 mar 2011
114
1
6
Täfteå
Den hörs ju gå fett, så det borde ju inte vara tjuvluft. Uppfattade inte om du kollat att choken gick tillbaka helt? Svärfar hade precis samma problem, och då var det chokevajern som kärvade.

jeppe.C

Medlem
26 jan 2012
22
0
1
stockholm
Den hörs ju gå fett, så det borde ju inte vara tjuvluft. Uppfattade inte om du kollat att choken gick tillbaka helt? Svärfar hade precis samma problem, och då var det chokevajern som kärvade.
Men tänkte om ja kopplar ur chocken helt asså från förgasaren så borde den ju inte ha någon chok? Eller menar du att den kanske har fastnat i förgasaren?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Har blåst ur förgasaren många gånger men ingen åtgärd.
Det beror på vad du menar med "blåst ur". För att rengöra den ordentligt så behöver du plocka isär den och rengöra alla munstycken och filter och öppningar och ja allt som finns i förgasaren.

_ma_

Medlem
7 jan 2012
34
0
1
Forserum
Låter precis som choken har fastnat . Choken på min gamla skoter har en tendens att frysa och då går den PRECIS likadant. Skruva bort choken o försök värma så fukten försvinner. Sen kan du ta något smörjmedel som både smörjer och löser fukt, både där choken satt i förgasaren och "choketrotteln", typ wd40. Sen skruvar du bara tillbaka allt.

jeppe.C

Medlem
26 jan 2012
22
0
1
stockholm
Det beror på vad du menar med "blåst ur". För att rengöra den ordentligt så behöver du plocka isär den och rengöra alla munstycken och filter och öppningar och ja allt som finns i förgasaren.
jag har blåst ur alla munstyckerna men vad finns det för filter i förgasaren och hur kommer man åt dem?

jeppe.C

Medlem
26 jan 2012
22
0
1
stockholm
Låter precis som choken har fastnat . Choken på min gamla skoter har en tendens att frysa och då går den PRECIS likadant. Skruva bort choken o försök värma så fukten försvinner. Sen kan du ta något smörjmedel som både smörjer och löser fukt, både där choken satt i förgasaren och "choketrotteln", typ wd40. Sen skruvar du bara tillbaka allt.
okeej men ska choke trotteln haka fast i nåt i förgasaren eller ska den bara vara där i?

_ma_

Medlem
7 jan 2012
34
0
1
Forserum
Är ju typ ett "hål" där den sitter i och trottlen åker upp när man chokar och ska vara i bottenläget när du släppt choken. Den ligger bara i "hålet".

jeppe.C

Medlem
26 jan 2012
22
0
1
stockholm
Är ju typ ett "hål" där den sitter i och trottlen åker upp när man chokar och ska vara i bottenläget när du släppt choken. Den ligger bara i "hålet".
Aa tror jag har hittat felet det var choke trottlen som hade fastnat i föggen.

jeppe.C

Medlem
26 jan 2012
22
0
1
stockholm
Har bytt munstycke nu med och fixat choken men blir sämre när den blir varm vad kan felet vara? Han tål inte full gas heller:S