Välja mellan rmk Assault och rmk dragon -09?

johan_lkpg

Välkänd medlem
5 jan 2012
124
0
6
Hej! Är intresserad av att köpa mig en rmk 800 men blir inte riktigt klok på vilken jag ska välja av assaulten eller dragon.

Som det står i rubriken vad är skillnaderna mellan Assaulten och dragon årsmodeller 2009?

Jag vet att det är ställbara dämpare fram på assaulten och att det är annan matta mot dragonen, även andra mått i framvagnen.


Är det något mera som skiljer dom åt?

Kan man säga att dragonen år 2009 motsvarar dagens rmk pro i chassie,matta,mm?

Alltså en mera "ren" lössnömaskin än vad Assaulten är med sina ställbara dämpare och annan matta?


Skriv gärna och "rätta" mig. Är ny på polaris modellerna så jag lär mig gärna mera om dom.


Tack på förhand!

/ Johan.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Vad jag vet så är inte 2009 dragon knappt jämförbar med dagens rmk/pros chassimässigt.
Tror att assulten fick nya buken -09 men vet inte om dragonen har de?
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Hur kör du? Led/ ospårat?
Assaulten är ju 146" och rmk 155".
Är du bara och kör ospårat och sällan led då är ju Rmk ett bra val.
Stog själv och valde där imellan förra året men i mitt fall blev det en Assault pga längden. En fin allround maskin.
 

RonnyK

Välkänd medlem
14 dec 2008
456
1
16
Malå
Vad jag vet så är inte 2009 dragon knappt jämförbar med dagens rmk/pros chassimässigt.
Tror att assulten fick nya buken -09 men vet inte om dragonen har de?
Tror han menade att Pro Rmk ersatte/tog över efter 2009 Dragon Rmk. Inte att dom var liknande chassiemässigt :)

Dom har båda nya buken i vart fall, med lyftbåge i alu.



OnT
Du har prickat in dom flesta betydande skillnaderna. Längden, bredd i framvagn, dämpare och matta.
 

johan_lkpg

Välkänd medlem
5 jan 2012
124
0
6
Fanzy. Jag kör nog ca 50/50 led och ospårat. Men det absolut roligaste är ju helt klart att köra lössnö och det är där intresset finns. =)

Bor i Linköping så jag åker inte så många veckor om året men hoppas på ändring med det. Köpte min första skoter nu i vintras men tycker det är för lite motor i min Lynx 550 xtrim. Känns som att Polaris runt 08-09 har kommit ner ganska mycket i pris och så det verkar det som att man får mycket skoter för pengarna.

Nya buken? Vad menas med det? Annan framvagn?



ja som Ronny K skrev så menar jag om Rmk dragon ersattes Rmk pro?

Hur är dämparna på Dragonen?

Mycket sämre än vad assaultens är?

Sitter det Walker ewans ställbara dämpare i både framvagn och i boggien på assaulten?

Skriv gärna mera info som skiljer mellan dom. Är nyfiken och "suger" åt mig information som en svamp!

/ Johan.
 

johan_lkpg

Välkänd medlem
5 jan 2012
124
0
6
Kom igen. 200 visningar och så lite svar!?

Ös på med för och nackdelar!

=) / Johan.
 

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Jag hade en Rev 600Ho 03:a i fjol köpte mig en 09:as Assault Rmk 146" nu i början av vintern & kan säga som så att jag är hur nöjd som helt med den =)
Än har jag inte hittat någon nackdel & vet inte om det finns någon än men sånt kommer med tiden =)
Hur som helst så är jag nöjd med min maskin iaf,& jag åker nog lika mycket led som lössnö men älskar lössnö med denna maskin,då man inte vågade sig ut med den förra maskinen är näst intill en lek med denna =)

// Tomas
 

johan_lkpg

Välkänd medlem
5 jan 2012
124
0
6
Låter bra Tomas.

Hur tycker du mattan funkar i lössnön?

En del påstår ju att mattan på assaulten är sämre i lössnön än vad mattan är på rmk dragon är.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Assault mattan är sämre i lössnö än rmk mattan, men jämför man dessa årsmodeller så är det ju även annan längd på rmk så jämförelsen blir ju inte helt rättvis.
Har provat en assault 08 eller 09 och den tyckte jag var bökig att köra. Jag personligen föredrar rmk:s bredd på framvagnen oavsett vad skotern ska användas till...
Får jag tag på en kort rush så kommer jag att montera rmk framvagn även på den :)
 

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Det kan jag inte svara på tyvärr eftersom jag inte kört någon annan matta än den som satt på,det sitter en likadan på min som på nyare Pro Rmk den med breda hårda kammar!

// Tomas

Låter bra Tomas.

Hur tycker du mattan funkar i lössnön?

En del påstår ju att mattan på assaulten är sämre i lössnön än vad mattan är på rmk dragon är.
 

johan_lkpg

Välkänd medlem
5 jan 2012
124
0
6
Okej. Tack för alla svar! =)


Börjar nog luta mera åt rmk än assaulten.

