snöre eller vad de nu är?

grundsjöbon

Välkänd medlem
13 jan 2012
186
0
6
29
grundsjön och härnösand
Hej! är de nån som vet vart man kan köpa en sån där lina som man har när man ska hjälpa nån som kört fast, är till för typ kortbandare osv, man ska tydligen kunna ta lite fart utan att de blir en "snärtt", för med en kort bandare och ett vanligt snöre, så måste man ju spänna de först, men då gräver ju en kortbandare ner sig, så då sitter 2 skoterar där. Om det är nån som vet vänligen säg/länka, för en sån SKA jag ha:)

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Det skulle vara intressant att veta vad man betalar för? Vad är det innanför plasthöljet!? Det borde väll vara någon form av gummiband då dom kan dras ut en hel del..

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
kolla på någon bergsklättrarbutik, en kompis köpte en sånt rep, och det funkade helt otroligt bra att dra upp en skoter 20 meter ut i en översvämmad fjällsbäck .. kanske är ett billigare alt?
dock är det inget man kan dra för hand utan måste knyta fast mellan 2 skotrar ...

Nordic1313

Medlem
15 jan 2012
8
0
1
Luleå
Håller med Alex. Sök upp en butik med utrustning för klättring. Där kan du köpa rep på löpmeter. Kostar inte mycket per meter. De är ett dynamiskt rep du ska ha. Komplettera med "sling" från samma butik för att fästa i respektive skotrar...

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
[video=youtube;n9beWUDhlQU]http://www.youtube.com/watch?v=n9beWUDhlQU&feature=related[/video]

Verkar fungera klockrent, har dock aldrig testat en själv.

grundsjöbon

Välkänd medlem
13 jan 2012
186
0
6
29
grundsjön och härnösand
kolla på någon bergsklättrarbutik, en kompis köpte en sånt rep, och det funkade helt otroligt bra att dra upp en skoter 20 meter ut i en översvämmad fjällsbäck .. kanske är ett billigare alt?
dock är det inget man kan dra för hand utan måste knyta fast mellan 2 skotrar ...
ja men de är nog bättre å köpa en sån där lina som är gjord för att dra lös varann utan den där "snärtten" :)

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
ja men de är nog bättre å köpa en sån där lina som är gjord för att dra lös varann utan den där "snärtten" :)
klätterlinan funkar exakt likadant .. nytro turbon som drog loss mig från fjällbäcken hade 15-20 meter ansats med full gas och visst, när linan blev maxspänd så flög han in i styret, men då hade han också bra fart .. själv kom min skoter ca 2 meter framåt av varje ryck även fast den var helt under vatten/slask ..
gör du småryck som på filmen fungerar det likadant!
så är klätterlinan billigare rekommenderar jag den!

grundsjöbon

Välkänd medlem
13 jan 2012
186
0
6
29
grundsjön och härnösand
klätterlinan funkar exakt likadant .. nytro turbon som drog loss mig från fjällbäcken hade 15-20 meter ansats med full gas och visst, när linan blev maxspänd så flög han in i styret, men då hade han också bra fart .. själv kom min skoter ca 2 meter framåt av varje ryck även fast den var helt under vatten/slask ..
gör du småryck som på filmen fungerar det likadant!
så är klätterlinan billigare rekommenderar jag den!
jaha okej ja få se vilken de blir