Arctic Cat 2013

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Ok, tack för tipset!


Tips! jag ägen en XF800 HC 12.. vänta tills dom löst problemen med skotrarna! det är inte kul som det är just nu.. tyvärr! annars hade det varit jävligt roliga skotrar.. men det är mycket problem än.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
En 4t turbo är inget för pojkar med smala armar när de ska brytas omkring i skogen... ;)

Testade m1100 t igår.. JA de är ju inte precis en Pro rmk direkt å de var nog inte heller tanken med den heller... Men jag slänger hällre omkring på den än en Nytro el apex...
Om den har turbo eller inte kvittar faktiskt.
Jag provade också igår och det är en helt okej lakeracer, inte mer.
F1100 T är bättre.
Men ja, hellre än en nytro. Det är ju mer att åka med i dom! :)
Synd på ljudet bara..

Även jag är ju ett otympligt as så vi passar nog varandra som handen i handsken :)
Det är tur att inte vill ha samma, då hade det inte blivit någon konkurrens! :)
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
Om den har turbo eller inte kvittar faktiskt.
Jag provade också igår och det är en helt okej lakeracer, inte mer.
F1100 T är bättre.
Men ja, hellre än en nytro. Det är ju mer att åka med i dom! :)
Synd på ljudet bara..



Det är tur att inte vill ha samma, då hade det inte blivit någon konkurrens! :)

Jo, tamt och underligt ljud.. Var du på storfors och testade?? Isåfall så var lindgen med sin f1100 där lite tidigare, (jag var där kring kl 14) han har eftermonterat turbo/intercooler själv... den hade mycke skönare ljud... :) Tyvärr så håller han på att tuna in den än så den gick väl inte optimalt..
 
Last edited:

Ditoooo

Medlem
5 dec 2011
6
0
1
Sundsvall
AC blir nog riktigt bra till 2013. Remproblemen som har varit 2012 är smågrejer som bra och kunnigt AC folk råder bot på med lätta medel.
Jobbar du på AC eller? :) Läs på lite mer innan du skriver en nån fler liknande line, AC har ett världsproblem med sitt remslitage som är långt ifrån löst! Detta är i klass med Ski Doo´s problem som kom 2008! Sjukt nöjd med skotern när den rullar, men att den nu står 4:e veckan i rad med en hel del problem gör en rätt besviken. 3:e remmen på 55mil...
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
Jobbar du på AC eller? :) Läs på lite mer innan du skriver en nån fler liknande line, AC har ett världsproblem med sitt remslitage som är långt ifrån löst! Detta är i klass med Ski Doo´s problem som kom 2008! Sjukt nöjd med skotern när den rullar, men att den nu står 4:e veckan i rad med en hel del problem gör en rätt besviken. 3:e remmen på 55mil...
Inte för att va petig eller för att de hör till tråden.. men brps remproblem har funnits mer eller mindre sedan -01... ;)
 

kannringen

Välkänd medlem
28 feb 2010
218
2
16
Örnsköldsvik
Det här med remproblem verkar högst individuellt maskin till maskin och förare. Själv har jag en xf800 Hc och har passerat 100mil idag på originalremmen. Men sen kanske man kör som en kärring vad vet jag.
 

jooohan

Välkänd medlem
14 dec 2010
307
0
16
Piteå
Det här med remproblem verkar högst individuellt maskin till maskin och förare. Själv har jag en xf800 Hc och har passerat 100mil idag på originalremmen. Men sen kanske man kör som en kärring vad vet jag.
Kan bara hålla med, har samma maskin och bytte rem vid 85mil pga fransning och tycker det är helt acceptabelt. Hur nöjd som helst med maskinen
 

XTX

Aktiv medlem
22 jan 2011
70
0
6
Själv så tror jag mer det beror på vad för typ av körning man gör. Nog kan jag få min rem att hålla 85 mil på min xf om jag håller mig till ledkörning. Däremot vid körning utanför leden med mkt snö så har mina remmar knappt hållit 30 mil. Är inne på min fjärde rem och maskinen har bara gått 75 mil. Sen om det är acceptabelt eller inte är ju individuellt, AC verkar ju tycka att det är det iaf. Med AC menar jag inte våra ÅF.
 

