Kräva Bussgods på ersättning (förlorat gods)

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Taktik

Du behöver
Kvittot från köpet av gpsen/screenshot från pricerunner/offert på ny gps från tex elgiganten. Den ska du benämna som bilaga 1 och inkludera i mejlet nedan.
Kvitto på att gpsen verkligen blev inlämnad till bussgods. För framtida bevisning.


Ring till samme kille igen. Få honom att säga att paketet har existerat och att de inte har några möjligheter till att återfinna paketet. Banda samtalet. På det sättet utesluts möjligheten för bussgods att avhjälpa felet på varan(transport) genom omleverans eller avhjälpande av felet. Då kommer enbart ersättning på fråga vilket förenklar för oss.

Författa sedan ett brev. Jag tog mig friheten att göra det åt dig så du kan klippa och klistra bäst du vill.

"Bäste herr ** **.
Mina beklagansvärda erfarenheter av Ert företag föranleder mig att författa detta brev. Det är nämligen så att jag avtalat med en herre boende på orten *** om försäljning från min sida av ett stycke satellitbaserat navigationsinstrument. Lägligt nog är Ni verksamma i transportbranschen och Ni har personal både på orten *** och min egen hemmaort ***. Därföre fann jag det lämpligt att anlita Er för transport av sagda instrument. Min förvåning blev ock stor när jag informerades om att Ni även tillhandahåller en service för penningtransaktioner. Ty denna penninghantering från Eder sida torde kraftigt minska Min egen arbetsbörda i detta ärende. Således köpte jag, av Edert företag, två (2) tjänster detta datum XX-XX-XX. Beklagligtvis hade Ni inte möjlighet att fullfölja era åtaganden vad gäller Min köpta transport- och logistikservice varföre min köpta tjänst av penninghantering aldrig kunde komma på fråga. Till min stora sorg har Ni dock ingen möjlighet att avhjälpa felet eller företa omleverans visavi KKL 26 §. Därföre känner jag mig nödgad att kräva monetär ersättning i överenstämmelse med KKL 28 § samt KKL 30 §. Konsumentköplagen 28 § slår fast med all önskvärd tydlighet att Ni har skyldighet att ersätta Mig de kostnader denna otrevliga historia orsakar. Och KKL 30 § slår fast att Ni är skyldiga att betala skadestånd för att ersätta den skada Jag lidit.

Era enfaldiga funderingar om att summan Jag krävt från min köpare ska ha något med den summa Jag måste lägga ut för att ersätta den produkt Ni slarvat bort saknar juridisk relevans.

Jag kommer, som ett led i mitt ersättningsäskande, att skicka en faktura på XXXX kr om kostnaderna som inskaffandet av en likvärdig produkt kostar mig. Se bil 1.
Denna faktura kommer att ha faktura nr: XXXXX med förfallodatum XX-XX-XX och jag kommer att sätta Dig som Min referens. Om betalning ej utfaller på förfallodagen har Jag för avsikt att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten. Jag kommer att tillämpa en ränta om 10% i enlighet med Räntelagen 6 §.

Min tid är dyrbar och den skada detta åsamkat mig kommer Jag att söka skadestånd för enligt KKL 32 § under förutsättning att denna tvist slutar i domstol.
Jag vill även påminna dig om att Du bestrider tvisten så kommer detta ärende med säkerhet att hamna hos Tingsrätt. Där Du ovillkorligen förlorar. Jag vill även påpeka att praxis för ett mål i denna lilla skala är att båda parterna delar på rättegångskostnaden. Vill Du förklara för chefen att Du drog in företaget i en helt onödig tvist med alla kostnader och dålig publicitet detta innebär?

Din Tillgivne
** **"

Några hundra stavfel men de får du väl åtgärda och dessutom har det ingen inverkan på innehållet. Jag reserverar mig naturligtvis för fel i texten.
 
Last edited:

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
förbaskat bra skrivet arjeplogarn. Vare med förr låter det som=)

Tycker själv öviks bussgods brukar vara jävligt trevliga, då framförallt Uffe och den "yngre killen", den äldre / rundare kan vara rätt grinig ibland.

Skivka mailet och gör som anvisningarna står, så det inte blir "tomma hot", kul att pilla landstinget/komunen/staten i rumpan ibland.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Haha underbart! Detta måste jag gå vidare med.
Någonting säger mig att gubben jag pratade med inte kommer vilja vara min kompis.

Tack för att du tog dig tid och skriva detta.

Taktik

Du behöver
Kvittot från köpet av gpsen/screenshot från pricerunner/offert på ny gps från tex elgiganten. Den ska du benämna som bilaga 1 och inkludera i mejlet nedan.
Kvitto på att gpsen verkligen blev inlämnad till bussgods. För framtida bevisning.


Ring till samme kille igen. Få honom att säga att paketet har existerat och att de inte har några möjligheter till att återfinna paketet. Banda samtalet. På det sättet utesluts möjligheten för bussgods att avhjälpa felet på varan(transport) genom omleverans eller avhjälpande av felet. Då kommer enbart ersättning på fråga vilket förenklar för oss.

Författa sedan ett brev. Jag tog mig friheten att göra det åt dig så du kan klippa och klistra bäst du vill.

