Arctic cat Cougar 500F -89 plötsligt fel

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Hej!


för någon dag sen började min skoter att bete sig lite konstigt.

Den började rätt som det var att fyrtakta (lät som den gick på en cylinder) då pumpde jag någon/några gånger på primern och då gick den några meter som vanligt tills detta hände igen...

jag tog kvar skotern och väntade i ca 5min innan jag startade den igen. efter några drag (var sur efter primningarna) gick den igång och nu går den hur bra som helst...

är det något jag skulle ha kollat upp eller är det bara att köra??

har kört ca 2mil efter det och den går bra.

MVH/Nicklas.
 

dugoha

Aktiv medlem
30 jan 2012
50
0
1
Trigerspolen är på väg att gå eller dålig kontakt på en pantera va samma problem va trigerspolen som spökade.
 

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Okj just, Hur byter man denna?

lät eller svårt?

Triggerspolen är det en spole på statorn?

vart köper jag en ny triggerspole? hur mycket kostar dom ca?

går det att linda om själv?

MVH/Nicklas.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag tycker att "dugoha" ska förklara varför din skoter går bättre då man primar. En fetare blandning, vilket primern ger, är nämligen svårare att antända jämfört med en normal bränsle/luftblandning.

Det finns enligt min erfarenhet ingenting överhuvudtaget som tyder på att det är triggerspolen som är på väg att gå, sett till din felbeskrivning.

Om skotern går bättre då du primat, så är felet givetvis bränslerelaterat. Har du färsk soppa i, eller förra årets? isf byt! Annars: Ta lös förgasarna och rengör dom grundligt. Ta isär dom i minsta detalj och lägg delarna i diesel över natten. Borsta allt med tandborste eller liknande, blås rent med tryckluft, montera ihop.

Byt bränslefilter. Ta isär bränslepumpen och rengör den, brukar alltid finnas en massa färgflagor från jeepdunkar i dom.

Om felet kvarstår, ta lös tanken och töm den, skölj den ren, kolla att sugslangen i tanken är hel. Montera tillbaks. Om inget av detta funkar, så kan du återkomma.

Triggerspolen är inte en spole på statorn, utan det är den lilla sensor som känner av var svänghjulet är, så att tändspolen ger gnista vid rätt tillfälle.

Hade god lust att skriva mitt inlägg på "dugoha-iska", men jag kan inte åstadkomma så dåligt skriven text, så jag låter det vara.
 

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Bra förklarat Bcool :)

Okej, ska köra och se om det händer igen... har kört ca två-tre mil sedan det hände och inget tecken på fel än.

Ser att jag glömde en sak i min felbeskrivning och det vara att skotern gav ifrån sig några/ett par avgasmällar medan den fyrtaktade...


Bränslefilteret är nytt sen förra året, bensinen kan ha vart lite gammalsoppa kvar men har tankat den full i år...

MVH/Nicklas.
 
E

eMe181

är samma problem med min gammla kämpe. fixade det med lite fetare blandning!
 

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Nu är det fel på skotern igen, samma fel...

det låter som att det är något med tändningen

Hur vet man om cdi boxen är hel?

den ger ifrån sig avgassmällar och fyrtaktar som om den hoppar mellan cylindrarna i tändningen (smattrar), Skotern blir svag och orkar inte gå varken framåt eller bakåt...

provade att pumpa i mer bensin men den gick inte bättre av det den här gången...

Men när jag stänger av den och väntar i 5min så går den ju igen...

Vad har jag för fel?

Snälla hjälp mig!

/Nicklas.
 

dugoha

Aktiv medlem
30 jan 2012
50
0
1
Det är vanligt att spolarna går det är konstgt fel för tändningen är voltstyrd så även dålig kontakt orsakar störningar tändning som är hög och låg tänd även dålig kabelskor tändhatar orsakar att tändstift blir kallare vilket resulterar i loppa på stiften jag syslat med elektromekanik och motorsågar service att den fyrakta jag kunde ej mät något fel på trigen? men panteran taningen slutade gnista kolade sen det va trigern som spökat?? men de kann va nogat annat vist trlogen de här.
 

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Jo men det märkliga är att den går hur fint som helst om jag väntar i fem minuter...

varför gör den det?

körde 3mil utan problem sisst men man vill ju inte köra så långt för rätt som det är så blir det ju igen...

Kan det vara så lätt som en tändkabel eller ett tändstift?

Men varför blir det avgassmällar?

/Nicklas.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Jag skulle även kolla efter kabelskador. Kablaget till tändningslås odyligt går nära en hel del kanter ner mot motorn. Har själv fått byta/laga en del kablar på farsans gammla cheetha. (långa varianten av samma maskin för er som inte visste det...) Vid i vart fall minst något tillfälle den beteende liknande det du beskriver. Har även för mig att det är något ställe nere vid motorn där det lätt blir nöt skador men det var säkert 10+ år sedan så man har väl glömmt lite. Blev även problem inuti tändningslåset som vibrerat sönder med tiden så den tappade tändningen lite sporadist.
 
E

eMe181

Ja den låter precis sådär plus att det blir ngn avgassmäll...

Vad kan det vara för fel då?

/Nicklas
Tjena, skrev lite otydligt var trött!

Okej, min gjorde exakt sådär.

Det jag gjorde var att ställa om nålen 1 hack så att den får fetare blandning. Och nu går den mycket bättre, de är klart att den kan göra lite grann sådär än. Men det är inget att jämföra nu.
 

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Värt att testa att ställa upp nålen men tror inte riktigt att det är mitt problem ändå

Min skoter går redan väldigt fett, den drar väldigt mkt olja och drar 2,5l/milen minst i brännsleförbrukning.

Det som är lustigt är ju att den kan gå hur bra som helst i 2-3mil och helt plötsligt så blir den konstig och det räcker att man väntar i 5min innan man drar igång den igen så går den 2-3mil till

varför beter den sig så?

borde det inte vara glapp kontakt i tändningen?

Det är ju svårt att lämna in en skoter som bara är konstig ibland...

MVH/Nicklas.