Nytro x-ride smygkörning..

nalle264

Medlem
16 jan 2010
8
1
3
Kiruna
Tips på fjäder man bör montera i primären för att förbättra körbarheten vid smygkörning, maskinen är neddrevad 2 kugg.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Vit - blå - vit funkar bra i min xtx, men x-riden kanske har andra vikter i primären? Skulle den ha samma som xtxen så funkar det kanon (även jag har neddrevat 2t)
 

RobbanSWE

Välkänd medlem
14 jun 2009
563
9
18
Umeå
OM jag minns rätt så har fjädern som sitter original ett start tryck på 50kg ,
Välj en fjäder som har 35kg och samma sluttryck om du nu inte vill ändra något på toppen.
Ett dyrare altenativ är att montera 50 grams super tip vikter då kan du få den att smyga riktigt fint.
 

nalle264

Medlem
16 jan 2010
8
1
3
Kiruna
Har monterat/provkört en gul -silver -gul och det funkar riktigt bra.
jag drar en 2-sits nila + en timmerdoning i trä med ark på, nästa moddning blir den där ..... maverick mattan som är för mjuk, men å¨andra sidan så är väl inte maskinen gjord för dessa aktiviteter.
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Har monterat/provkört en gul -silver -gul och det funkar riktigt bra.
jag drar en 2-sits nila + en timmerdoning i trä med ark på, nästa moddning blir den där ..... maverick mattan som är för mjuk, men å¨andra sidan så är väl inte maskinen gjord för dessa aktiviteter.
Vad har du för drakkrok monterad på din x-ride? Jag blev avrådd av yamahacenter i skellefteå att dra nånting tyngre än en packpulka med yamahas originaldrag.. De påstod att det var stor risk att man krökte tunneln när den är så pass lång.. HAr du förstärkningar i tunneln, i så fall vilka och var har du köpt grejjerna?
Lite OT, men hoppas att det inte gör nåt..

/M
 

Yamaha4ever

Medlem
5 jan 2015
8
0
1
Boden
Hej, jag livar upp denna tråd igen.
Har precis köpt en X-riden och är också sugen på att kunna smygköra vilket är helt omöjligt med nuvarande original set-up.

Jag blev rekommenderad av Yamaha-handlaren att enbart byta fjäder i primären, han menade på att man inte brukar deva ner dom.
Denna fjäder blev jag rekommenderad 90501-581L6-00 Spring, Compression UR (GR-P-GR)

den blev bättre men den är fortfarande långt ifrån bra. Det går att krypa fram men minsta rörelse på gasen så är det som att den växlar upp och drar iväg.


Vilken rekommendation ger ni, jag vill att det ska gå att krypa fram utan att den med minsta gasrörelse drar iväg.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det blir faktiskt bättre när man vänjer sig... men mjuk som en tvåtaktare blir den aldrig då gassvaret är ett helt annat.
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Den är för högt drevad original, 22-40 70l kedja, byt till 20-40 men du måste tyvärr byta till 68l kedja.
Det bästa för krypkörningen är 14,5mm rullar och borra bort yttre niten för att få tillbaka toppvarvet.
 

Yamaha4ever

Medlem
5 jan 2015
8
0
1
Boden
Tack för snabbt svar, jag provar detta. Måste man ha några specialverktyg för bytet av drev / kedja?
Vikterna måste väl demonteras för att komma åt att borra ut niten och för det behövs väl någon avdragare för korset eller?

Kör du själv denna set-up?
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Inga special verktyg, lossa locket 10mm,bort med remmen, tryck in yttre skivan lossa insexskruvarna till pinnen i vikten ,lossa skruven 8mm ut med vikten borra ut yttre niten.
Samma med rullarna 8mm nyckel. Klart.
Ja när jag körde original nytro.
 

Yamaha4ever

Medlem
5 jan 2015
8
0
1
Boden
Vet ej om jag hinner få drev och kedja tills jag ska till fjälls på torsdag.
Kan man byta rullar och fixa vikterna enbart, hur blir det? Eller bör detta göras i kombo med neddrevningen?