Polaris switchback 600

TheHawk

Medlem
4 feb 2011
10
0
1
Har tänkt köpa mig en Switchback 06/07 finns det något man direkt ska kolla på dom tex barndomsfel osv.

Vad bör bytas när den har gått över 1000 mil och vad kan man måsta byta i framtiden?

Polaris 600 motor har man ju hört mycket bra om men hur lång livs längd har dom, om man har bytt kolvar vid ca 1000 mil klarar man sig då 1000 till eller måste man byta andra saker också?
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Vilken skoter du än väljer som har passerat 1000mil bör du iaf kolla slitdelar i variatorer om inte det redan är gjort. Kolla även efter glapp i framvagn, styre och boogie.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Ja det är bara och slita och dra i styre osv, jag har bytt kolvar i en liberty 600 med 900mil på mätaren och cylindrarna såg då ok ut dock ej nyskick, gissar att cylindrarna inte håller i 1000mil till på just den maskinen. De nya kolvarna som monterades var ej original (snopro tror jag det var) man märkte då det vart lite mera vibrationer i motorn. Kan tilläggas att han körde vidare i minst 200mil till utan problem innan han sålde skotern.
 

TheHawk

Medlem
4 feb 2011
10
0
1
Är det fel att köpa en billigare skoter med mera mil och risk för reparationer eller är det att föredra en äldre lågmils skoter?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag vet precis hur svårt det är att vara insnöad på ett märke eller ännu värre en modell-men det smarta om man har starkt begränsad budget är att vara öppen för bästa skotern oavsett märke/modell i förhållande till slanten.

Jag lever inte som jag lär ska dock tilläggas! ;)
 

TheHawk

Medlem
4 feb 2011
10
0
1
Jag vet precis hur svårt det är att vara insnöad på ett märke eller ännu värre en modell-men det smarta om man har starkt begränsad budget är att vara öppen för bästa skotern oavsett märke/modell i förhållande till slanten.

Jag lever inte som jag lär ska dock tilläggas! ;)
En gång polaris alltid polaris :bigsmile:
Just switchbacken passar min körstil!
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Har man begränsat köputrymme så är det kanske inte den bästa affären och köpa en maskin som är sliten,kan fort bli dyrt och har man inte råd att repa så blir den ju stående utan värde.

Jag hade köpt en annan maskin och haft en buffert för ev reparationer.

Men alla är vi ju olika,tack och lov. :)
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Har tänkt köpa mig en Switchback 06/07 finns det något man direkt ska kolla på dom tex barndomsfel osv.

Vad bör bytas när den har gått över 1000 mil och vad kan man måsta byta i framtiden?

Polaris 600 motor har man ju hört mycket bra om men hur lång livs längd har dom, om man har bytt kolvar vid ca 1000 mil klarar man sig då 1000 till eller måste man byta andra saker också?
Vill man ha en swb med 144" är det 06/07 man är hänvisad till. Vill man ha nåt ännu billigare blir det gamla "sittskotrar".
Har själv en 600 swb med drygt 900 mil på mätaren varav jag har kört 400 mil. Finns en hel del skrivet på forumet om förtjänsterna med denna modellen om du söker på switchback 600, t ex http://forum.snowmobile.se/showthread.php?51313-Switchback-600-bra-skoter

Sammanfattningsvis, det som bör vara åtgärdat är servicebulletinerna på kedjehuslocket, rengjorda och hela VES-ventiler samt insugsgummin.

Sen funderar jag själv förstås på samma saker som du. På polarisverkstan i Sundsvall tyckte de att jag skulle köra 900 mil till innan jag funderade på kolvbyte... men jag tycker det börjar kännas lite nervöst jag...:confused:
 

frostis440

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
6
Ånge
Sammanfattningsvis, det som bör vara åtgärdat är servicebulletinerna på kedjehuslocket, rengjorda och hela VES-ventiler samt insugsgummin.


Vad är det för service på kedjehuslocket ? Det är något jag har missat..
Men jag har precis köpt ny packning till mitt lock på RMK 600 2006a, är det något som skulle gått på nån garanti ?
I sommar kommer nog även insugningsgummi/Vforce 3 inhandlas, och möjligen annan fjäder och vikter till primären.

Men som det sagts tidigare, 600 motorn verkar slitstark, är skicket på skotern i överigt bra så lutar det ju åt att motorn är OK, inget man kan garantera, men håller man efter chassiet så brukar man hålla efter motorn också..
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Vad är det för service på kedjehuslocket ? Det är något jag har missat..
Men jag har precis köpt ny packning till mitt lock på RMK 600 2006a, är det något som skulle gått på nån garanti ?
Kedjehuslocket är av nån plastkomposit och det kan slå sig av värmen med påföljd att oljan läcker ut. Därför ska det sitta en kraftig förstärkningsplåt i nederkant utanpå plastlocket. Jag fick min på garanti men jag tror inte att det är några stora pengar. Om du kollar med en polarisverkstad ska de kunna slå vilka serviceåtgärder som är gjorda.