Variator "slirar"

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Bytte till en ny 391 rem på min RE800 och nu är det precis som om alltihopa slirar mellan 5000 och 6000 varv, man kan liksom leka med varven mellan dessa varvtal, sjukt störande och säkert inte bra för remmen.

Det satt en ultimax rem på tidigare som sprängdes på en sjö, kan den ha slagit sönder nått i primären som ger detta fenomen?

Nån som varit me om detta och fått till de?

Skotern är nerdrevad och det sitter en xtrim800 helix monterad.
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
skivorna är putsade med 1000 sandpapper och sen rengjorda med thinner.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Problemet är 391 remmen, den ska skrubbas ordentligt innan användning plus
att den har limmad cord för att hålla bättre. När man kör in den verkar det som
om lite av limmet släpper och kletar i variatorerna och orsakar lite slir.

Det blir dock bättre efter ett tag (10 mil), men ha lös den ofta och putsa variatorerna första 10 milen, sen fungerar den hyffsat
och den håller bra förutsatt att linjeringen är ok.
Dock bytte jag själv till 377 och upplever den som mycket bättre,
kortare inkörning (5-6 mil) och stabilare varv när remmen blir varm.
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
aha, skumt, får prova de då. Har inga problem med remslitage då förra ultimax remmen höll 150 mil :)
 

forsBerg_

Välkänd medlem
22 okt 2009
344
0
16
Gävle
Dock bytte jag själv till 377 och upplever den som mycket bättre,
kortare inkörning (5-6 mil) och stabilare varv när remmen blir varm.
Så 377 går alltså också att köra med ? Hur upplever du hållbarheten på den då, gemfört med 391an ?
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
efter nogrann rengörning av både rem och skivor så har inget blivit bättre :( Slirar fortfarande
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
testade att ta loss remmen och gasade för att se om primären rörde sej smärtfritt. Den gick ihop fort men när den går tillbaka så smäller den som fan, känns inte riktigt rätt, tror jag får plocka isär.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Så 377 går alltså också att köra med ? Hur upplever du hållbarheten på den då, gemfört med 391an ?
Har bara kört 50 mil med den ännu, och den ser kanonfin ut, men som sagt jämnare varv när remmen blir ordentligt varm, sen hade jag inga problem med hållbarheten på 391:an heller, över 200 mil och den följer fortfarande med som reservrem.
Nu har jag ju förlängt till 345, byt till TEAM sekundär (kom över den billigt så... :D) och
fixat till variatorerna lite till.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
testade att ta loss remmen och gasade för att se om primären rörde sej smärtfritt. Den gick ihop fort men när den går tillbaka så smäller den som fan, känns inte riktigt rätt, tror jag får plocka isär.
Ska vara så, så ingen fara. Problemet är nog din variatorsetup, att det funkade med ultmax rammen beror nog på att den är mjukare
och därför greppade bättre i variatorerna. Nu när du satt i en 391 som är hårdare så slirar det
lättare, du skulle behöva mer tryck i primären eventuellt lite mera lättöppnad sekundär.