Nedre stötdämparfästet boggien Phazer mtx 07

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Det nedre stötdämparfästet för den bakre dämparen i boggien har typ exploderat.. Har beställt ett nytt och som jag förstått så ska designen ha ändrats på fästet...

Nu till min fråga, är inte direkt någon van skotermekaniker men klarar man av att byta detta själv? Har inte tummen mitt i handeln pån ågot vis och det ser inte svårare ut än att lossa bakre stötdämparen, plocka ner fästet och byta ut.. Något man ska tänka på eller ska man låta bli helt och lämna in...

http://www.yamaha-motor.com/partviewer/default.aspx?ls=sport#/Yamaha/PHAZER_MOUNTAIN_LITE_-_PZ50MW_-_2007/TRACK_SUSPENSION_2/PZ50MW_(2007_SNOWMOBILE)/TRACK_SUSPENSION_2_(PZ50MW_-_2007)

är del 27 som ska bytas..

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag vet inte om du lyckas byta den med boggien på plats. dels är det trångt och skruvar skall ur och i en speciell ordning. Sen har du ju fjädertryck på där.
Men plockar du ut boggien så är det inga problem.

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
mmm är inte riktigt 100 på att jag fixar att få ut boggin (är nervös som tusan att jag ska fippla sönder något..) men den ser ju bara ut att sitta i fyra skruvar egentligen så det kanske går..

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ja det är nog lättare att lossa boggien än att byta den på plats tror jag.

Ja att lossa boggien är inte svårt..bara släppa på mattan, hissa upp den högt i bakänden och sedan lossa dom 4 bultarna...sen lite lirkande så är den ute. Så kan du kolla över den i övrigt också...har det fästet gått så är risken på att det är sprickor på andra ställen också...är ju en svaghet på Phazern. Så jag förstärkte ju min på utsatta ställen då jag gjorde iordning min boggie i somras.

larfre

Medlem
20 okt 2006
28
0
1
Falun
Tror tyvärr att du även måste byta hela främre boggiearmen + delen som sitter mellan främre boggiehjulen då utbytesdelen du beställt är bredare och inte passar. Hade lika fel på min för några år sen då jag ägde en phazer, och fick det bytt på garantin.

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
mmmm det sa hon inget om när jag ringde och beställde delen.. det borde väll handlarn se/säga? Skulle ju vara lite trist att få delen på fredag för att den sen inte ska passa!?!

att få ner boggien var ju inte direkt jättesvårt, största problemet var att hissa upp baken tillräckligt..

så här såg det ut i vart fall...

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Delararna passar mog...jag bytte ut min till en nyare = i alu och den passade så det är lugnt

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Jag vet inte om du lyckas byta den med boggien på plats. dels är det trångt och skruvar skall ur och i en speciell ordning. Sen har du ju fjädertryck på där.
Men plockar du ut boggien så är det inga problem.
vilken ordning? håller tummarna för att jag får länken imorgon... isär kom det men brukar ju vara värre att få ihop det..

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Tror tyvärr att du även måste byta hela främre boggiearmen + delen som sitter mellan främre boggiehjulen då utbytesdelen du beställt är bredare och inte passar. Hade lika fel på min för några år sen då jag ägde en phazer, och fick det bytt på garantin.
beställde delen från yamahas sprängskisser och fick en likadan som satt där tidigare.. så ska man ha aluminiumdelen hade man nog fått beställa en från en 08 eller pratat med någon som viste vad man skulle haft.. Eller om man som sagt skulle behövt byta mer?

Delararna passar mog...jag bytte ut min till en nyare = i alu och den passade så det är lugnt
Lite nyfiken på en bild på vad du bytte till Chris som inte behöve byta mer och fick en i alu..