Ny skoter till nästa säsong.

mendop

Välkänd medlem
13 jan 2010
218
0
16
undersåker
Okej,

Man borde ju kunna håller bränsleförbrukningen lite lägre om man bestyckar den rätt.
Jo, om maskinen inte redan har 44 matta och slp skidor så kommer ju jag att köpa till det.

mendop

Välkänd medlem
13 jan 2010
218
0
16
undersåker
Hej allihopa,

Jag har tänkt på att köpa en crossmaskin ett tag nu.

Och det jag undrar är om det går att reda ut vilken av dem som är den bästa ? Eller är det bara att köpa det märke som man är mest frälst vid ? Eller den som är i bäst skick av dem man har kollat på ?

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Ta den som är i bäst skick, det är det luriga med crossmaskiner.
Om man inte har någon bra anledning bör man inte stirra sig blint på ett speciellt märke utan ta den för bäst pris relaterat till skicket!

Jag va tillexempel från början ute efter en Ski-doo RS, men det slutade med att jag köpte en Arcticcat SX istället och jag ångrar mig inte en sekund! Underbar skoter på banan, inte helt bortgjord i snö och den jag hittade va i jättefint skick. :)

MAXIT

Välkänd medlem
20 jan 2012
231
0
16
Övik
Jo det känns ju som att alla är hoppade med hårt och så.

Men vad tror ni om den här ?

http://www.blocket.se/jamtland/Lynx_800__07_41042431.htm?ca=3&w=1&last=1

Kommer man kunna köra hela säsongen med och sedan (renovera motorn) när säsongen är slut.

Eller blir det så att man åker på ett ras mitt i säsongen ?

//Mendop
Omöjligt att svara på om den kommer att hålla hela säsongen, men bra kommer den att gå. Dom kan vara känslig på bestyckningen. Fel bestyckad = Reparationer

mendop

Välkänd medlem
13 jan 2010
218
0
16
undersåker
Jo de är ju klart,

Men vet du om det är enkelt eller jättekrångligt att installera ett sådant system som gör så att den bestyckar sig själv ?

mendop

Välkänd medlem
13 jan 2010
218
0
16
undersåker
jo det har jag men bara för det så har han väl inte kört på vatten. visst det kanske tyder på det men det betyder ju inte att han har det.

mendop

Välkänd medlem
13 jan 2010
218
0
16
undersåker
Haha. Tar upp den här tråden igen.

Vet fortfarande inte vad jag ska ha för skoter. Men jag har väl (två) att välja på kan man säga.
Antingen är det en iq rr 08 eller m7.
http://www.blocket.se/jamtland/Polaris_iq_600_rr__08_42979542.htm?ca=3&w=3

Känns ju som om jag köper iq´n så har jag inte lika roligt utanför leden som på den. Och tvärtemot gällande m7´an. Jag brukar dra mig till skogen då jag kör men det kommer ju även bli en hel del fjällkörning till vintern.
Ledkörning kan man ju inte undvika hur man än gör och det känns tråkigt för mig att behöva ligga efter där.
Behöver verkligen lite direktiv här då jag själv har väldigt svårt att bestämma mig. Texten blev väl lite flummig men nåt borde man ju få ut av den.

//Mendop

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Haha. Tar upp den här tråden igen.

Vet fortfarande inte vad jag ska ha för skoter. Men jag har väl (två) att välja på kan man säga.
Antingen är det en iq rr 08 eller m7.
http://www.blocket.se/jamtland/Polaris_iq_600_rr__08_42979542.htm?ca=3&w=3

Känns ju som om jag köper iq´n så har jag inte lika roligt utanför leden som på den. Och tvärtemot gällande m7´an. Jag brukar dra mig till skogen då jag kör men det kommer ju även bli en hel del fjällkörning till vintern.
Ledkörning kan man ju inte undvika hur man än gör och det känns tråkigt för mig att behöva ligga efter där.
Behöver verkligen lite direktiv här då jag själv har väldigt svårt att bestämma mig. Texten blev väl lite flummig men nåt borde man ju få ut av den.

//Mendop
Eftersom du är kluven rekommenderar jag en crossover typ renegade eller switchback. Har själv en renegade och är riktigt nöjd. Försök hitta en med 44 matta bara så funkar det till både led å lössnö.

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Skulle rekommendera en shift 600, finns både korta och förlängda eller switchback.
Finns flera shiftar på blocket strax över 50tkr

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Såvitt jag vet är det Polaris 600cc förgasarmotor i båda, +120 hk som anses vara väldigt tillförlitlig. Shiftens motor är i vart fall identisk med förgasarmotorn i 600 switchback (finns cfi också).