boggin fastnar i botten, vad är felet?

söderström123

Välkänd medlem
9 mar 2011
482
1
16
tjena.
köpa en polaris iq 440 - 05 i måndags och då tog jag en testrepa när jag kom hem och då slog boggin igenom också fick jag sparka ner den igen och den hände hela tiden när den fjädrade ner och jag har lämnade in dämparen och renoverade den och testa idag men de är samma fel.
någon som har samma fel och har fixat de som kan hjälpa mig?
vore grymt schysst eftersom jag ska ut och köra i helgen hade jag tänk.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Fjädrar renoverar man inte dom köper man nya när dom gamla är slut.
Det är skillnad på dämpare och fjädrar
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Då är det alltså såna där fox air som man pumpar då. Annars är det en fjäder på bägge sidor i boggien.
Har en iq själv. Men ingen 440 då ,så jag kan ha fel
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Vad står boggiefjädern i för läge? soft, medium eller hard. Det finns en plastklack att vrida på.
Om den står i det softaste läget så kan jag kanske förstå. Den är ju trots allt 7 år
 

söderström123

Välkänd medlem
9 mar 2011
482
1
16
Vad står boggiefjädern i för läge? soft, medium eller hard. Det finns en plastklack att vrida på.
Om den står i det softaste läget så kan jag kanske förstå. Den är ju trots allt 7 år
den står på soft nu men stod på medium när vi köpte den men jag ska testa att ställa dem på hard imorgon och se om de blir någon skillnad,
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Kolla så boggieinfästningarna inte är omborrade och flyttade någonstans. Och samma gäller infästningarna för knälederna i boggin.
 

söderström123

Välkänd medlem
9 mar 2011
482
1
16
Kolla så boggieinfästningarna inte är omborrade och flyttade någonstans. Och samma gäller infästningarna för knälederna i boggin.
har kollat på en kompis, han har en likadan och där sitter alla fästen likadant som på min
 

söderström123

Välkänd medlem
9 mar 2011
482
1
16
har kollat igenom hela boggin och känt på den utan dämpare och den både känns och ser bra ut så jag tror de är dämparen som inte orkar trycka upp den riktigt så jag ska testa att ställa dämparen på hårdaste och göra ett nytt försök annars tar jag ett kort och lägger upp här
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Det är knas på returen på dämparen. Ställ dämparen mjukare för att se om fjädern orkar trycka tillbaka dämparen
 

söderström123

Välkänd medlem
9 mar 2011
482
1
16
De är ju fjädrarna som har den primära uppgiften att hålla uppe boggin.
de är mycket möjligt att det är

Det är knas på returen på dämparen. Ställ dämparen mjukare för att se om fjädern orkar trycka tillbaka dämparen
har testa med den på mjukaste och då fastnade den i botten sen drog man lite i lyftbågen så vart den skjuten som ur en kanon så jag tror inte att det är fjädrarna som är felet
 

Granz

Aktiv medlem
28 dec 2011
56
0
1
Vasa
har testa med den på mjukaste och då fastnade den i botten sen drog man lite i lyftbågen så vart den skjuten som ur en kanon så jag tror inte att det är fjädrarna som är felet
Precis detta symtom har en polare på sin prox2, även om det är väldigt sällan den fastnar i botten.

Skriv gärna sedan om du hittar någon lösning, då vi har haft bort hans boggie flera gånger utan att hitta något som är fel.

Eventuellt stötdämparn som är slut? Det är vad vi "tror" att det beror på iaf. Altså att själva stötdämparn kärvar fast.