Rev 440/800 drar 8 L/milen

knasse

Medlem
21 feb 2012
8
0
1
Tjena, har som sagt en rev 440 -06 med motor från en 800 -04.

Har haft den sen i höstas, och haft en hel del strul.
En lång historia kort så har jag haft inne förgasarna på ultraljudstvätt, då funkade den ca 1 mil innan tändningen började jävlas, vilket jag inte visste då, utan tog isär bränslepumpen å rengjorde den eftersom jag fått tips om att de var den som strulade.. skruvade ihop skiten å ut och prova, fungerade som den skulle ungefär 1,5 mil, sen började det igen.. då kom jag fram till att det var tändningen som strulade, kontakterna som sitter på tändspolen från kabelstammen var glapp. Klippte av dessa å satte vanliga kabelskor istället, Ut och prova igen och den verkade fungera klockrent.
Dagen efter skulle vi åka på en liten tur över dagen, ca 5 mil enkel väg, när vi hade en mil kvar fick jag soppatorsk (från full tank = 40 liter) och det var endast LUGN ledkörning. tömde över från en annan skoter och klarade mig till macken, tankade och körde hemåt igen ännu lugnare (puttrade i princip)
och klarade mig nätt och jämnt hem. Slutsatsen blev 80 L på 10 mil?!

Utesluter att den är felbestyckad me tanke på att den inte gjort såhär tidigare.. Men den bluddrar och går dåligt på låga varv men går jävligt fint om man drar på. Den surar ner sig om jag står på tomgång en kort stund, då får man "pumpa" gasen ett par gånger när man ska iväg så den vaknar till.. låg även och körde en slinga i skogen just i början av dagen och då släckte den ett stift, så den går ju riktigt fett.. men ja fattar inte vart soppan tar vägen, hur klarar den att dra igenom dessa mängder?

Någon som vet vad de kan vara för fel? Blir vansinnig på denna jävla maskin snart!

Jeppeman77

Välkänd medlem
11 dec 2007
180
0
6
Örebro
Jag har ju nått liknande fel men kanske inte så grovt som du. Min 600ho drog/drar över 5 liter milen, skulle tippa 6-7 l/mil om man kör hårt, och det är förmodligen DPMen som e kass. Kanske kan va nått å kolla.

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Om skotern drar 8l/mil vid normal ledkörning måste den ju gå oerhört dåligt.
Den läcker inte soppa någonstans?

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Jag har ju nått liknande fel men kanske inte så grovt som du. Min 600ho drog/drar över 5 liter milen, skulle tippa 6-7 l/mil om man kör hårt, och det är förmodligen DPMen som e kass. Kanske kan va nått å kolla.
Vad har du för förspänning på sekundären och munstyckens storlek?

knasse

Medlem
21 feb 2012
8
0
1
Tog isär förgasarna och kollade nålventilerna, de verkade inte vara något fel eller något som kärvade där, skruvade ihop gasarna och böt soppapumpen, (var å köpte en ny idag) och nu verkar den gå som den ska, den gick riktigt bra faktiskt! Var bara ute en snabb sväng nu ikväll, men ska nog ut en längre sväng imorrn å kolla hur de funkar. Återkommer med resultat. Tack för tipsen!

knasse

Medlem
21 feb 2012
8
0
1
De blev inte så lång sväng idag.. var ute på en äng utanför kåken å gasade lite, då började den jävlas igen.. började misstända å ha sig. Hem igen å drog bort tändhattar å kollade, kablarna hade sett bättre dagar, slet bort dom gamla å dit me nya å prova, den gick en stund, tvekade lite i början men gasade lite så kom den igång, sen börja den missa igen efter ett tag!? Dock så var "klämman" som håller båda kablarna på plats i tändspolen trasig, så de blev pundarmeck: Stoppade dit kablarna och tejpade med eltejp och drog en kattstrypare runt så kablarna skulle sitta på plats, bara för att se om de fungerade.. sen när jag kom in på gården igen så gick den bara på en burk! Nån som vet vad fan som kan vara fel? tröttnade på skiten efter sista vändan så jag har inte kollat om de var nån tändkabel som satt dåligt.. Kan de vara tändspolen som är dålig annars? Tacksam för svar!