ok vad använde du för sorts färg då?Spraylackade ett par fjädrar en gång i tiden, de höll då ihop skoterns livslängd..
ok får åka till någon lackfirma för dom kan förhoppningsvis säga vad de ska va för sorts färg tack för de snabba svarenJag lackade mina fjädrar i boggien, då använde jag nån sprayfärg som va till för element, var lite tjockare o "plastig" vill ja minnas, dock vit färg. Sitt då kvar än fint!
Kom fan int ihåg vars ja köpte den dock tyvärr
ok då ska jag svänga in på Sundsvalls lacken och snacka med dom,tror dom skulle ha ca 500:- för både blästring och lackDet är inga problem alls att pulverlacka fjädrar, har pulverlackade fjädrar både fram och bak! ej spruckit eller fått skador efter en säsong på skotercrossbana. och fjädrarna tappade inte hårdhet pga värmen i ugnen. handlar ju inte om nå 1000 grader i ugnen precis!
Jag hade inte tänkt göra de själv utan lämnar in de på lackfirma =)grannen pulverlackade dämparna i boggin på sin skoter föra vintern. Ser förjävligt ut nu! Men tydligen hade han köpt nå billigt skit. Så innan du drar på något se till att det är riktiga grejer
ok får se vad dom säger på lackfirmanJag har lackerat fjädrarna på min gammel indy trail för 10-15 år sedan. Tog vanlig lackfärg och penslade på. Ser fortfarande ut som om det vore gjort igår! Billigt och jattebra!
Va kontakt med lackfirman & dom sa att man borde blästra för att bara få bort den gamla färgen samt att pulverlacka dem !Blästra fjädrar är inte bra! Matta ner orginal färgen vid vanlig målning eller bada i stripp all om det måste vara fritt från färg vid eventuell pulverlack.
Ok vad skulle du ha gjort,för killen jag köpte skotern av hade börjat blästra och kom ca 2 varv på ena fjädern för att skulle byta färg på dem,men färgen satt så pass hårt att han slutade =( så ena fjädern är orörd medans den andra är blästrad 2 varv.Blästring är väl bra för att få bort lacken och få en bra yta för lacken du vill ha dit, har bara hört att fjäderstål kan förlora sina egenskaper vid blästring om det stämmer det törs jag däremot inte påstå ???