440/800 - Ski-doo Rev ( allmänna tips )

E

eMe181

Skaffade mig en Ski-doo rev 440/800 och vad behövar man kolla efter på dom

ActWrong

Välkänd medlem
11 okt 2006
413
0
16
Umeå
Kolla kompet, alla vätskor, dåliga nitar, avgasportar? och se över chassit efter sprickor.
Fast det gör man iof vid köp.

E

eMe181

kollat olja glykol kompet låg på typ 11 nåntingpå vardera cylle..

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Se till att ha den helförsäkrad, för revarna har sjukt klena chassin om man råkar köra in i något med skidan tex. Hände för mig denna helg.. Skidan högg tag i en sten som gömde sig under snön, kan inte ha gått snabbare än 20 kmh, kolvstången till framdämparn böjde sig (440 dämpare) inte billiga, chassit krökte sig, fick stora sprickor samt att popnitarna lossnade och framvagnen är allmänt sne.. allt annan än billigt kan jag tala om :)

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
sprickor vid alla färstpunkter till a-armarna, sprickor bredvid motorn i chassiet på varje sida, sprickor i pyramiden
Edit: på tal om försäkring, vet någon om det går bra att få ut ersättning även fast man bytt motor? min 440/800 har nämligen brunnit

W

Wettainen

Se till att du har fett på nipplarna till boggien, titta lagrena på boggie hjulen och se så att slidsen är okej när man väl håller på med boggien.
Sen så har väl de ovanstående skrivit det mesta.

Du kommer bli sjukt nöjd, för det är ju skidoo vi snackar om! ;)

E

eMe181

Har faktiskt varit ute och åkt i afton/kväll, och fyfan vad läskig den är att köra tycker jag :S

Tycker oxå det låter att den går lite fett när man kör sakta, men det kanske bara är en inbillning ;)

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
sprickor vid alla färstpunkter till a-armarna, sprickor bredvid motorn i chassiet på varje sida, sprickor i pyramiden
Edit: på tal om försäkring, vet någon om det går bra att få ut ersättning även fast man bytt motor? min 440/800 har nämligen brunnit
det går bra så länge den har varit helförsäkrad .. och har du haft den reggad som 440 får du bara ersättning för en 440, har du haft den reggad som 800a får du ersättning för vad en 440/800 är värd ... iaf om jag förstått allt rätt

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
det går bra så länge den har varit helförsäkrad .. och har du haft den reggad som 440 får du bara ersättning för en 440, har du haft den reggad som 800a får du ersättning för vad en 440/800 är värd ... iaf om jag förstått allt rätt
okej! helförsäkrad som 440, ja det känns som man borde få ut ersättning för brand. dom är ju människor dom på försäkringsbolagen med, återkommer med rapport sen hur det går.