Ditoooo

Medlem
5 dec 2011
6
0
1
Sundsvall
Inte för att va petig eller för att de hör till tråden.. men brps remproblem har funnits mer eller mindre sedan -01... ;)
Så kan det säkert vara, men så extremt som det var från 2008 och upp har det väl inte varit på dom tidigare? :)

Sen kan vi ju diskutera hur alla använder sin maskin på led eller utanför leden och om man kör som en kärring eller inte, visst kan det vara individuellt... Jag har iaf köpt min HC för att åka utanför leden och det verkar inte som om att det spelar nån roll om jag valt en m800 ist. Samma problem med dom. En maskin som levereras med en 57mm matta är inte gjord för led, och med namnet High Country ska den väl klara av att köras i Svensk puder? Ett visst remslitage köper jag men inte ett snitt på 18-19mil per rem... Jag är jätte glada för dom som klarar sig över 100mil på orginal remmen, men det verkar inte som om att det är det vanligaste!
 

jooohan

Välkänd medlem
14 dec 2010
307
0
16
Piteå
Själv så tror jag mer det beror på vad för typ av körning man gör. Nog kan jag få min rem att hålla 85 mil på min xf om jag håller mig till ledkörning. Däremot vid körning utanför leden med mkt snö så har mina remmar knappt hållit 30 mil. Är inne på min fjärde rem och maskinen har bara gått 75 mil. Sen om det är acceptabelt eller inte är ju individuellt, AC verkar ju tycka att det är det iaf. Med AC menar jag inte våra ÅF.
Nu är det så att största delen är utanför leden men det verkar ju vara olika makskin till maskin, det är ju inte alla 12or som har rem problem. Är väldigt nöjd med arctics nya chassi, har inte alls haft nå stora problem, det enda jag gjort är att knacka in isoleringen till ljuddämparen och bytt o-ring till oljepåfyllningsröret ( båda i förebyggande ) 25 mila service sen bara tankat och kört, nu uppe i 120 mil
 

peer

Välkänd medlem
31 maj 2009
178
0
6
Saxdalen
provkört hcr -13 idag. Fan så rapp maskin det där!!! ja f7an går som en påse skriskor i jämförelse=)
 

olssson

Välkänd medlem
6 jan 2008
218
0
16
Sundsvall
Jag är i exakt samma sits 100 mil avklarat på första remmen. Har dock många vänner som har stora problem med att maskinerna äter bokstavligen rem. Lider med dom och håller tummarna för att min inte ska börja snaska på gummit... :(

Det här med remproblem verkar högst individuellt maskin till maskin och förare. Själv har jag en xf800 Hc och har passerat 100mil idag på originalremmen. Men sen kanske man kör som en kärring vad vet jag.
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Är det någon som vet skillnaden mellan M1100 HCR och Ltd?
Vad jag förstår så är de isrivare på HCR men inte På Ltd, är det mindre kylsystem på HCR:en?
Spårvidden är väl desamma?
Längre tunnel på HCR?
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Sitter hemma och dräglar på en AC XF 1100 turbo -13, men även en AC XF 800 -13. Vilken skulle ni rekomendera till en som åker mest utanför leden och lek kör nästan hela tiden. Är inte så intresserad över såna här rejäla hopp utan att kunna leka mkt och sedan sitta och trampa lite egna spår på låg fart inne i skogen och efter kraftlina. Blir väl mkt fjälls till vintern med. Har ni inbitna AC åkare några kommentarer till en AC nyfiken BRP nörd? :)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ska du åka där det är lite trångt och avancerat ska du ha 800:an
1100:an är skapligt mycket tyngre, kör man mer led och åker lite myr och så skulle jag röstat på
1100:an...