Kan vi flytta norrut? Till snön närmare bestämt.

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Har kikat lite på Krokom. Riktigt fint "vardagsnatur" och nära till "vildmarken" och det ligger ju en fläskkåk i ett område som heter Dvärsätt som ligger på andra sidan vattnet mot "Säter".

http://objekt.fastighetsbyran.se/Templates/Pages/ObjectImages.aspx?source=hemnet&ObjektGID=OBJ2330_1023693742

Frun gillade den:), inte direkt den prisklassen jag tänkt mig, men vilken gård!
Ligger inte så mycket hus ute till salu där men, det är helt klart intressant.
se där! har ni råd så blir vi nästan grannar, jag bor faktiskt på andra sidan älven i just Säter: bilden med måsen, till höger om måsen uppe i skogen bor jag men det syns inte på bilden.

ska du hitta nåt för rimliga pengar kan du kika på Hissmofors, Aspås, Nälden eller småbyarna runtikring

poängen med Krokomstrakten är kombinationen Prisnivå samt närhet till både stad och fjäll
 
W

Wettainen

Du får se till att skaffa en stor gräsklippare och damsugare för det där huset! ;)
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Vore ju coolt att flytta från Säter till Säter:)
Krokom har ungefär allt som Säter har och ser fint ut. Många som åker skoter? Friåkare?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Vänta har vi just gått igenom för- och nackdelar med alla orter i Sverige, några i Norge och Kiruna för att vi ska komma fram till att du ska flytta 2 km?
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
hehe, ja har reflekterat över namnet, är själv från Hofors så man har ju varit i Säterdalen under uppväxten.
fast ska man vara noga är det bara två eller tre gårdar som heter Säter här så det lär bli svårt att flytta till just säter (om man inte vill bygga nytt vill säga)

japp, många skoteråkare, har hört siffror på antalet skotrar per invånare men kommer inte ihåg just nu men när vi från KSA hade möte med kommunen om nya leder m.m. blev det en chock för stadsarkitekten när siffrorna kom fram, kan tillägga att vi har kanonrelation med kommunen, nya kommunchefen är själv skoteråkare.

det finns alla typer av skoteråkare här men friåkning är väl det som växer mest, skulle du flytta hit och söker åksällskap är det inga problem, här har du ett exempel:
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?44723-Skoterträff-26-2-Krokom-Östersund-m.-omnejd&highlight=skotertr%E4ff
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Vänta har vi just gått igenom för- och nackdelar med alla orter i Sverige, några i Norge och Kiruna för att vi ska komma fram till att du ska flytta 2 km?
Nej, nej! Säter heter staden jag bor i nu och Säter är ett område i Krokom. Bodde även i ett område som heter Säter uppe i Nordstrand utanför Olso.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Trevligt! Är det långt upp till Åkersjön med skoter, eller väljer man att släpa upp dom dit?

Läste besiktingsprotokollet och det var lite anmärkningar på fukt här och där som går att åtgärda, men taket har gjort sitt så det drar iväg i pris innan allt är ok.

Är området asfalterad, eller får man åka skitig bil jämt?

Annars är det ju i stort sett perfekt.

*Stort hus - plats för nära o kära.
*Garage varm bil är skönt)
*Snickardel(passar mig)
*Skotergarage(plats för två!)
*Utsikt över fjällen.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Ha ha! Vuxen? Med tanke på ditt vokabulär så antog jag att du var 40+ och advokat:) Men det sprack med "shit asså" Ta det som en komplimang!
Norge ligger dig varmt om hjärtat antar jag eftersom du gärna vill flytta in oss i en stuga för 5 mille!
Tack, eftersom att jag tycker skrivande är så kul så värmer verkligen sådana ord.
Det där är ju hela Trondheim så titta på. Tror du har några timmar framför dig...
En som jag blev kär i:
http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=32040541
Denna ser jag varje gång jag åker in i Rognan:
http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=30922080
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
En sak som jag reagerade på då jag såg bilderna på Fanbyvägen-huset, var att det ser ut att behöva fönsterbytas. Några "fria former"-fönster á ca 10tkr st + 20-23 vanliga enheter = många pengar.

Det är ju fint att bo i kylan på vintern, men man vill helst hålla den utanför huset.

Men det såg riktigt fint ut!!
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Tack, eftersom att jag tycker skrivande är så kul så värmer verkligen sådana ord.
Det där är ju hela Trondheim så titta på. Tror du har några timmar framför dig...
En som jag blev kär i:
http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=32040541
Denna ser jag varje gång jag åker in i Rognan:
http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=30922080
Interiören i det första huset är exakt i min smak. Gillar nyfunkishus som fan! Den stora skillnaden när man bygger i Norge är ju materialval och inredning. Det finns mer pengar, vilket resulterar i att var och varannan lägenhet är som tagen ur tidningen Residence. Har varit med och byggt riktiga lyxlägenheter på Oslos finaste adresser med kilometer med kablar i väggar, tak och golv till all elektronik som dom smäller in. Det ser man inte så ofta i Sverige. Det är inte så många som spränger in en hiss i berget så man kan parkera fläskbåten direkt utanför så man får accsess rätt in i huset. Eller har hela terrassen på räls för att kunna köra ner hela sällskapet till vattnet när man har fest. Köpa lägenheten under för att kunna stopla upp och bygga pool i lägenheten. Listan kan göras längre men, ni hajar. Cashen flödar i Norge
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Trevligt! Är det långt upp till Åkersjön med skoter, eller väljer man att släpa upp dom dit?

Läste besiktingsprotokollet och det var lite anmärkningar på fukt här och där som går att åtgärda, men taket har gjort sitt så det drar iväg i pris innan allt är ok.

Är området asfalterad, eller får man åka skitig bil jämt?

Annars är det ju i stort sett perfekt.

*Stort hus - plats för nära o kära.
*Garage varm bil är skönt)
*Snickardel(passar mig)
*Skotergarage(plats för två!)
*Utsikt över fjällen.
Prutläge pga taket då kanske?

Asfalt är det väl om du åker ut via Aspås, genar du via Nygårdsvägen är det grus har jag för mig.

Leden till Åkersjön är runt 7 mil från Aspås, resan upp brukar vara en del av nöjet förutsatt att man gillar ledsmisk. lederna brukar vara bra förutom första biten men sen är det snabba leder, sista biten mellan Lillholmsjö och Åkersjön bjuder fina friåkarmyrar när man kommit upp lite på höjd.
dock går trenden mer mot ren friåkning än led så det börjar bli vanligare att traila upp, personligen gör jag både och beroende på vilken skoter jag kör för dagen.
Är lederna nysladdade så är det riktigt kul och uppresan blir lixom en del av målet istället för att jävlas med släp och lastning.

Till Lakavattnet har du 86km enligt ledkartan
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Dessutom kommer dina döttrar att prata norska om några år.
Eftersom att du inte svarat på detta så antar jag att du inte riktigt förstått vilken fördel detta är.

För att demonstrera:

Norska såklart. Blir alltid lite blöt i byxorna när man hör det.

När en tjej säger det förstås.:D
Jo, tjejer som pratar norska :amuse:
en tjej som snackar norska. finns det nå sexigare?
Tjejer som snackar norska.. gets me every time.