Grattis till ett bra köp!
Det är inte fel på din maskin!
Vad som kan behövas i samband med första service är att kontrollera och justera ned förspänningen i sekundärvariatorn då det för flertalet verkar vara så att man vid löpande bandet slarvat med detta, min egen var på +12 kg vid kontroll direkt efter leverans.
Om förspänningen är för hög, den ska vara runt 6-8 kg (personlig inställningsvarians) så bidrar den till att förstärka klonket vid gassläpp<>Påslag.
Och ja, till viss del är det produktutvecklingen som ställt till det, på min föregående 09 fungerade växellådan klockrent helt utan klonk när man var noga med att justera remhöjd samt håla tomgången på vettig rpm.
Vad som skedde 09 var dock att Commandern som crossover köptes av ett antal som inte var vana vid växellåda (Obs, pers reflektion) och inte heller att serva/kontrollera själv vilket ledde till att många hade problem med att få i växlarna, fanns t o m de som i totalt vanvett bröt lös hela växellänkaget i sina idoga försök istället för att öppna vänster kåpa, ta fast sekundären med handen och lugnt och stilla lägga i vilken växel de ville.
Nästa steg för dem hade varit att justera remhöjden och att deras åf hade justerad ned tomgången så hade all varit lugnt.
Nu vart det inte så utan de rusade till sina åf som i sin tur gnällde på Rovaniemi/Sisu och till MY 10 gjordes en ändring av "Shift Drum" och nått mer jag inte kommer ihåg, egentligen bara mer spel i växellådan vilket vi får leva med än idag tack vare dessa otekniska förstagångsbredbandsköpare (obs återigen personlig sarkasm)
Vad du ska göra för att slippa från det mesta av klonket är att anpassa körtekniken och köra med lite "vänsterbroms" och heller inte släppa ned maskinen helt på tomgång (etecn dyker ned direkt på 1200 rpm och ger bara bränsle på vartannat kolvslag) när du saktar ned för att sedan dra på, tar ett par mil men sedan sitter det i märgen.
Det vart långt med du ställde frågan, som sagt , allt är OK, anpassa körtekniken och njut, slit inte för mycket på skidorna:blink1: