Yamaha Phatro??

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Såg tråden om Nypex...

Det borde väl gå att fixa in en Nytro motor i Phazern också...

Någon som vet hur mycket tyngre Nytro motor är jämf med Phazern?

Sen är frågan om man behöver en bredare tunnel för att få plats med grenröret från 3 cylindrar?

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag har lekt med tanken många gånger i vinter-sälja TNytron jag har och bygga ihop en "Phatro" för att ha som familjeskoter...
Antagligen lite mer smidig och lättkörd än nuvarande för frun, så jag är själv nyfiken i frågan!
Det enda som fattas är en skoter och en Nytromotor för tillfället... ;)

Relaterad fråga:
Vad är skillnaden egentligen mellan Phazer, Venture Light och Venture MP??

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ja för mig saknas en Nytromotor :)

Venture Light är ju Touringvariatnen av Phazer. Lita annan tunnel och boggie eftersom dom inte har avgasröret under sadeln. Sen är väl MP den med bredare matta tror den har 41cm...annars hyfsat lika som Light.
Framtill är dom väldigt lika. Mina svarta plastkåpor kommer från en Venture Light

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ja den går nog under tunneln på något sätt..eller om det är "dubbelbotten" på tunneln och den går där emellan. Den har ju dubbeldyna + lastutrymme då den kan ju inte ha utblåset där.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Vill ju inte starta nåt märkestjafs här, men om du köper en Renegade 1200 så får du ju samma hästkrafter som en Nytro. Till samma vikt som en Phazer.

Bara att köpa till ett 38" framvagnskit för 5500:- så är den färdig...

Men jag skulle väääldigt gärna se dig bygga en Nyzer!!

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
bcool: Ja det finns säkert en massa alternativ att köpa "färdigt"...men det är ju bygget som är roligt.

Problemet är väl att en Nytromotor inkl. drivlina kostar väl mer än vad det skulle kosta för mig att byta till en Nytro :)

Men jag skulle väldigt gärna bygga en Phatro eller Nyzer :) Vet att Cleant pratade om att Nytro motorn får plats mellan "ramen" fram men det behöver förståss moddas för fästen och allt annat.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Vet att Cleant pratade om att Nytro motorn får plats mellan "ramen" fram men det behöver förståss moddas för fästen och allt annat.
Men det var ju jävligt intressant information! :)
Nu är ju bara frågan om man ska bygga vidare på Nytron och slänga ännu mer pengar på den som man aldrig får tillbaka-eller sälja den, köpa en Pz och en motor. Och bygga om en Phazer som man aldrig får igen det man lagt ut på?:eek:hwell:
Men jag saknar verkligen byggkvällarna, enormt avkopplande sysselsättning på kvällarna...så nånting måste man ju hitta på!
Får annonsera ut Nytron till ett lagom högt pris-blir den såld har man iaf fått tillbaka nånting av det man lagt ut, blir den inte såld är det helt ok det med-då får man en ursäkt till den bättre hälften varför man lika gärna kan bygga vidare...:whistle:

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
apex motorn är väl 4 cylindring och då gissar jag på att den är bredare...så då lär det bli knivigt att få in den mellan ramarna på Phazern...men det går ju alltid att bredda tunneln = inget passar sen :)

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Ingen som sett att nån bygger?? KOM FRAM MED ER!!! Om dom inte kommer med nått flashigt tills -14 så kommer jag bygga en(kanske måste ändå) Nyzer/Phatro.

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
Nytro motorn får plats i PZ chassit, men med lite ändringar:) de är nåt jag gått o kikat på sen -09 men om nån blir sugen så kan ajg sälja en stålfodrad nytro motor för 35000:- ink moms
hade väldigt gärna gjort de bygget själv men som de ser ut nu så finns de tyvärr ingen tid:/(
Chris ska vi göra en deal:)?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Nytro motorn får plats i PZ chassit, men med lite ändringar:) de är nåt jag gått o kikat på sen -09 men om nån blir sugen så kan ajg sälja en stålfodrad nytro motor för 35000:- ink moms
hade väldigt gärna gjort de bygget själv men som de ser ut nu så finns de tyvärr ingen tid:/(
Chris ska vi göra en deal:)?
Skulle vara nåt för nästa sommar :)

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
För övrigt intressant ämne, kan tyvärr inte hålla mig då "tro sig påare" tror att dom vet ALLT, no offense.

En Nytro snurra i en Phazer måste juh fan va helt optimalt, låg tyngdpungt som samtidigt sitter i centrum samtidigt med en hög sittpunkt som medför högre ut.vxl mellan vikt och kraft som krävs för att kränga/bryta skotern åt sidan!

Sen att ett 240+, MCX kitt på de får en att dreggla, ja jävlar FYYY FAAAN!

-Snart är det December, 5cm snö här och tror fan nästan att man går till prästen och klagar på Kung Bore.. :)

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Ber om ursäkt för att jag skrev "bara" en s**-**o!! Hur som helst vill jag verkligen gärna se en Phatro komma till världen. Som jag sa tidigare, varför har ingen gjort en när det finns alla möjliga avarter till maskiner där ute.
Finns det verkligen inte en enda?

Last edited:

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Ber om ursäkt för att jag skrev "bara" s**-**o!! Hur som helst vill jag verkligen gärna se en Phatro komma till världen. Som jag sa tidigare, varför har ingen gjort en när det finns alla möjliga avarter till maskiner där ute.
Finns det verkligen inte en enda?
Ska bli en! En risig Nytro och en billig Phazer kan inte bli fel:)

Skickat från min MB525 via Tapatalk 2