M8 SP 2010? (den vit/orange) för&nackdelar

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Enligt rubrik, står inför ev skoterbyte och vill veta vilka för och nackdelar
-10 m8 sno PRO har.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Se tyvärr inget att tillföra, men måste ändå fråga vad hans nuvarande maskin har med för /nackdelar att göra på skotern han frågar om?

Än om det skulle vara en -12 PRO rmk han rattar nu, så är det ju m8an han undrar över.
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Jo givet, men är en otroligt stor skillnad på en Pro, iq eller en en från edge tiden iaf i min värld.
Men visst k-len ge lite för- nackdelar med M8:an från -10
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Den jag har är en -11 rmk 600, men som k-len säger vad spelar de för roll med vad jag ska byta till? :)
OnT: någon som vet något?
Hört att primären brukar "låsa" sig på nå vänster, gäller även denna maskin? Hur är mappningen osv?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Nu under veckan hämtar jag en rmk 600 -11 så då kan jag nog jämföra ganska direkt mot en m8 om du vill?

Men M8an.
En stor fördel är att allt på den är beprövat. De flesta fallgropar är redan utforskade och åtgärdade de sista åren. Det finns vissa svaga punkter.
Diamonddrive är en. Eftersom att en planetväxel bara består av drev, två miljarder drev för att vara exakt, så finns det väldigt många ytor som tar i varandra. Därifrån kommer spån så man måste vara noga med oljebytena. Ett visst sjungande är normalt.
Kolla den nedre infästningen av främre boggidämpare, eftersom att den bara sitter med en bussning som lätt slits ned och efter det börjar nöta på själva dämparens fästöra. Synd att byta dämpare i onödan.

M-serien är extremt enkelt uppbyggd till sin karaktär. Allt är konstruerat med enkla genomtänkta lösningar och sedan satt i ett chassi med låg tyngdpunkt utan finesser. Detta gör att denna skoter nog är bland de mest lättskruvade du kan köpa begagnade.
En till fördel är att arctic cat inte ändrade så mycket på skotern under dess livstid så det finns jättemycket kunskap runtom i Sverige om du får problem och det är lätt att beställa billiga delar från utlandet.. Återförsäljarna är ofta tillmötesgående och verkar allihopa vara extremt generösa med garanti, arctics europalager finns i Storuman så om det är panik med delar så är det snabbt att köra dit och hämta.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Nu under veckan hämtar jag en rmk 600 -11 så då kan jag nog jämföra ganska direkt mot en m8 om du vill?

Men M8an.
En stor fördel är att allt på den är beprövat. De flesta fallgropar är redan utforskade och åtgärdade de sista åren. Det finns vissa svaga punkter.
Diamonddrive är en. Eftersom att en planetväxel bara består av drev, två miljarder drev för att vara exakt, så finns det väldigt många ytor som tar i varandra. Därifrån kommer spån så man måste vara noga med oljebytena. Ett visst sjungande är normalt.
Kolla den nedre infästningen av främre boggidämpare, eftersom att den bara sitter med en bussning som lätt slits ned och efter det börjar nöta på själva dämparens fästöra. Synd att byta dämpare i onödan.

M-serien är extremt enkelt uppbyggd till sin karaktär. Allt är konstruerat med enkla genomtänkta lösningar och sedan satt i ett chassi med låg tyngdpunkt utan finesser. Detta gör att denna skoter nog är bland de mest lättskruvade du kan köpa begagnade.
En till fördel är att arctic cat inte ändrade så mycket på skotern under dess livstid så det finns jättemycket kunskap runtom i Sverige om du får problem och det är lätt att beställa billiga delar från utlandet.. Återförsäljarna är ofta tillmötesgående och verkar allihopa vara extremt generösa med garanti, arctics europalager finns i Storuman så om det är panik med delar så är det snabbt att köra dit och hämta.
Jättebra info, välskrivet. Tack! Ska titta efter det du sagt osv, har du hört om något problem med att primären låser sig på något sätt? Läste här på forumet att någon kört i 60-70 sen tvärdog skotern och var pall till en Början, sen inga problem att köra och efter de tittat efter inga fel motormässigt.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Nu under veckan hämtar jag en rmk 600 -11 så då kan jag nog jämföra ganska direkt mot en m8 om du vill?
Ja nu hann jag inte riktigt mer än 5 mil innan skotern skar och sen gick dragsnöret till magnapullen av så det blev bogsering hem men i alla fall.

Körmässigt så är rmk och m-serien i princip likadana. Rmk:n kanske var lite mer mellanmjölk om man säger så, dvs den gjorde exakt vad den lovat och varken mer eller mindre utan att sticka ut som varken bra eller dålig. Men visst är M8an så mycket "mer". Gick helt enligt förväntan i snön och det var lite mer harmoni i körningen än med en M8. Om du var nöjd med polarisen så finns ingen anledning att byta, om du trivdes med polarisen men saknade effekt så är M8 en perfekt skoter.

Fördelen med en M8 är att du vet exakt vad du får. Den är ju i princip skottsäker. En svag punkt däremot är apv-systemet som kräver en hel del justering och underhåll för att fungera men om du lägger en timme per månad åt vajrar och ventiler så ska du klara dig.
Vad gäller variatorn så verkar det fallet vara en engångsföreteelse, möjligtvis orsakat av en sänkning och hastig nedkylning vid vattenåkning. Ett tips förövrigt om du ska köra på vattnet med dessa skotrar är att sätta en plastbit för hålet in till fotsteget bakom sekundärvariatorn för att skydda mot vattenstänk. Detta görs med fördel av en femlitersdunk.
 
Last edited:

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Det du beskriver är helt rätt, är nöjd med skotern, men saknar effekt!
Skar?? Hur långt hade den gått? Vet du mån orsak?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Ja eller egentligen inte. Det var väl mer att den började gå på en cylinder och släcka stift osv. Den betedde sig exakt som en skärning men det kan lika gärna vara nån elbox som gett upp. 400 mil har den gått och den är lämnad till verkstad eftersom att det går på garanti så vi får se vad framtiden visar.

Läste förövrigt igenom ett gammalt lössnötest när jag satt på dass i morse och testlaget verkade också ha problem med att skilja på köregenskaperna mellan M8 och iq.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Så i princip så är det en av de skotrar som tjorvar minst, förutsatt att sen inte är misshandlad. Lättkörd, skön att köra osv.
Hur är soppaförbrukning, olja?
Hur mycket skiljer det i försäkring jämfört med en rmk 600?