Då kommer nästa fråga.

Vad skiljer rmk dragon 2008 årsmodell mot 2009 mera än att lyftbågen fram är i alu?

Något som talar för att man ska köpa en 2009 mer än att den är ett årsmodell nyare än 2008?

/ Johan.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.478
384
83
Malå/Adak
Jag har inte läst allt i denna tråd men ska du ha en polaris i ungefär den åldern så prova hitta en RMK 700a -08 eller -09. Dom är tämligen ovanliga men motorn är bättre på allt. Tar mindre soppa, håller...., går hårdare och nämde jag att den håller. Alla CFI 800 före -10 är tickande bomber och de som repats på garanti har repats med identiska grejer som de som gick sönder så dom kommer att paja igen, frågan är bara när. Min Dragon 700 -08 jag hade gav minst lika mycket kräm som Assault -09an jag hade sen någonsin gjorde, med bara lite drygt halva bränsleförbrukningen.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.150
111
63
Håller fullständigt med ovanstående, äldre 800 cfi är bara skräp. Går aldrig som dom ska, tar bränsle som om det bara rinner genom dom, känns definitivt inte ut som att köra en 800 och så långt ifrån driftsäker man kan komma.

Har du bestämt dig för Polaris, sikta på en 700 cfi eller ännu bättre 600 cfi, den går nästan lika bra som 800an, det är bara det där "lilla extra" från botten man saknar. Tar mycket mindre bränsle och håller mycket bättre.
 

Fredrik W

Välkänd medlem
18 jun 2011
100
0
6
Luleå
Kan bara hålla med,hade en Assault 09a.Jag blev så less på allt satans rappel med motorn,tror jag mappade om den 5-6 gånger.
Mvh Fredrik
 

johan_lkpg

Välkänd medlem
5 jan 2012
124
0
6
Okej. Så man får alltså inte bukt på motorproblemen trots att dom bytt cylindrar på garantin och att mjukvaran är uppdaterad menar ni?

Hehe kanske inte hör hit men ni som skrivit negativt om polaris 800:an kör idag andra märken. Hoppas det inte har med något med att ni ogillar just Polaris och föredrar andra märken!? =P


Så 600 cfi är mera driftsäker?

För min del som kör så pass lite om året har det igentligen inte så stor roll om hur många HK jag har utan vill ha en härlig lössnö skoter med mera motor och driv än vad min nuvarande Lynx 550 xtrim har.

/ Johan.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.150
111
63
600 cfi vill jag påstå är en av dagens bästa 600or, trots att jag egentligen inte är något fan av polaris. :)

Den går riktigt bra och som sagt driftsäker. Om du har möjlighet, testa både en 800 cfi och en 600 cfi innan du köper, du kommer förstå vad jag menar. 600an har mycket bättre gång på motorn genom hela registret och någon effektskillnad märks nästan inte av, det lilla extra 800an har kompenserar 600an med att ha nästan halva bränsleförbrukningen.

Det har ingenting att göra med att jag föredrar andra märken före Polaris, det handlar om att du med 99% säkerhet inte kommer bli nöjd med en 800 cfi.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Cfi 800 har ju haft problem med motorras. Var ju katastrof innan alla blev uppdaterade.
Men tydligen så verkar ju inte dom nya hålla så mkt bättre. Grundproblemet verkar hänga kvar än.
Men nu går ju rykten om att -13 så ska dom har fixat till cylinderproblemet.

Men för övrigt så är då jag helnöjd med min Assault. Är väl bara en Pc5 som fattas för att få den att gå optimalt. Är bara toppvarv som saknas. Inget bluddr eller bogningar. Sen får man väl hålla tummarna för att motorn håller. Men det får man ju på fler märken med.. Är ju skotrar vi håller på med..
Men känner du att du inte behöver en 800 så finns det ju andra fina motorer att välja på men bättre driftsäkerhet.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.478
384
83
Malå/Adak
De uppdateringar som gjorts har, vill jag påstå, överhuvudtaget inte påverkat risken för generalras. Visst utbyteskolvarna var en aaaaaniiiing större men kolvspelet är fortfarande bussigt stort på de motorer jag sett.

Det finns ett antal teorier om vad som ligger bakom CFI800-problemen. Ett problem är tunna cylinderskirtar som går av och faller ner, (möjligen beroende på vibrationer skapade av stort kolvspel). CFI 800an fick tjockare skirtar till -10 men de -09or som pajat har repats med samma tunna cylindrar som satt där från början så det borde hända igen. Min -09a som detonerade behöve få komplett motor, (det enda som gick återanvända var tändplatta, magnapull, kylmanteln på toppen och husen till avgasventilerna), och ändå vägrade Polaris att sätta i en -10as motor om jag inte betalade den själv..... Tycker det borde varit lika enkelt samtidigt som risken för framtida ras borde sjunkit något.