Variator problem assault-12

skotertobbe

Välkänd medlem
1 jan 2000
148
0
6
Dalarna
Hej är inte så haj på det här med variatorer. Jag var ute och åkte i går lät den stå över natten sen när jag skulle åka idag efter jag varm kört den så flytta jag den lite snabbt på gården. Men när jag kliver av så åkte den iväg av sig själv. Kan det vara att det har frusit i variatorn ? Det ser då rent och snyggt ut och inge fel på remmen.
 

skotertobbe

Välkänd medlem
1 jan 2000
148
0
6
Dalarna
blir det något annat fenomen om det skulle hända ? För när jag körde den så var det inga fel. Det var precis så den åkte iväg när man stog på gården där det var plogat.
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
617
11
18
Du mear att skoter din fungerar föröverigt normalt när du kör den ??

Isåfall kan det bara vara att remmen är för hårt spännd, släpp på sekundören (bredden mellan skivorna, på ställskruven en insexa med spänn mutter) så att remmen ligger jämns med till + 1-2mm ovanför sekundär skivornas högsta punkt.
Står även i instruktionsbok hur du gör det.

Hjälper inte det har säker en fjäder gått av
 

skotertobbe

Välkänd medlem
1 jan 2000
148
0
6
Dalarna
Jupp det gör den. Får kolla det till helgen jobbar på annan ort. Men det konstiga var ju att det inte var något fel på kvällen när jag ställde ifrån mig den. Det var ju på morgonen när jag hade varm kört den och åkt 2 meter de vart.
 

shithead

Aktiv medlem
24 dec 2009
94
0
6
en polare kör en assault-12a och fick samma fenomen att den drar iväg, och där hade primärfjädern gått av!
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Ett vanligt problem i USA dvs att primärfjädern går av!
Kollade med min ÅF om dom hört något om detta men nej var svaret, aldrig hört talas om fjädrar som går av:)
Dax att dom börjar kolla upp detta även i Sverige!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Ett vanligt problem i USA dvs att primärfjädern går av!
Kollade med min ÅF om dom hört något om detta men nej var svaret, aldrig hört talas om fjädrar som går av:)
Dax att dom börjar kolla upp detta även i Sverige!
Då har du nog inte en helt ärlig ÅF...
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Ett vanligt problem i sverige är att varenda försäljare per automatik hävdar att dom aldrig varit med om ett problem när kunden kommer in.
ALLTID när man är in oavsett vad det gäller så har dom aldrig hört nå liknande och man är alltid först.
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Man kan tänka på att fjädrar är förbrukningsvara, bör helst bytas minst varje säsong för att bibehålla prestandan.

Sen verkar de va kass kvalla på fjädrar oavsett märke, en del håller länge medans andra kan gå av direkt.
 
Reactions: trixa

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Fasen, när jag fick Rmkn levererad så kommenterade min åf att jag skulle säga till NÄR fjädern gick av, så skulle han skicka hem en med post.
Inte om-utan när...
 
Reactions: trixa