Inkörning av drivrem

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
I stort sett alla märken rekommenderar ju att man kör in remmen i 5mil.

Har svårt att tro att det är så många som orkar hålla sig från att vrida upp tempot i 5 långa mil. Hur länge brukar ni ta det lugnt med ny rem i släden?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.630
100
63
Örnsköldsvik
Också tänkt på det där med att lyckas hålla sig lugn i 5mil:p

Men det känns som att det är viktigt att man "varmkör" remmen också, så man inte startar en helt kall skoter, låter den stå still och bli varm för att sen pumpa puder, kan tänka mig att det sliter mkt?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag kör nästan aldrig in en rem..
Däremot är jag noga med varmkörning, precis som monno säger.
Provade att köra in remmen på Nytron förra året, men va f*n-sabba en halv dags körning på ultratrist körning för att den ska hålla lite längre?
Fast det är klart-då kostar remmarna till Yamman en tredjedel av priset till Polarisen också...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
861
113
Kramfors
I går skulle jag köra in min nya ultimax xs rem med max 50hk urtag på gasen och 10mil men det gick käpprätt åt H...
Efter bara 8km höll jag på köra fast och fick klämma full gas. Gissa om jag var orolig att kolla remmen!!

Tråden på sidan slets ur en aning,,typ gick av och stog rakt ut ca 20mm (kvack)
Samma sak hände i fjol efter bara någ km med en annat remmärke (kvack)

Nu vägrar jag byta rem och tänker köra ändå trotts trådbrottet. Jag eldade bort tråden som stack ut och slipade en grop jus vid brottet. Sedan limmade jag med stövellim (liquisol) just vit trådbrottet.

Denna vansinneslagning gjorde jag även på förra remmen och döm av min förvåning då den inte gick sönder mer,,men det var bara några 10 tal mil jag körde så i fjol. Men maskinen kördes hårt på över 9000v och har troligast över 200hk så jag är inpad över lagningen.

Finns det andra dårar som kör med brott på sidorepet?
 

SLDNX

Välkänd medlem
16 aug 2007
148
1
6
Mora
ja nog går väl trådarna av titt som tätt, tycer jag iaf. brukar skära av dem och inte bry mig så mycket mer om de sen! men de låter inte dumt att limma skiten..

Det med varmkörningen är bra att tänka på men det gäller ju inte bara remmen =)
 

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Ja jag köpte en phazer rem igår som jag ska sätta på iqn. Som tur är så ska jag lära en tjej att köra skoter så det är ju ganska bra läge att göra det nu så får man remmen inkörd också :)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
på min förlänga thunder 1000 så sopar jag bara på en ny. Dom går ju sönder fort om mattan fastnar på ett eller annat vis. Men någon inkörning bryr jag mig inte om. De brukar hålla fint ändå. Byter 1-2 ggr / säsong, det kan jag leva med istället för att slösa bort massa fin åkning.
 

Maaattiii

Välkänd medlem
12 apr 2010
258
2
16
Satt på en ny Ultimax XS809 för tre dagar sedan och har hunnit köra cirka 4-4,5 mil nu. Har inte varit så överdrivet noggrann med inkörningen av remmen precis, har varmkört den rejält vilket jag alltid gör samt att jag inte har hållt fullt mer än 1-2 sek åt gången. Sedan har jag försökt att inte ligga på samma varvtal allt för länge :)
 

Emil N

Medlem
9 jan 2012
48
0
1
Arvidsjaur
Vad är det egentligen man vill åstadkomma med inkörningen? Är det som med däck att man vill nöta bort den hårda ytan som dom får när dom lagrats en tid eller vad är det?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
I går skulle jag köra in min nya ultimax xs rem med max 50hk urtag på gasen och 10mil men det gick käpprätt åt H...
Efter bara 8km höll jag på köra fast och fick klämma full gas. Gissa om jag var orolig att kolla remmen!!

Tråden på sidan slets ur en aning,,typ gick av och stog rakt ut ca 20mm (kvack)
Samma sak hände i fjol efter bara någ km med en annat remmärke (kvack)

Nu vägrar jag byta rem och tänker köra ändå trotts trådbrottet. Jag eldade bort tråden som stack ut och slipade en grop jus vid brottet. Sedan limmade jag med stövellim (liquisol) just vit trådbrottet.

Denna vansinneslagning gjorde jag även på förra remmen och döm av min förvåning då den inte gick sönder mer,,men det var bara några 10 tal mil jag körde så i fjol. Men maskinen kördes hårt på över 9000v och har troligast över 200hk så jag är inpad över lagningen.

Finns det andra dårar som kör med brott på sidorepet?

på enduron fick man ut trådar ofta men tog bara fram kniven och skar av den och tröck in den i skåran utan att värma eller göra nå, och hr kompisar som gör exakt samma när trådarna kommer ut. men dom brukar inte gilla långa fullgsa repor efter det, då flisas dom