gasen fastande...

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Tjo gasen fastnade flera gånger idag när jag var ute , lyckades hitta problemet men vet fan inte vad den är till för?

Problemet sitter vid gasreglaget där går det ut som en tapp, och på den tappen hänger det en gummistropp som går ner under motorn? Det är den "gummigrejjen" som hakar fast i motor osv.
Är dålig på att förklara med hoppas ni fattar :x

Vad gör den för nånting? Varför har den helt plöstligt börjat fasta överallt?

Blir så less att ingenting ska funka , är inte meningen att jag ska få köra skoter i vinter :(

Firecat 7 05

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Är det skarven på armen som går ner till oljepumpen som tar i klämman till oljeslangen som går till insprutet? Kan du inte lossa och vrida lite på nåt?

T-body ass.jpg

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Är det bara jag som tycker den lilla armen är felsväng...på sprängskissen är ju den sexkantiga delen som fäst i tappen på förgasaren.....på bilden är ju den sexkantiga delen neråt????

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Det är den rödmarkerade på bilden som fastnar mot kanterna då jag anser att den sitter löst? För den kan typ fara som den vill och fastna, den ska väl vara spänd ?. antar att det är nr 8 på skissen?

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Är det bara jag som tycker den lilla armen är felsväng...på sprängskissen är ju den sexkantiga delen som fäst i tappen på förgasaren.....på bilden är ju den sexkantiga delen neråt????
öhm nu när du säger det , gummistroppen som sitter där ska ju vara neråt också? Ser ju ut som det på skissen :x

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
öhm nu när du säger det , gummistroppen som sitter där ska ju vara neråt också? Ser ju ut som det på skissen :x
Jag tyckte det först men om du ser på skissen så är ju den vänd åt fel håll, och den med den grövre vinkeln i änden ska vara uppåt och det ser det ut att vara på din maskin. Jag har för mig att det bara går att ha den åt ett håll men prova vänd på den.

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
kan det vara så att gummit där börjar bli slut och utsträckt varför den har börjat haka fast sig? För fenomenet visade sig efter att jag körde fast idag, och när jag skulle iväg så tryckte jag fullt och vickade skotern fram och tillbaka , det var då den började fastna osv.

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
kan det vara så att gummit där börjar bli slut och utsträckt varför den har börjat haka fast sig? För fenomenet visade sig efter att jag körde fast idag, och när jag skulle iväg så tryckte jag fullt och vickade skotern fram och tillbaka , det var då den började fastna osv.
Det finns väl inget gummi som kan ge sig? men det är väl bara ta lös och vrida ett varv på skarven fram eller tillbaka och se om det blir bättre.

Eller har hela spjällhuset hamnat lite snett?

stenman_

Aktiv medlem
10 sept 2010
94
0
6
Lycksele
Den ska inte vara stum, den ska hänga lite löst, men det ser ut som att hela armen är upp och nedvänd:S Kanske är drf det hakar i "överallt" för dig patric;)

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
hittade felet. Armen som går mellan gasreglaget och oljepumpen hade lossnat nere vid pumpen , har nu fått upp armen.

Men nu till problemet , hur fan sätter jag dit den enklast igen? bara att skruva lös allting ?! =/

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Har för mig att det bara är att "snäppa" fast den om du trycker lite.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
hittade felet. Armen som går mellan gasreglaget och oljepumpen hade lossnat nere vid pumpen , har nu fått upp armen.

Men nu till problemet , hur fan sätter jag dit den enklast igen? bara att skruva lös allting ?! =/
Då hade du nog tur...
Med armen lös så får den inge olja...
Se till att få det gjort på rätt sätt, för att förhindra framtida haverier...

tonyb006

Välkänd medlem
3 dec 2010
272
0
16
nykarleby finland
styr den mot tappen den ska vara på och tryck dit den med en skruvmejsel. ha något bakom plattan tappen sitter på annars blir den böjd och börjar ta i jyst som du beskriver! det gjorde det på min f6:a böjde tillbakas den och funkade helt perfekt efteråt. hade lös min för att den drog så helvete med olja.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Då hade du nog tur...
Med armen lös så får den inge olja...
Se till att få det gjort på rätt sätt, för att förhindra framtida haverier...
Är det inte tvärt om? På Laydown motorerna skickar de på 100% olja om armen hoppar lös/går av. Simopel men bra säkerhetsanordning.