Bygga om pipa så den passar

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Skulle tro att du får kapa den 2 eller 3 gånger beroende på hur bra passform du vill ha.
Spelar ingen roll vilket material (det är överkurs) det är i pipan det enda du kommer tillläga är svetsfog, och svetsa endast med tig eller möjligen gassvets.

När jag fixade ett par slp twins till iqr så kapades dom totalt 5 gånger tillsammans. Så det är enklare med bare en pipa...
Helt rätt med tillsats materialet .
Men han frågade efter vad det var för material i pipan , om det inte gör så mycket här så kan det vara bra att veta om man någon gång skall göra en pipa eller lägga till material och vill att det skall hålla :blink1:.
Men som sagt , allt är relativt

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
Har kommit fram till att vanlig svartplåt funkar utmärkt att göra pipor av, har dock kört på 1mm. Så det är lite tjockare än vissa trimpipor. Men på tex quaden, enstånka 500cc tvåtakt så har pipan hållit helt utan sprickor. Däremot har ett motorfäste spruckigt och lite annat...men håller på att går igenom den nu.

Men somsagt allt är relativt :) men man kommer långt med sega svetsfogar som man får med tigen.
Men ska man sälja pipor och hålla 10års garanti så finns det säkert mycket bättre stålsorter att välja. Men vid prototyp/hobbybyggen så behöver man inte krångla till det så mycket.

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
Asker: när du säger kapa, menar du då kapa och vända för att få en annan vinkel?

Jag lägger väll ut en bild om jag lyckas med detta hehe! Är nämligen ingen stjärna på att svetsa, så jag får punkta och ringa hit bror min som är industri mekaniker så får han svetsa ihop!