Överhettad nytro

Foureyes

Medlem
2 mar 2012
18
0
1
Östersund
Hallå, är tekniskt okunnig o vill ha ett råd. Köpt helt ny Nytro xtx. När jag kör på underlag med lite snö tänder den en gul lampa och visar en symbol med en vattentermometer. Antar att den går varm då.

Det för mig besynnerliga är att vattnet i expansionskärlet är iskallt då, man kan doppa fingret i det....

Betyder det att kylsystemet helt enkelt inte snurrar och att jag har Sveriges första luftkylda Nytro? Eller är detta helt normalt?

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Är helt normalt vattnet i expkärlet cirkulerar inte med resten av systemet. Skaffa isrivare om du kör på hårdföre.

andheex11

Välkänd medlem
15 okt 2010
344
1
16
rättvik
Jo men är det tillräckligt ? När jag körde så fick jag stanna efter 20 min och låta skotern kyla ner. Detta var nu i februari. Den blev het som fan

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Det går att montera MTX kylare i tunneln, då blir du garanterat av med problemet. Men börja med att installera vattentempmätare, den tänder lampan ganska tidigt så finns marginal kvar innan den kokar

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Det känns svårt att reklamera med motiveringen:
"Det kyler inte tillräckligt när det är dåligt med snö"

Men vad jag enklast skulle börja med om jag hade problem med överhettning, häll i "Water wetter" eller vad det heter. Det hjälper otroligt bra, finns bla på Mekonomen.
Der är en tillsats du häller i kylsystemet som gör kylvätskan mer effektiv.

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
618
11
18
kan vara kvar luft i systemet vilket gör att det cirkulerar dåligt = kyler dåligt

kristiansson

Välkänd medlem
23 apr 2006
176
0
6
Jag har också problem med varm nytro. Mötte tre andra nytro förare som också hade varmgång och isrivare verkar inte hjälpa mer än att kyla slides. Föret var såklart hårt

Tror extra kylare är lösningen, vilket verkar komma orginal på ttx-2013.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag har kört vårkörning utan några problem alls med överhettning mha watter wetter på min utan tunnelkylare-tom med pulka efter. Innan jag blandade i det ländes lampan mellan varven, men jag tror inte att den ens blinkat till efter.
Visst, välluftat kylsystem kanske även är bidragande? Jag fick ju lufta mitt i förbindelse med turbomonteringen, men det monterades ju på ny maskin så...