skrovlig kolv efter körning

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
hej! jag rev nyss av topparna på min arctic och då såg ja att ca 5mm runt om kolven efter kanten va VÄLDIGT skrovlig. vad kan ha orsakat detta? och den har gått fett.

och sedan trycker den ur sig cylinderfotspackningen mot variatorn och svänghjulet.

squiss ligger på 1,3
arctic 580 motor

tacksam för hjälp!
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Antingen har kolvkanterna fått uppleva lite spikning, eller så är det rent av kontaktmärken från en sotig topp. Men med tanke på hur kolven ser ut, renspolad, så lär ju toppen knappast vara sotig. Så jag lutar åt mitt alt.1.

Kan bero på att squishvinkeln är för låg, så att gaserna inte hinner pressas ut mot förbränningsrummet. Finns säkert fler möjliga anledningar också.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de har helt klart spikat , förmodligen på delgas då den inte har nypit/skurit . tjuvluft i en packbox eller insugsgummi kan de kanske bero på de magrar ut mest på lägra trottellyft då vacumet är högre , 1.3 mm i squish mått lät lite ? brukar väll ligga närmare 2 mm ...
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
Är det lika på båda kolvarna?
ja båda är mer eller mindre lika men den sidan kortet är taget på är värst och de är samma sida som packningen. och vad ska jag görsa för att motverka att de ska bli mer? ställa tillbaka tändningen eller svarva ur squissen till ca 1,8mm och sänka kompförhållandet från 12,68-1 till ca 11,8-1 ?
 
Last edited:

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
men kompförhållandet jag har är väl lite för högt? 12,68-1 eller går de att köra så högt på 95 okt?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
inte helt enkelt att säga om 12.68-1 funkar eller ej, beror en del på tändning och porttider också. Men jag tror inte kompet är huvudproblemet. Efter du justrerat vinkeln så lär du väll hamna närmare 12.5-1 eller 12.6 eller något.
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
okej, men jag höjer squissen till 1,6 och brantare vinkel då =) men varför va de bara skador på kanterna och inte i mitten?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
860
113
Kramfors
1,3 squish är ju bra om locket är proffsgjort i övriga vinklar så den klara 12,7-1. Men 95 okt är gränsfall till spikning om inte portningen ligger på över 204gr!!. Om du är osäker på om locken är rätt gjorda så sänk kompförhållandet ner till minst 12-1 för att ha en changs på 95 okt på i övrikt standardportat. Du kan fega klämspalten till 1,4mm också och branta vinkeln en aning som Asker säger.
Sänk även tändläget till org om det är flyttat?

Testa alltid först med 98okt och org tändläge o håll öronen öppena för spikning.
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
okej tack för svar! den är oginal portning i cylindern. men bottendelen är flödesoptimerad (vässade kanter och större vevhus och polerat) tändningen ställde jag efter de märkena som fanns på plattan. och de såg liknande ut dehär. I,,,,,I,I,I och från mitten av de 3 sträcken till de första ställde jag. och de är arctic orginal toppar med, fasst med aningen ur fräst förbräningsutrymme.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Är ju bra om du nämner allt som är gjort åt motorn så killarna här kan ge dig råd.
Kan nog hålla med Bost om squish måttet.
Men vad menar du med att toppen är bearbetad . på vilket vis ? . Planad eller ? .

Jag skulle även kunna tänka mig att motorn fått bättre flöde med dina modifieringar och kräver lite mer bränsle.
Men jag skull nog kolla upp tändningen ordentligt med gradskiva o strop oxå för att vara säker.
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
de jag gjort är att porta upp locker en aning och öka boost kanalerna upp till porten. och alla flödesdelare är vässade för mindre burbulens. jag tog ut förbränningsutrymmet med samma form men så de vart större. och 98 okt är inget alternativ då de bara finns mackar 95 i de mackar jag har tillgång till.

tacksam för svar!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
860
113
Kramfors
de jag gjort är att porta upp locker en aning och öka boost kanalerna upp till porten. och alla flödesdelare är vässade för mindre burbulens. jag tog ut förbränningsutrymmet med samma form men så de vart större. och 98 okt är inget alternativ då de bara finns mackar 95 i de mackar jag har tillgång till.

tacksam för svar!
Om du tagit ur förbränningsrummet så det blivit större måste du även ha planat för att få klämspalten 1,3mm

Hur har du mätt fram kompförhållandet till 12,68-1?

En 580 har säkert närmare 1,7mm klämspalt org. Man kan då plana toppen så klämmen blir 1,3mm vilket är säkert och bra. Men för att vara på spiksäkra sidan med 95okt bör man sänka kompförhållandet (som blir högre av planingen) till nästan org om motorn har orörd höjd på utblåset. Portning i övriga motorn har ingen bet. Om man gör squishytan lite brantare kan man köra några enheter högre kompförhållande trotts 1,3 klämspalt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
när du svarvade toppen, vad har du för tandgeringsvinkel på kolvdomen längst ut mot kanten och squishytan?
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
Om du tagit ur förbränningsrummet så det blivit större måste du även ha planat för att få klämspalten 1,3mm

Hur har du mätt fram kompförhållandet till 12,68-1?

En 580 har säkert närmare 1,7mm klämspalt org. Man kan då plana toppen så klämmen blir 1,3mm vilket är säkert och bra. Men för att vara på spiksäkra sidan med 95okt bör man sänka kompförhållandet (som blir högre av planingen) till nästan org om motorn har orörd höjd på utblåset. Portning i övriga motorn har ingen bet. Om man gör squishytan lite brantare kan man köra några enheter högre kompförhållande trotts 1,3 klämspalt.
jo toppen plan frästes från 2,2 (orginal) till 1,3 då jag vet att de är bra mått. och därav jag har varit och svarva tidigare. och för hållandet har jag mätt med olja när motorn stog i TDC enligt dina instruktioner =)

när du svarvade toppen, vad har du för tandgeringsvinkel på kolvdomen längst ut mot kanten och squishytan?
den ändrades inte. men de är samma vinkel som kolv domen hela vägen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
860
113
Kramfors
Om du har exakt samma vinkel som kolvdomen eller org vinkel har du ett problem där! Minst 1,2grader större vinkel än kolvdomen måste det vara. Under 1,2gr funkar inte bra hur man än gör toppen i övrigt. Ju mer kompförhållande man tänkt köra dessto brantare vinkel typ 1,5-1,7gr.

Obs utan att räkna på vare sig flamfarter eller andra faktorer höftar jag ur mig en ungefärlig (blågissning hehe)

Kompförhållandet bör ner till 11,7-1 till 12-1 funkar "förmodligen" sätt squishvinkeln runt 1,4gr mer än själva kolvdomen. Tändläget i standardläge.

Då borde den klara 95okt och gå bra på alla sätt