700 trippel?

Yamaharacer

Välkänd medlem
28 nov 2011
594
1
16
Fundera på en Yamaha vmax sx 700 -97 och då undrar jag...

Är det en bra skoter?

Kända problem?

Motor ?

mvh :)
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Bra skoter?
beror helt och hållet vad du ska göra med den, är du den personen som ligger i 100km/h på en led så är det rätt skoter för dig!

Men försöker du köra utanför leden så dyker den som en sten :)
 

Yamaharacer

Välkänd medlem
28 nov 2011
594
1
16
Är det någon som har fler åsikter om skotern?

Är det stålfoder eller Nickasil cylindar?
 

m1cr0n

Välkänd medlem
4 feb 2010
111
1
18
Bergsviken
Vet inte om det skiljer sig mer än dämparna emot Sx-r:en(-01) jag har? Är duktigt nöjd med skotern trots sin ålder. Sitter väll "redtop" motorn i den modellen också? Vad man hört om den så hör den till de mer stryktåliga. Låg bränsleförbrukning.

Kan man köra så går den lika bra utanför leden som vilken annan kort maskin.
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Det enda ja kört me yamaha trippel var en sxr700, ser ju ut o va samma chassie typ? och vad jag upplevde det som var det då ingen rolig maskin, låg, tung osv, men på isen o släta leder så går den utav fan, bra krut under huven endå!, men i lössnö så äre som ett bojsänke med extra bly under huven, dock är det min åsikt. den är väl it gjord för o va en lössnömaskin heller så.
 

Pettervestin

Medlem
13 dec 2011
20
0
1
klockestrand
Allt hänger på vem som håller i styret, äre nån som inte kan köra den där yamahan så sitter den fast. Men är de nån som kört den förut så kommer dom lika långt som vilken annan kort skoter som helst i den prisklassen.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Kan ju säga att vi hade med en liknade Yamaha på Snow Riders träff i Sälen i våras...hade hade en matta dessutom med förhållandevis låga kammar.

Och han körde på många ställen där nya moutainmaskiner(med hyfsat bra chaufförer på) körde fast....så mycket beror på föraren
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Det var kompisen till mej som körde SXR 500 på snow riders träffen. Jag själv hade 700 trippeln som reservmaskin. Den körde jag hela torsdagen med, å det går inte med en modern ståupp maskin att köra lika fort på leder som det gör med dessa maskiner.
Å jag har spårat åt andra i 70-80 cm lössnö med min maskin. Men då får jag väl påstå att dom andra inte är så bra chafförer
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Ser på det såhär ja, det finns ju en anledning till att 90% av skoterfolket vet att trippel inte är att föredra utanför leden och även alla dess smeknamn som blysläde, järnspett, bojsänke mm mm uppkommit. Eller ? Den som påstår att en helt original tex srx 700 går lika bra eller bättre i snön än en helt original tex iq eller rev borde tänka om. Nu spelar såklart förare största roll men bortsett från de så går de inte att jämföra dessa nyare chassin med twin mot gamla låga med trippel.

Däremot trippel i tex rev är ju något helt annat ;)
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.161
113
63
Ser på det såhär ja, det finns ju en anledning till att 90% av skoterfolket vet att trippel inte är att föredra utanför leden och även alla dess smeknamn som blysläde, järnspett, bojsänke mm mm uppkommit. Eller ? Den som påstår att en helt original tex srx 700 går lika bra eller bättre i snön än en helt original tex iq eller rev borde tänka om. Nu spelar såklart förare största roll men bortsett från de så går de inte att jämföra dessa nyare chassin med twin mot gamla låga med trippel.

Däremot trippel i tex rev är ju något helt annat ;)
Det är ju ingen rättvis jämförelse att jämföra en SXR eller SRX mot en 5år+ nyare skoter som rev och iq. Jämför istället mot någon zx mxz, polaris gen 2 och edge, då är skillnaden inte lika stor. Visst, de går något bättre men fortfarande inte bra i jämförelse med dagens maskiner.

Jag har kört SRX i mina yngre dagar och ingen hängde på efter leden och jag tog mig dit mina polare tog sig utanför leden som körde bla XC 600, 700 och MXZ 600 mm.

Det handlar inte om motorn i sig, de flesta tripplar var monterade i chassin som var tänkta att framföras på led, inte utan för.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Det handlar inte om motorn i sig, de flesta tripplar var monterade i chassin som var tänkta att framföras på led, inte utan för.
Det här jag menar delvis, men att börja påstå att dom går att jämföra med vilken som helst kort maskin är väll att ta i då ??

Var mest ute efter att säga till trådskaparen att ska man köra mycket utanför led skulle jag själv hellre valt en twin före en trippel :)
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Det skiljer 12 kilo mellan en trippel yamaha och en EDGE motor. Men dock så väger även hela skotern lite mer. Skulle jag välja mellan en trippel yamaha eller nåt annat märke från slutet av -90 talet så då vet i tusan... Skulle vilja påstå att just yamman är ganska lättmekad med bra toleranser/precision/kvalitet jämfört med många andra. Jag har ju haft flera modeller att jämföra med.
 

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
vill bara inflika lite i diskussionen. Jag tog mig friheten att väga mina motorer när jag bytte från en VES 700 till en storm 800 motor. det skiljde ca 2kg mellan dem... nu har jag räknat med 700ans elstart och batteri. dvs skotern kändes precis likadan som innan att köra osv. så bara för att det är 3 burkar så behöver det inte va ett "blysänke"
som jag ser det så handlar det allra mest om hur själva chassit är byggt inte om det är nått kilo tyngre hit eller dit. det är ju bara att göra en egen gämförelse, om du har full tank @ 40liter soppa t ex och om du har bara 5 liter kvar i tanken. känns skotern mycket mer lättsam då? jag har då aldrig upplevt det på någon skoter :p och vad det blir i kilo vet jag inte, kan man anta 35kg?

skrev det här mest för er som vill stirra er blind på siffror.
 

jesper_bäcklund

Aktiv medlem
21 maj 2012
62
0
6
holmsund
har en själv en mountain max 700 -00 som jag är helnöjd med. den har gått 1000 mil och 500 av dom har varit i min ägo och de ända problemet jag har haft är att ena drivlagret for men annars inget problem alls. ska du köpa en 700 tripple så rekomenderar jag yamaha för dom har alltid haft bra kavalla på motorn. sen övriga saker vet jag inte riktit. har en kompis som köpte en 700 tripple -97 yamaha. han fick med en reserv motor på köpet så han tänkte kolla hur långt han kan köra innan den nyper och då var motor renoverad. Han körde 2000 mil utan att göra nått åt motorn sen vart han less och köpte en phazer fx . Dock var 700 slut i övriga saker.....