Magnapullen jäklas!

E

eMe181

Tjenare, titt som tätt problem...

Fick skotern å gå som frid och fröjd å tamefan kommer de mer problem.

När man ska starta den när den är kall så går inte dragsnöret in, det går in fort tills det är kvar kanske 15cm till utgångsläget. Sedan måste man typ lirka i snöret så åker det in, den gör däremot inte så när den är varm. Vad är felet måntro?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Du måste ta isär magnapullen och spänna upp fjädern ytterligare ett varv eller två.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Fjädern mattas ut med åren. Sen kan ju lite smörjmedel hjälpa om man sätter det på rätt ställe.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
inget som kan förstöras, om du snurrar 1 eller 2 varv .. när du öppnar den så förstår du =)
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.194
69
48
Skellefteå
Har du ett snöre som är lite längre är det ju enklare att kapa det en bit, men annars så öppnar du bara kåpan och spänner fjädern.
Se till att du har gjort en knut så inte hela snöret åker in i magnapullen.
 

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Har du fett i magnapullen? Isåfall kan det vara problemet, När det är kallt är fettet segt = Magnapullen snurrar inte in lika lätt. Men när motorn blir varm så blir fettet mycket "tunnare" eller lättflytande vilket gör att magnapullen snurrar lätt och fritt tillbaka
 
E

eMe181

Har du fett i magnapullen? Isåfall kan det vara problemet, När det är kallt är fettet segt = Magnapullen snurrar inte in lika lätt. Men när motorn blir varm så blir fettet mycket "tunnare" eller lättflytande vilket gör att magnapullen snurrar lätt och fritt tillbaka
Ingen aning, vet bara att det började i helgen. Vad ska det vara för fett? går det med typ vanlig nippel-fett eller vad det heter?
 

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Det ska inte vara fett i magnapullen :) Det är därför den kärvar. När fettet är kallt så är det segt som tusan = magnapullen orkar inte dra tillbaka snöret, rengör med tex bromsrengöring, samma princip som en variator, den ska man heller inte fetta in. Endast rengöra med torrt rengöringsmedel :)