problem med avgasgivare mxz 600sdi.

davve_89_

Medlem
8 jan 2012
10
0
1
Jakobstad
tjenare:)
Jag har en mxz600sdi -08 och har ett stort problem med avgasgivare, de krachar hela tiden. har bytit 3 stycken under 2 månader. vad kan de bero på att de kraschar? är de ett vanligt problem? plånboken börjar vara tom..:)

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
Å du menar att den absolut inte har nån funktion.
Skärp dig! Slutar med att han får ett ras på maskin.
Den är till för att det inte ska brinna i slutburken,funkar motorn som den ska så behövs den inte.
Den har ingenting med styrningen att göra,bara övertemp i burken.
Jag har kört min SDI1000 sen den var ny med givaren uppstrappad, då håller den.
Är du snål kan du sätta dit ett motstånd på 230ohm istället.
Diskutera inte det du inte vet nåt om.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Den är till för att det inte ska brinna i slutburken,funkar motorn som den ska så behövs den inte.
Den har ingenting med styrningen att göra,bara övertemp i burken.
Jag har kört min SDI1000 sen den var ny med givaren uppstrappad, då håller den.
Är du snål kan du sätta dit ett motstånd på 230ohm istället.
Diskutera inte det du inte vet nåt om.
Att börja plocka bort saker för att det inte fungerar visar ju att nåt just är fel. Denna har aldrig gått sönder på min 600 sdi. Bättre att felsöka varför det går sönder än att inte ha den där. Som du skriver. Övertemp i burken. Men vad händer om det blir överhettning i burken då?

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Vilken felkod får du fram och har du släckt den mellan gångerna du bytt givare? (BUDS hos ÅF) .

Har de nya givarna du bytt till någon "färgblipp" på sig?
I så fall så skall du ha monterat den med "färgblippen" uppåt för att givaren inte ska ge sig direkt!

davve_89_

Medlem
8 jan 2012
10
0
1
Jakobstad
Vilken felkod får du fram och har du släckt den mellan gångerna du bytt givare? (BUDS hos ÅF) .

Har de nya givarna du bytt till någon "färgblipp" på sig?
I så fall så skall du ha monterat den med "färgblippen" uppåt för att givaren inte ska ge sig direkt!
har haft den på märkes servicen som gjorde de:) så antar dom satte dit den rätt.