Skotern dör

kopp

Medlem
4 mar 2012
10
0
1
Jämtland
Hej, jag har precis fått tillbaka min Lynx Enduro 700 -01 efter ett byte av kolvar samt honing av cylinder (ena kolven trasig p.g.a att den nöp). Dock stötte jag på ett problem redan efter de första 100 metrarna. Den tvärdog utan förvarning men gick att starta direkt efter utan problem med endast en tändknall. Efter det har jag kört rätt mycket och den har dött ett flertal gånger till. Det verkar vara störst problem när den är kall och när jag kör på låga varv, det är i princip bara då problemet inträffat. Det har dock inträffat när den varit varm också men absolut inte lika ofta.

Är det någon som vet vad felet kan vara? Jag vill helst inte lämna in den igen så jag hoppas det är något som jag själv kan göra.
Tack på förhand.

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Böt du stift samtidigt som du renoverade?

Kolla så du har ett R i beteckningen! Typ bR9eya eller bR9ecs

Har du bara b9eya eller b9esc så kommer dessa stift störa ut din styrbox och skotern dör, precis som du beskriver :)

R:et i stiften betyder att du har störningsskydd

kopp

Medlem
4 mar 2012
10
0
1
Jämtland
Böt du stift samtidigt som du renoverade?

Kolla så du har ett R i beteckningen! Typ bR9eya eller bR9ecs

Har du bara b9eya eller b9esc så kommer dessa stift störa ut din styrbox och skotern dör, precis som du beskriver :)

R:et i stiften betyder att du har störningsskydd

Nepp, böt inte stiften, de gamla bR9eya sitter kvar.

Last edited:

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Hmm, du menar komptest va? Och vad ska jag göra ifall kompen visar dåligt?
Han menar nog det :)

Om kompen är dålig är det bara riva igen. När du gör komptestet, håll också koll på hur snabbt den "bygger upp" kompressionen. Det viktigaste är att kompressionen är jämn, men under 8kg är för lite oavsett tycker jag.

Last edited: