Arctic Cat 2013

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
ja va inte mkt nyheter som dom kom med igentligen.
men så länge dom fått dom att fungera så kommer det att bli kanon.

ja 66 mm är nästan mkt. man tappar ju rätt bra med effekt då man ska dra runt en sådan matta. men klart på 4t turbo ska de väll funka. Dom ville väll ha mer matta än brp =)
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
ja 66 mm är nästan mkt. man tappar ju rätt bra med effekt då man ska dra runt en sådan matta. men klart på 4t turbo ska de väll funka. Dom ville väll ha mer matta än brp =)

kör 64 på min m8 och har absolut inga problem med att den inte skulle orka.
mattfarten i djupsnön har inte sjunkit så mycket(80-90) men toppfarten däremot.
har kört 100 med denna matta.kanske lite till.
originalmattan gick det att köra 120 ev lite till.
i snön alltså.på hårt går det säkert att få upp den i mer.men har inte provat med nya mattan och tänkte ine göra det heller.
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.194
69
48
Skellefteå
Skulle gissa att behovet för 66mm är betydligt större på andra sidan pölen , vad vi tycker här spelar kanske inte så stor roll....

Sen så ser det ju coolare ut :nod:
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
66mm är ju skitbra. Har en pro rmk idag med 61mm är en jäkla skillnad på drivet i mattan jämfört med 57mm powerclaw som jag hade på m8an. 66mm är klockrent. PC mattorna är ju lättdrivna som tusan, tror inte 2.5" challenger extreme mattan är lika lättrullad som PC, blir nog riktigt bra med 66mm PC. Jag yycker AC kommer med bra och rätt uppdateringar till 2013, smalare framvagn på M, Mesh på variatorsidan, man förbättrar det man har. Helt rätt!
Hade ju varit väldigt märkligt om man hade börjat spotta fram nya modeller IGEN. Sen är det ju bra att man håller sig till samma motorer, dom fungerar och blir enkelt att få delar till senare. Polaris som joxar på med nya cylindrar, spridare och andra ändringar är ju bara irriterande. AC blir nog riktigt bra till 2013. Remproblemen som har varit 2012 är smågrejer som bra och kunnigt AC folk råder bot på med lätta medel.
 

XTX

Aktiv medlem
22 jan 2011
70
0
6
Remproblemen som har varit 2012 är smågrejer som bra och kunnigt AC folk råder bot på med lätta medel.
Jaså, upplys oss gärna. Inte har det då hittats nåt bot på mina remproblem.
2st 083 remmar och 1st 020 rem har hunnits med på 73 mil. Ja uppdatering och linjering är gjort. Jag tror inte en den nya 084 remmen är lösningen heller, med det va det du kanske menade med "lätta medel".
 

Soderlund

Välkänd medlem
15 okt 2009
102
0
6
Sundsvall
Glöm det! den här jävla skotern behöver någon riktig ordentlig update! byte av variatorer skulle jag nog tro, samt fixa något till motorfäste. det duger inte med några nya remmar.. på min har rullarna gått i variatorn och 2st remmar.. Efter 40mil!
 

XTX

Aktiv medlem
22 jan 2011
70
0
6
Glöm det! den här jävla skotern behöver någon riktig ordentlig update! byte av variatorer skulle jag nog tro, samt fixa något till motorfäste. det duger inte med några nya remmar.. på min har rullarna gått i variatorn och 2st remmar.. Efter 40mil!
Håller med till 100%, men måste säga att min ÅF har ställt upp än så länge. Men han kan inte heller vara i nån rolig sits då han måste betala remmar ur egen ficka. Tragiskt hur skoterbranschen är, att dom ej behöver ta nåt ansvar för sina produkter.
Det mest ironiska är ju AC:s slogan för TCL:en för -13 modeller. Quote från AC:s hemsida "The Torque Control Link maintains perfect belt tension and alignment. Better alignment means a longer belt life, which results in a bigger smile due to your fatter wallet" och "The ADS utilizes a larger driven clutch and a longer center-to-center clutch distance - properly cooling of the drive belt and eliminates pre-mature belt wear"
 

Soderlund

Välkänd medlem
15 okt 2009
102
0
6
Sundsvall
Håller med till 100%, men måste säga att min ÅF har ställt upp än så länge. Men han kan inte heller vara i nån rolig sits då han måste betala remmar ur egen ficka. Tragiskt hur skoterbranschen är, att dom ej behöver ta nåt ansvar för sina produkter.
Det mest ironiska är ju AC:s slogan för TCL:en för -13 modeller. Quote från AC:s hemsida "The Torque Control Link maintains perfect belt tension and alignment. Better alignment means a longer belt life, which results in a bigger smile due to your fatter wallet" och "The ADS utilizes a larger driven clutch and a longer center-to-center clutch distance - properly cooling of the drive belt and eliminates pre-mature belt wear"
Den slogan hade dom även 2012.. har fan lust att slita av min Torque Control Link och kasta i huvudet på den jäveln som gjort den!!
 

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Så det har/är remproblem med Arctic 800 -12?
Har missat att det varit sådana stora problem som anges i denna tråd.
Hade bestämt mig för en M800 men börjar tveka...
 

Soderlund

Välkänd medlem
15 okt 2009
102
0
6
Sundsvall
Så det har/är remproblem med Arctic 800 -12?
Har missat att det varit sådana stora problem som anges i denna tråd.
Hade bestämt mig för en M800 men börjar tveka...
Tips! jag ägen en XF800 HC 12.. vänta tills dom löst problemen med skotrarna! det är inte kul som det är just nu.. tyvärr! annars hade det varit jävligt roliga skotrar.. men det är mycket problem än.
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
Prova en innan du köper tycker jag.
Otympliga as... :)

En 4t turbo är inget för pojkar med smala armar när de ska brytas omkring i skogen... ;)

Testade m1100 t igår.. JA de är ju inte precis en Pro rmk direkt å de var nog inte heller tanken med den heller... Men jag slänger hällre omkring på den än en Nytro el apex...