Köpråd Phazer MTX Mcxturbo/ Nytro XTX Mcxturbo.

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Hej som rubriken lyder så skulle jag vilja ha lite synpunkter på eventuellt skoter köp.
Funderingarna kretsar kring endera en Phazer MTX Mcx turbo kit eller en Nytro XTX Mcx turbo kit 180hp.
Tankarna som har börjat att snurra nu är ju då vilken av dessa som skulle va att föredra? köper jag en Phazer får jag ju lite nyare för samma pengar? dock är ju motorn klenare. Jag är ju heller inte den som behöver kunna köra 300 rakt fram utan jag skulle nöja mej med 120-130 så kanske det skulle gå att dreva ner Phazern?
Många frågor men för många för att få in i ett läsbart inlägg =)
Men ni som åker Nytro/ Phazer hur är maskinerna annars? kvalite? mycket skrammel?
Btw budgeten jag har är väll ungefär 120-130000 (turbokit inräknat monterar förmodligen själv)

Mvh Stefan
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Nytro XTX då Phazer tydligen inte är så hållbar med turbo! XTX är riktigt fin!
 

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Okej det var faktiskt nåot jag missat... Och det känns väll mer eller mindre nödvändigt med överladd på den... Hur är nytron att köra annars känns den tung ock brytig att köra? (kör en F7 nu om det är till någon hjälp)
 

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Hur är det med Phazern då finns det någonting om den hur den är med turbo och om den var sämre att turbo mata, vad är det som rasar?
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Men ni som åker Nytro/ Phazer hur är maskinerna annars? kvalite? mycket skrammel?
Btw budgeten jag har är väll ungefär 120-130000 (turbokit inräknat monterar förmodligen själv)

Mvh Stefan
När det gäller kvalite så vet väl alla vid det här laget att yamaha är först. Förutom lite skrammel i variatorn på nytron men är visst lätt åtgärdat. Provade en xp när jag hade min Warrior -07 och snacka om skillnad rassel, kling, klonk. Warriorn kändes som solid som en kanonkula i jämförelse.
 

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Hur är det med Phazern då finns det någonting om den hur den är med turbo och om den var sämre att turbo mata, vad är det som rasar?
Läs om Chris Phazer på projekttrådar, står rätt mycket om att turbokonvertera Phazer där! Sammanfattat är det inga problem motormässigt sålänge du inte laddar på för mycket, utan det är avgas- och tryckröret som ger upp..
 

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Okej skall ta och läsa den tråden =) Känns som att det suger efter en Phazer MTX turbo men som sagt va inte säker om jag vågar =S verkar ju finnas lite möjliga haverier här och där...
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Du har samma prestanda i en nytro utan turbo som en phazer med turbo, jag skulle inte rekommendera dig att köra någon maskin trimmad om du inte är van med att skruva och har bra koll på motorer i allmänhet.

Jag har fått så bra snurr som det går på min xtx utan turbo... men visst skulle det inte vara fel med en stressfläkt om man säger så.

Körde dragrace mellan en massa maskiner nu i början på året och nytron utan turbo stod sig väl mot andra maskiner i 800 klassen (och i vissa fall bättre).
 

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Jo där har du ju en poäng faktiskt... mjo det är ju klart men den chansningen är jag nog villig att ta =) har skruvat en hel del tvåhjuliga fordon, dock mest 2t men håller som bäst på att sätta mig in i 4t jungeln =) okej känns som att en xtx med 180kit kan duga långt för min del (till att börja med)
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
En xtx 180hk med lite småmodds och en 51 challengermatta blir en väldigt kompetent maskin både på led och i pudret!
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Du har samma prestanda i en nytro utan turbo som en phazer med turbo, jag skulle inte rekommendera dig att köra någon maskin trimmad om du inte är van med att skruva och har bra koll på motorer i allmänhet.
Jag har då inte behövt röra en skruv i min. Bytte rem på den igår som har gått minst 150 mil. Den såg ut som ny, la remmarna brevid varandra och det var ingen mätbar skillnad på ny och gammal rem(Har en bild på båda brevid varann, nästan apex klass)! Tilläggas bör att jag bara har boysat sista 100 milen med 240kit...En väljusterad nytro brukar inte behöva mer än årlig service.
 

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Ang vikten på Phazer MTX/Nytro XTX hur mycket skiljer där? känns som att vikt/hp förhållande kommer att bli något lika med turbo på båda (180kit på nytron) eller skiljer det inte så mycket i vikt? (finner inga upgifter på yamahas sida)
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Om jag inte är helt ute och cyklar brukar inte 180kitten ge runt 200hk när dom bänkas? Du kommer nog bli nöjd men om du vill ha riktiga kicken ska du ta ett 240 kit. Det är beroendeframkallande!
 

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Uh det låter ju onekligen suget ;) frågan är ju då hur "ny" skoter bör man ha? Miltal osv? Sen är ju frågan om det isåfall inte vore lika bra med 240kit igentligen... Vad skiljer 240/180? Kompsänkningen självklart men mer? Skall se om jag kan ta mej till yamaha säljaren här ikring och känna och klämma på lite olika ;)
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Davidmachz, här på forumet monterade turbo efter 2000mil så.. Vet från säkra källor att även maskiner som haft turbo sen ny ser ut som nya invändigt efter 1000mil. Det är mer helhets skicket som avgör, att det inte är en hoppjerka som ägt den innan. Man vill ju alltid ha en skoter som gått så lite som möjligt, eftersträva det.
Bästa är ju att hitta en färdig kittad, det brukar vara bäst för plånboken. Allting kostar! Bara att få till variatorerna kan kosta ett par tusingar lätt...
 

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Jo den tråden har jag läst från början till slut =) med andra ord jämt miltalet har inte så stor betydelse... Mjo det var det jag hade i tanke att sitter det redan turbo monterad så är ju förmodligen skotern betydligt mer "gasad" med eller kanske inte är så? Jo det är ju klart den skall ju vårdas som mkt annat. Jo kanske är så. Förästen utöver mcx kittet vad mer skall/bör införskaffas? Laddmätare/nonslip osv?
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Variatorkit + ev shockwave helix, nonslip. Ladd är ju bra att veta men asolut inte nödvändigt, jag har det inte. Jag köpte min från en 50plussare som hade alldeles för mycket pengar, han lämnade bort allt och sa att den ska gå perfekt, vad det kostade spelade ingen roll. Sen insåg han att det eg var en commander han ville ha. Min hade gått 150 mil och var "mint" condition, han körde bara på våren i solen. Det går absolut att hitta fina beg. Sen är det ju bara vilket lull-lull du vill ha så det känns som din, styrhöjare(rox ställbar rekomenderas!), relocator(har inte det och är nöjd) osv. Det är vad jag kommer på nu.

Edit: Trailtank är ovärderligt men dyrt. 27L är för lite tycker jag
 

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Okej skall ta och spåna vidare lite och som sagt va åka till yamaha försäljaren i närheten och pröva lite olika =) åfan helt okej om dom utlovar 180hp =)