m 1100 T eller m 800?

lmj

Aktiv medlem
2 mar 2012
66
0
6
Jämtland
Vad tror ni?:confused:
Var på roadshowen å körde alla maskiner, en maskin gav en aha-upplevelse...
M 800-lättkörd eller lättkörd? Visserligen på en slät plan med 2-3 dm sockersnö,men ändå!
Fastnade på nåt sätt för 4-taktarn i xf 1100, vilket vrid!
Men den smalare framvagnen på m´en gjorde stort intryck på mig, så därför funderar jag på om en m 1100 kan vara nåt för mig?
Nån som äger en 162" å kan uttala sig om den? Enbart en racer för fjällsidor rakt upp o ner igen? Kör mest i jämtlands skogsland dvs. mycket kraftledning, myr och trång skog då o då. Funderar på att köpa en fjällstuga nånstans i Jämtland-Härjedalen men känns inte som prio 1 just nu, så det kan bli först om nåt år...
Är normalväxt dvs. 197 cm-120 kg :blink1: så vikten tror jag inte är nåt problem, men i kombo med längden (maskinen) så kan den ju bli våldsamt bråkig?
Vet att 800 är smidigare o explosivare i framförallt starten men eftersom jag åker med en sån å inte är helt främmande för en 4-stånka så känns de ju inte helt fel å byta både chassie och motor!
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
jag äger en m8 -12 och har även provkört m1100T o 4 taktarn känns väga as i skogen visseligen är jag nog för lätt 75kg för en sån tung skoter men endå det krävs nog lite vikt o styrka för att kunna hantera marskinen fullt ut
 

lmj

Aktiv medlem
2 mar 2012
66
0
6
Jämtland
jag äger en m8 -12 och har även provkört m1100T o 4 taktarn känns väga as i skogen visseligen är jag nog för lätt 75kg för en sån tung skoter men endå det krävs nog lite vikt o styrka för att kunna hantera marskinen fullt ut
Ok, hur tycker du 162"an känns gentemot 153"an? Blir de buss eller märker man inte av den så mycket mer än att den går ännu bättre i snön? Trångt när man ska runt träden?
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Ok, hur tycker du 162"an känns gentemot 153"an? Blir de buss eller märker man inte av den så mycket mer än att den går ännu bättre i snön? Trångt när man ska runt träden?
allså jag känner inte så stor skillad iaf det enda som därmot jag märker är att framkomligheten är mycket bättre o skotern flyter mycket bättre men tycker inte den känns som en buss jämförelsen med 153 jag ser då bara fördelar om man kör ospårat mycket med längre marskin men det är min åsikt :)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Jag ägde en M1100T i 20 mil, varav de tio sista jag körde var med ett otroligt missnöje och nästan illamående inom mig.
Netto kostade den mig 13 000:- mer än M800an i inköp och vid inbyte till min nuvarande M800 fick jag ge 8 000:- emellan.
Bytet var värt varenda krona av de totalt 21 000:- jag rent förlorade för att jag hade min tilltro till 1100an.

Min körning består av så branta backar som möjligt med så mycket träd som möjligt och efter en dag med några RMKs i sällskapet så var man inte värsta vidare manlig på sin maskin.

Fräser man endast led, fjäll och myrmark så är det förvisso en M/XF1100T man ska ha.
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Jag är också en som är och bökar runt i skogen. Jag har gett mig fan på att där M800 går ska M1100 fram med. Sedan att det blir lite mer sport gör ju inget.
 

lmj

Aktiv medlem
2 mar 2012
66
0
6
Jämtland
Jag är också en som är och bökar runt i skogen. Jag har gett mig fan på att där M800 går ska M1100 fram med. Sedan att det blir lite mer sport gör ju inget.
Faan, svårt det här!! En för, en mot, en mittimellan?
Men jag är nog så tjurig så jag tror som du, att det SKA gå med en 1100...
Med den nya smala framvagnen så tror jag den blir lättare att hantera, gillar ju liksom vridet i 1100án men saknar explosiviteten i 800, men det går ju tydligen å fixa med en box tex!
Ringde o hörde med mcxpress vad dom hade på g framöver å de va tydligen ett `chip´på ca 200 hk eller en större turbo, andra mod. var ej klara än, på ca 230 hk. Dom ska testa å se vad motorn håller för på olika effekter som jag förstog det...
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Ja har då bokat min M1100 nu iaf, kommer bli roligt att prova.
Boondocker har ju en box som du kopplar in hur enkelt som helst som ska ge 220 hk. Och om du skickar in ECU så är 260 + hk inga problem med orginal turbon. Dock annan modifikation som IC mm.
 

lmj

Aktiv medlem
2 mar 2012
66
0
6
Jämtland
Ja, Yamaha är inget dåligt alternativ i år, snygga, driftsäkra och framförallt prisvärda...
Men vad grundar sig din åsikt på? Tror att -13 är mer färdig än -12, men du har nog erfarenheter du kan dela med dig av?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ska ni åka och klösa i skogen på skrå där det är brant och trångt så går alla fyrtaktare bort, oavsett märke... Så är det bara...

Ac 1100t går fint, men den väger sina kilon...
Skulle endast valt den om jag åker på öppna ytor eller på led...
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Pro RMK 800 155 eller 163" alternativt M8
Har själv kört Nytro och Apex turbo många år, Nytron bara skrot, Apexen helt fantastisk maskin. Dessa maskiner trivs bäst i långa öppna branter och myrer etc.

Skall man ha riktig kul, teknisk körning i branter med någon typ av växlighet/träd etc så blir det jobbigt och det slutar med att man parkerar någonstans, tar en kaffe och tittar på alla PRO RMK som far runt som Getingar, skråkör, vänder på en 5 öring, hoppar studsar skrattar..........Det är då man byter bort 4.taktaren.

Våra fjäll är för små för att en Apex eller M1100T ska bli kul!!
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag upp levde 1100 tung över skidorna redan efter 2 meter , inte ens motorn imponerade pustade å fräste med tråkigt ljud och karaktär , ska tillläggas att de inte erbjöds att gasa mer än 50 m , jag skulle ta en 800 utan att fundera
 

lmj

Aktiv medlem
2 mar 2012
66
0
6
Jämtland
Kul när det ramlar in lite åsikter och egna upplevelser samt inte minst erfarenhet av båda takterna!!
Bokade iaf. en vit 800 i går, så nu hoppas jag att vintarna fortsätter som dom 3 senaste!!
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Bokade iaf. en vit 800 i går,
Jag tycker oxå att 800 är ett bättre val i alla lägen. 1100 är kanske bättre om du sätter på trimkit samt kör rakt upp för fjällbranterna. 1100 har för trist motorkaraktär samt känns tyngre. 800:an är helt perfekt.