projekt egna fotsteg till ski doo mxz

linus93

Välkänd medlem
24 okt 2009
102
0
6
kiruna
Tjenare tänkte lägga upp mitt projekt som sagt är det på en mxz 500ss 05 där fotstegen har säckat ihop lite och samlas alldeles för mycket så tänkte bygga egna. kom hjärna med förslag och ider på hur jag kan göra nått lättare eller bättre första gången jag bygger något av denna storlek på skotern.

linus93

Välkänd medlem
24 okt 2009
102
0
6
kiruna
här kommer några bilder hoppas det funkar nu
planade och gradade alla bitar som ska sitta mellan chassiet och den ytre listen sedan dubb håls borrade jag bägge sidorna och borrade sedan med 6,8 borr från bägge sidorna och gängade till m8 storlek så man kan dra fast dom med bult från bägge sidorna.

Attachments

Last edited:

linus93

Välkänd medlem
24 okt 2009
102
0
6
kiruna
ungefär samma stil som mina då men kommer att bulta alt då man inte kan svetsa i det materialet jag bygger med kommer att svarva till allt så det blir billet kvalite på alla delar

linus93

Välkänd medlem
24 okt 2009
102
0
6
kiruna
det är dom också men har ingen tillgång till aluminium på skolan så det fick bli stål ska bara göra dom där i massivt resten kommer att vara av lättare delar och blir det för tungt iaf så är det bara och göra om göra rätt :D

linus93

Välkänd medlem
24 okt 2009
102
0
6
kiruna
du har helt rätt tänkte inte på att det skulle blir så tungt ska förbi jobbet imon och se om dom har alu till övers så kan jag bygga utav det :)

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Tungt eller inte, det spelar inte så enorm roll tycker jag. Om man räknar ihop all snö och is som ligger på orginalfotstegen, så möter vikterna varandra ganska bra.

Men, det tråkiga med att tillverka i stål är dess benägenhet att rosta. Och det ser inte så kul ut efter ett par säsonger. Dessutom gillar aluminium inte att bultas ihop med stål, det oxiderar och jäklas.

Kul projekt! :)

linus93

Välkänd medlem
24 okt 2009
102
0
6
kiruna
tack för positiva kommentarer och vet inte riktigt hur jag ska göra för bara dom där bitarna som är mellan stag väger nog cirka 10kg så är nog bättre med alu :D

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
skippa dom där bitarna, du ser ut att ha tillgång till svarv så varför inte svarva "pluggar" med gängor att svetsa i rören som du kan bulta i tunneln?
Även med alu så blir det grymt överdimensionerat och tungt med kompaxel.

Rör kostar inte mycket. Stålrören jag använde kostade ca 250-300kr..... för en 6m pipa.

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Tungt eller inte, det spelar inte så enorm roll tycker jag. Om man räknar ihop all snö och is som ligger på orginalfotstegen, så möter vikterna varandra ganska bra.

Men, det tråkiga med att tillverka i stål är dess benägenhet att rosta. Och det ser inte så kul ut efter ett par säsonger. Dessutom gillar aluminium inte att bultas ihop med stål, det oxiderar och jäklas.

Tänk ett par "rätt byggda" fotsteg av rör, nu menar jag självklart inte att mina är perfekt men..

Då slipper vi både vikten av tung snö och is på fotstegen OCH den extra vikten i materialet som inte behövs så vipps, har vi en lättare skoter.. :)

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna

Kan man göra det lättare men fortfarande stadigt nog på ett enkelt och billigt sätt tycker jag absolut att man ska ta den chansen när man lika håller på att bygga egna från grunden.

Lukas

Välkänd medlem
21 feb 2010
454
0
16
Boden
Tycker helt klart att du ska svetsa ihop ett par fotsteg gjorda av rör eller fyrkantsprofil som WestinMX gjorde. = )

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Självklart är det bästa att göra en lätt och stadig konstruktion, men i vissa fall blir alternativet att bygget inte blir av alls så kan det vara bättre att göra en v1.0 som man dels hinner lära sig en del av, och dels kan nyttja ett tag. (Tills man hittat material och kanske lärt sig bemästra svetsen till v1.1.)

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Åk till Repay/kuusakoski och berätta vad du behöver, dem har en del alu hemma, om inte så kan dem beställa in det du behöver. Sen tar du det bara till skolan och kapar upp det som du vill.

linus93

Välkänd medlem
24 okt 2009
102
0
6
kiruna
Åk till Repay/kuusakoski och berätta vad du behöver, dem har en del alu hemma, om inte så kan dem beställa in det du behöver. Sen tar du det bara till skolan och kapar upp det som du vill.
jobbar på nybergs lediga dagar lov osv så ska kolla om dom har inne annars far jag förbi repay tack för tipps iaf.

linus93

Välkänd medlem
24 okt 2009
102
0
6
kiruna
kommer att ändra denna tråd till en projekt tråd om allt som händer med skotern pga grejer som ger upp hehe vanligt ski doo fel gissar jag :)