Olje/vattenpumps drev, smörjning?

Andreasjoo

Välkänd medlem
1 sept 2010
145
0
6
Örnsköldsvik
Har en lite fundering jag hoppas ni kan svara på,
Drevet på vevaxeln mot vatten/oljepumpsaxeln, är det något som smörjer detta eller ska de gå torrt? Skotern är en snopro sx600 -09,

Håller på felsöka motorn och upptäckte att det var soppa där, är det normalt eller har packboxen mot vevhuset gett upp?

Mvh
 
Last edited:

Andreasjoo

Välkänd medlem
1 sept 2010
145
0
6
Örnsköldsvik
Har tyvärr inget bra svar på din fråga men på min RS är vattenpumpen oljesmord!Bensin i dreven lät för övrigt inte allt för bra..
Jajust, droppbehållare som smörjer lagret va?
Har inget sådant på min maskin, men nånting måste väl ska smörja det stora drevet mellan pumpaxeln och veven, eller? Och med bensin i drevet menade jag den oljeblandade soppan som även smörjer resten av motorn, plockade nämligen bort plattan som pluggar där oljepumpen ska sitta, därvar det börja rinna ut lite olja/soppa.. då blir jag fundersam, har det något där att göra eller ska de vara torrt där?
 

@Skidoo

Aktiv medlem
15 jan 2012
70
0
6
Dalarna
Mässings drevet som löper imot vevaxeldrevet och både vatten/oljepumps lagren på slidaxeln brukar smörjas av olja från oljebehållaren. Sitter oftast en fjäderbelastad slang från behållaren ner till slidaxelhuset. Plattan du pratar om, om du menar slidskivan så ska det inte komma olja bakom den då måste packboxen vara trasig som sitter bakom den splainsade biten på axeln. Eller menar du insugsplattan?
 

Andreasjoo

Välkänd medlem
1 sept 2010
145
0
6
Örnsköldsvik
Saken är bara somså att på dessa maskiner så finns ingen olje/droppbehållare över huvudtaget. Har dock heller ingen aning om vad det är som smörjer varken lagrena eller drevet! För de borde väl ha någon form av smörjning? plattan jag pratade om är alltså den plåtbit som från fabrik, pluggar hålet där en oljepump rimligen bör sitta. Plockade nämligen bort den, bakom sitter en plugg med en oring som jag även drog ut och till följden att de börjde rinna ut vad jag tyckte såg ut som bränsle från vevhuset, känns dock lite väl fett och underligt så jag är fortfarande skeptisk till det. Så funderingen är fortfarande vad det är som smörjer axellagren och drevningen där, smörjs de av soppan som resten av motorn?
 
Last edited: