Fundering ang köp av pro rmk

jooohan

Välkänd medlem
14 dec 2010
307
0
16
Piteå
Hej

Funderar på att byta till en rmk till nästa säsong, troligtvis blir det en pro pga belt drive.
Frågan har säkert kommit upp flertal gånger, antingen är jag sämst på söka eller så funkar inte sökfunktionen som den ska.
Eftersom jag bor där jag bor så blir det en bit ledkörning för att ta mig till "snön", håller chassit för det? läste någonstanns tidigare att fotsteg sprack osv, men det kanske är åtgärdat? iofs så kommer nya pron med helt nya fotsteg så kanske svårt att säga nu hur det kommer hålla.
Sen frågan om kylning, hur beter sig pron under våren om man ska upp till fjällen då det kan bli hårdpackade leder, räcker det med isrivare? ska inte dra någon pulka

Tacksam för svar
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Det går bara bra.

Jag tog en dag och körde bara led (bitvis riktigt dålig led) för att testa. Det blev 12 mil och det kunde ju vart bekvämare men det var fortfarande inte hemskt att framföra den på leden.

Isrivarna är bra och har då alltid hållit tempen under 70c för mig dom gånger jag transporterat mig efter led, brukar faktiskt oftast ligga runt 53-56c.
 

jooohan

Välkänd medlem
14 dec 2010
307
0
16
Piteå
Det går bara bra.

Jag tog en dag och körde bara led (bitvis riktigt dålig led) för att testa. Det blev 12 mil och det kunde ju vart bekvämare men det var fortfarande inte hemskt att framföra den på leden.

Isrivarna är bra och har då alltid hållit tempen under 70c för mig dom gånger jag transporterat mig efter led, brukar faktiskt oftast ligga runt 53-56c.
Tack för svaret! som det låter så ska det inte bli något problem, kanske är mer mot vårkanten då lederna blir isiga och hårda man kan få problem med kylningen
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Kylningen av både slides och motor är väldigt känslig så isrivarna är ett krav och krävs istortsett direkt du börjar köra på hårt underlag, men bara du har dem nere lät du klara dig, de gör stor skillnad...

Fotstegen lär du inte ha några problem med, framförallt inte på -13. Lite kommer säkert förarvikt och hur smidigt man kör spela roll men -12orna ska ha förstärkningar och -13'ons steg ser väldigt stabila ut iaf, men som sagt de är ännu oprövade...
 

jooohan

Välkänd medlem
14 dec 2010
307
0
16
Piteå
Okej, så om vi sammanfattar så ska det inte vara något problem att köra på leden med pron då och då för att ta sig till "snön" om man kör med isrivare. hur är det med kammarna på mattan, tar dom skada av hårda leder?
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Nejdå det går bra. Pro:n är ju som sagt inte någon ledcruiser så den är ju inte skönast att köra efter led, men det funkar. Mattan har jag inte märkt att det har hänt något speciellt med.

Jag tror att många blåser upp det här med att man INTE ska köra Rmk:n någonstans förutom i djupsnö, självklart är den gjord för det och är absolut bäst att köra på det sättet. Men Polaris har ju knappast gjort en skoter som det är helt omöjligt att köra transportsträckor till pudret med utan att förstöra skotern.

Jag körde som sagt 12 mil i sträck (okej, vi vek av och lekte på några lämpliga ställen också) enbart för att testa den efter led, och det gick fint. Men isrivarna är som Bamsegrill säger väldigt viktiga vid hårt före.

Okej, så om vi sammanfattar så ska det inte vara något problem att köra på leden med pron då och då för att ta sig till "snön" om man kör med isrivare. hur är det med kammarna på mattan, tar dom skada av hårda leder?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Beror mer på hur du kör än vart du kör.
Begränsa idiotgasningarna efter led så håller den fint! Träffade en norrman förra helgen med en -11 Pro Rmk 163" och Boondockerturbo som hade gått 440 mil med originalmattan.
Frågade iofs aldrig hur många av milen som gått på led, men med så många mil är det ju oundvikligt att en hel del är ledkörning.
Om jag säger såhär: När det kom till lössnökörning visste han vart gasen satt iaf, där var han inte blyg!

(Och om man är norrman verkar det som man måste köra med turbo, vet inte hur många norska Rmk/M8or jag såg den helgen som körde överladdat!)
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Lånar tråden lite... vad är skillnaden mellan assault rmk'n och pro rmk'n.
Känns som att assaulten är lite bättre om man gillar att hoppa lite också.
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Johan du har ju kört med mig hela säsongen : ) så nog vet du att det fungerar om än inte optimalt.

Sent from my MB525 using Tapatalk
 

jooohan

Välkänd medlem
14 dec 2010
307
0
16
Piteå
Johan du har ju kört med mig hela säsongen : ) så nog vet du att det fungerar om än inte optimalt.

Sent from my MB525 using Tapatalk
Jodå det är sant, men alltid bra att höra vad andra har för erfarenheter
Ville ju också veta hur pron funkade mot vårkanten men det fick jag ju inte veta av dig när du tyvärr sålt din :)
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Jodå det är sant, men alltid bra att höra vad andra har för erfarenheter
Ville ju också veta hur pron funkade mot vårkanten men det fick jag ju inte veta av dig när du tyvärr sålt din :)
Jag har nu kört min pro i blöt vårsnö och det gick riktigt fint, den skotta på som sjutton! Vilken otrolig skillnad mot min nytro xtx med 51matta jag hade i fjol =)
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Fram till -12 så har ju polaris rmk uppvinklade boggieskenor bak för att göra den smidigare på led.
-13 så kör dom med raka skenor så den lär vara sämre på led.
 

RMKing

Medlem
19 mar 2012
44
1
1
STRÖMSUND
Jag har själv en pro rmk 155 2012 och är grymt nöjd! Har kört ca 230 mil med den och det har blivit en hel del ledkörning. Jag har monterat ett extra par boggiehjul och aldrig haft något problem med transportsträckor, förra helgen var det stenhårt överallt, till och med utanför leden. Så skotern gick varm efter en bit (ca 105 grader) men då var det bara för mig att skära av buntbandet till isrivarna (aldrig behövt använda innan) och sen stannade skotern runt 53-62 grader!

Vad gäller kammarna så är dom otroligt hållbara! Efter mina 230 mil så är dom fortfarande spikraka och alla i nyskick.
 

jooohan

Välkänd medlem
14 dec 2010
307
0
16
Piteå
Började tänka på en sak ang isrivare, kan det inte vara ide att köpa "vajerisrivare" som alltid är nere så borde det ju inte vara något problem? då behöver man ju inte bry sig om att fälla upp rivarna för att man tex ska backa. Någon som har vajerrivare på sin pro?
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Började tänka på en sak ang isrivare, kan det inte vara ide att köpa "vajerisrivare" som alltid är nere så borde det ju inte vara något problem? då behöver man ju inte bry sig om att fälla upp rivarna för att man tex ska backa. Någon som har vajerrivare på sin pro?
vajerisrivare river tyvärr inte alls lika bra, men det klart en sönderbackad isrivare river ju inte alls...