OK! Låter bra!Du får ursäkta om jag var otydlig men Polaris använder INTE Wössnerkolvar utan det är den Polarisverkstad som jag har kontakt med som sätter W. i maskiner som repas efter garantitidens utgång.
OK! Låter bra!Du får ursäkta om jag var otydlig men Polaris använder INTE Wössnerkolvar utan det är den Polarisverkstad som jag har kontakt med som sätter W. i maskiner som repas efter garantitidens utgång.
.... Wössner-kolven väger 67gram mindre och vikten är "centraliserad" kring kolvbulten. W-kolven mätt 24,5mm ovanför underkant har 0,11mm större diameter.../QUOTE] 67g i mindre vikt per kolv lät mycket, behövs inga mer åtgärder än att bara byta kolvar? Lämnade du in veven för balansering, viktminskning eller motsv. Obalans mellan veven och kolvarna kommer att vara påfrestande för vevlagren.
Hela veven är ju i kraftig "obalans" redan, det borde bara bli mindre med en lättare kolv?!67g i mindre vikt per kolv lät mycket, behövs inga mer åtgärder än att bara byta kolvar? Lämnade du in veven för balansering, viktminskning eller motsv. Obalans mellan veven och kolvarna kommer att vara påfrestande för vevlagren.
Hade det vart så enkelt hade det inte funnits vibrationer i en motor...Jo.. kolven + staken =motvikten på veven för att veven ska vara i balans. LÄS: allt ovan veven skall väga lika mycket som motvikten under veven.
Jag vet inte men jag kan anta att ett sådant stort märke som Polaris inte bygger motorer med 76grams obalans per cylinder. Jag kan ha fel.. har inte haft behov av att riva min motor än.