Varför fortsätter handlarna ?

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Kan inte fatta att skoterhandlarna fortfarande säljer pirat insugsgummin trots att det är allmänt känt att dom håller max 20 mil och riskerar att haverera motorn.

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Jag säg samma Beretta ovan, varför köper folk dom?

Det finns ju att köpa alu insug i form av boyesen, lite dyra men oftast värt det, sen har blingfactory insug i alu för en riktigt behaglig peng! Och alu-insug lönar sig nästan alltid i längden!

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Av samma anledning som föräldrar som glatt köper en ny moped för 35000 till sitt barn, och sedan den absolut billigaste hjälmen...

Dumsnåla konsumenter helt enkelt.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
Folk köper ju skiten och det är där problemet sitter.

Kan inte tänka mig att det finns någon handlare som rekommenderar dessa insugsgummin till någon framför original eller bra eftermarknads insug.

Tror även att många som ska va "duktig" när dom tex säljer eller servar sin maskin som har lite ytliga torrsprickor i sin original gummin byter till dessa pirat-insug så det ska se bra ut, men håller somsagt bara typ 20mil...

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Jag har erfarenhet av insug till arctic slutet av nittiotalet och xc 700 -00.
20 mil varje gång. Men bara en gång har jag köpt dom själv. Dom tål ju inte ens bensin och släpper från stommen.

Jag kan förstå att 3 x 350 låter billigare än 3 x 1200 för svensson som inte vet bättre. Handlarna borde ju veta bättre än kunderna. Borde ju har blivit några reklamationer.

Evilclown

Välkänd medlem
2 jan 2012
334
0
16
Offerdal, dalen där offren bor.
Nordiken hade ett svart och ett grått insug. Det svarta var Bombardier orginal och det gråa minns jag att morfar köpte för ca 10 år sedan när han ägde skotern. Det gråa är pirat, billigt skit, "går-sönder efter-20-mil" insug. Nu köpte jag nya insug för 75kr/st för att Bombardier insuget var sprucket.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Mina piratinsug höll 1½ säsong på GLS'en. Sen blev det totalras pga tjuvluft. Kolv, topp, vevstake, vevaxel, block, mässingdrev, slidskiva samt slidhuset blev skrot.

Dyrt att köpa billigt!

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
när jag mikuni konverterade en et 250 så köpte jag ett sånt där billigt gummi. det sprack efter nån mil. fick ett nytt och det sprack med men då blev jag less och tog och limmade det med limpistolen. det höll bättre. sen så köpte vi ett billi gummi till jagen och i det är det bara gummi i det så när man hänger dit gasaren så viker sig det som ska ligga mot insuget