Arctic cat Zl 600 -99.

Googo

Välkänd medlem
15 feb 2012
100
0
6
Krokom
Hej, tänkte skapa en liten tråd om skoter'n jag nyss köpt..

Det är som sagt en Zl 600 från -99.

Han som sålde den skulle ha 19.000 för den, men fick ner den ganska så mycket!
Bra / Dålig affär?

Dom ända felen jag hittat än är att dynan är trasig och ett sprucket insugsgummi, men ska snart in på Speedshop och få sig en service och ett nytt insugsgummi.

Extra backväxel, hyffsad 32" matta.. vet inte om det är original?
Fox dämpare fram och i boggien, original?
Packväskor, och lite annat smått och gott!

Funderar starkt på att byta till 38" matta, då det känns som att den är väldigt stark och att man inte får ner all kraft med 32"..
Vill gärna veta vad det är för "delning" på mattan.
Någon som har gjort det, om det nu går! Finns det någon tråd på det så
länka gärna!

Tar gärna emot tips på hur man både kan förbättra skotern både utseendemässigt och motormässigt!

Bilder.

By arcticcaat at 2012-02-19[/IMG]

By arcticcaat at 2012-02-19[/IMG]

Kommentera gärna! //Daniel

Last edited:

Googo

Välkänd medlem
15 feb 2012
100
0
6
Krokom
Eftersom jag nyss köpt den tog jag in den i garaget idag och kollade lite mer noga efter saker som var trasiga eller utslitna!
Men det verkade se riktigt bra ut, och det är ju alltid kul!
Måste dock fixa dynan, någon som vet nått företag i Jämtland som gör sånt, eller någon här på forumet kanske har en till salu? ;)

Lite fler bilder.

Mattan, Hyffsat skick..

Fox dämparna, original?

Dynan.. :(

Googo

Välkänd medlem
15 feb 2012
100
0
6
Krokom
Nu var det en massa år sedan jag hade det chassit.
Men jag kommer ihåg att skillnaden mot en 32a var enorm.
Dock så hade jag ingen 600 utan en Black magic 680 i min.
Okejokej, värt att testa iaf? Tror ju knappast att det blir sämre! ;)

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Blir mkt bättre.

Men en extra backväxel? Har du en på skotern och fick med en på sidan av då eller?

Grattis till köpet iallafall. Om du fick ner den en "bra bit" under 19 som det låter, så har du gjort en bra affär om allting funkar för dig.

Googo

Välkänd medlem
15 feb 2012
100
0
6
Krokom
Blir mkt bättre.

Men en extra backväxel? Har du en på skotern och fick med en på sidan av då eller?

Grattis till köpet iallafall. Om du fick ner den en "bra bit" under 19 som det låter, så har du gjort en bra affär om allting funkar för dig.
Nja, sitter en på skotern.. men fick med en till som är "trasig" enligt förra ägaren.
Dock så är det något fel med backen som sitter på nu också, för när man ska börja backa "rasslar" det.. Men efter någon sec slutar det, och då kan man fortsätta som vanligt!
Har du någon aning om vad det kan vara?
Funderar annars på att plocka bort backväxelln, för en skoter ska vell ändå gå framåt! ;)

Man tackar, fick den under 15.000 om vi säger så.. :)

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.629
99
63
Örnsköldsvik
Under 15 är bra pris=)

Tänk att alla dynor ska pajja på ZR/ZL? Skräddarn deras runt -00 hoppas jag verkligen fick sparken:p

Bytte från 32mm till 38mm på min ZR 600 som jag hade, och det är verkligen stor skillnad. Dock kan en drevning va bra då upplevde det som att det gick lite tungt, men det blir kanske lite bökigare när man har back? Sen var inte min variator den bästa heller så.

Och på tal om det så är ett tips att kolla primärvariatorn om vikterna glappar i den, eller bussningar överlag tror jag är sådär i A-C variatorerna på den tiden. På min började vikterna glappa så till den grad att dom låste sig till slut.(=ingen "neutral")
Sen är jag tveksam om dämparna är original då det sitter "snik" dämpare på ZL från fabrik, dock kan det ju vara snik fox, men vill få för mig att det satt nå ACT eller vad dem hette på dom? Dock inget jag vill skriva i sten.

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Du verkar iallafall ha fått till garaget ordentligt nu Danne, tror jag ska ta ett besök och tatta lite gofika när armen tillåter! :whistle:

toml

Aktiv medlem
13 sept 2010
80
0
6
Det fanns en kille som gjorde i ordning en Zl 500 här på forumet, han lyckades riktigt bra med den. Kika in den tråden så får du säkert någon idé till vad du kan göra!

Googo

Välkänd medlem
15 feb 2012
100
0
6
Krokom
Under 15 är bra pris=)

Tänk att alla dynor ska pajja på ZR/ZL? Skräddarn deras runt -00 hoppas jag verkligen fick sparken:p

Bytte från 32mm till 38mm på min ZR 600 som jag hade, och det är verkligen stor skillnad. Dock kan en drevning va bra då upplevde det som att det gick lite tungt, men det blir kanske lite bökigare när man har back? Sen var inte min variator den bästa heller så.

Och på tal om det så är ett tips att kolla primärvariatorn om vikterna glappar i den, eller bussningar överlag tror jag är sådär i A-C variatorerna på den tiden. På min började vikterna glappa så till den grad att dom låste sig till slut.(=ingen "neutral")
Sen är jag tveksam om dämparna är original då det sitter "snik" dämpare på ZL från fabrik, dock kan det ju vara snik fox, men vill få för mig att det satt nå ACT eller vad dem hette på dom? Dock inget jag vill skriva i sten.

Haha, sant! Ska försöka fixa den så fort som möjligt..

Okejokej, nja.. tror faktiskt det inte blir så bökigt även fast jag har back, men funderar på att ta bort den eftersom den håller på jä*las! :/

Ska in med skotern på service till en kille som jag känner, får be han att slå ett getöga på det där med variatorn.. Tack för tipset föresten! :)

Okej, Står det på dom om det är så kallade "snik" ? //Daniel :)

Googo

Välkänd medlem
15 feb 2012
100
0
6
Krokom
Du verkar iallafall ha fått till garaget ordentligt nu Danne, tror jag ska ta ett besök och tatta lite gofika när armen tillåter! :whistle:
Jodå, börjar likna nått! ;)

Jaa, det får du göra!
Så kan vi ju ta en sväng bort efter el-ledningsgatan mot dig! :D

Googo

Välkänd medlem
15 feb 2012
100
0
6
Krokom
Det fanns en kille som gjorde i ordning en Zl 500 här på forumet, han lyckades riktigt bra med den. Kika in den tråden så får du säkert någon idé till vad du kan göra!
Har du någon länk till den så skulle det vara snällt! :amuse:

Googo

Välkänd medlem
15 feb 2012
100
0
6
Krokom
ACT=Fox, inget fel alls på dom efter förutsättningarna.
Såg ut att vara i riktigt bra skick rent utseendemässigt iaf! :)
Jaha! :)

Jodå, finns vell någon "kvistrepa" på huven och lite sånt.. annars i kanon skick, om man räknar bort dynan såklart! :)