"Bäste herr ** **.
Mina beklagansvärda erfarenheter av Ert företag föranleder mig att författa detta brev. Det är nämligen så att jag avtalat med en herre boende på orten *** om försäljning från min sida av ett stycke satellitbaserat navigationsinstrument. Lägligt nog är Ni verksamma i transportbranschen och Ni har personal både på orten *** och min egen hemmaort ***. Därföre fann jag det lämpligt att anlita Er för transport av sagda instrument. Min förvåning blev ock stor när jag informerades om att Ni även tillhandahåller en service för penningtransaktioner. Ty denna penninghantering från Eder sida torde kraftigt minska Min egen arbetsbörda i detta ärende. Således köpte jag, av Edert företag, två (2) tjänster detta datum XX-XX-XX. Beklagligtvis hade Ni inte möjlighet att fullfölja era åtaganden vad gäller Min köpta transport- och logistikservice varföre min köpta tjänst av penninghantering aldrig kunde komma på fråga. Till min stora sorg har Ni dock ingen möjlighet att avhjälpa felet eller företa omleverans visavi KKL 26 §. Därföre känner jag mig nödgad att kräva monetär ersättning i överenstämmelse med KKL 28 § samt KKL 30 §. Konsumentköplagen 28 § slår fast med all önskvärd tydlighet att Ni har skyldighet att ersätta Mig de kostnader denna otrevliga historia orsakar. Och KKL 30 § slår fast att Ni är skyldiga att betala skadestånd för att ersätta den skada Jag lidit.

Era enfaldiga funderingar om att summan Jag krävt från min köpare ska ha något med den summa Jag måste lägga ut för att ersätta den produkt Ni slarvat bort saknar juridisk relevans.

Jag kommer, som ett led i mitt ersättningsäskande, att skicka en faktura på XXXX kr om kostnaderna som inskaffandet av en likvärdig produkt kostar mig. Se bil 1.
Denna faktura kommer att ha faktura nr: XXXXX med förfallodatum XX-XX-XX och jag kommer att sätta Dig som Min referens. Om betalning ej utfaller på förfallodagen har Jag för avsikt att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten. Jag kommer att tillämpa en ränta om 10% i enlighet med Räntelagen 6 §.

Min tid är dyrbar och den skada detta åsamkat mig kommer Jag att söka skadestånd för enligt KKL 32 § under förutsättning att denna tvist slutar i domstol.
Jag vill även påminna dig om att Du bestrider tvisten så kommer detta ärende med säkerhet att hamna hos Tingsrätt. Där Du ovillkorligen förlorar. Jag vill även påpeka att praxis för ett mål i denna lilla skala är att båda parterna delar på rättegångskostnaden. Vill Du förklara för chefen att Du drog in företaget i en helt onödig tvist med alla kostnader och dålig publicitet detta innebär?

Din Tillgivne
** **"

Några hundra stavfel men de får du väl åtgärda och dessutom har det ingen inverkan på innehållet. Jag reserverar mig naturligtvis för fel i texten.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
fråga gärna hur dom ersätter paket som är förskottsbetalade ... mycket intressant!
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Skivka mailet och gör som anvisningarna står, så det inte blir "tomma hot", kul att pilla landstinget/komunen/staten i rumpan ibland.
(Parantes: Bussgods är väl ett privatägt bolag?)

När det gäller kontakten med Härnösand antar jag att det är Svante du talat med, han är i grund och botten snäll och trevlig när man pratar nonsens med honom-men kommer det till jobb är hans helt normala attityd ganska nonchalant. Lite världsmästare helt enkelt...
Sänd kravet! Vore jag som du skulle jag dessutom kollat först på pricerunner, och sedan kolla med dom lokala butikerna-som gissningsvis är ngn krona dyrare, och sedan be den lokala butiken att skriva en offert på ett likadant sattelitbaserat navigationsinstrument. (Fan vilket undertbart ord arjeplogarn!! :) )
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag ändrar lite grann i brevet nedan. Förra gången var det bara vad som verkligen behövdes. Nu blir det omskrivet så att det passar bättre att visa upp i en rättegång. För killen kommer det inte att göra så stor skillnad om han hade fått det andra brevet men för juristerna kommer det att vara det.

Du behöver
Kvittot från köpet av gpsen/screenshot från pricerunner/offert på ny gps från tex elgiganten. Den ska du benämna som bilaga 1 och inkludera i mejlet nedan.
Kvitto på att gpsen verkligen blev inlämnad till bussgods. Bifoga också i mejlet och benämn detta som bilaga 2.
En utskrift från det bandade samtalet nedan. Denna bifogar du och benämner bilaga 3.


Ring till samme kille igen. Få honom att säga att paketet har existerat och att de inte har några möjligheter till att återfinna paketet. Banda samtalet. På det sättet utesluts möjligheten för bussgods att avhjälpa felet på varan(transport) genom omleverans eller avhjälpande av felet. Då kommer enbart ersättning på fråga vilket förenklar för oss. Dessutom kan du bevisa att paketet verkligen existerat. Nog så viktigt det också.

Författa sedan ett brev. Jag tog mig friheten att göra det åt dig så du kan klippa och klistra bäst du vill.

"Bäste herr ** **.
Mina beklagansvärda erfarenheter av Ert företag föranleder mig att författa detta brev. Det är nämligen så att jag avtalat med en herre boende på orten *** om försäljning från min sida av ett stycke satellitbaserat navigationsinstrument. Lägligt nog är Ni verksamma i transportbranschen och Ni har personal både på orten *** och min egen hemmaort ***. Därföre fann jag det lämpligt att anlita Er för transport av sagda instrument. Min förvåning blev ock stor när jag informerades om att Ni även tillhandahåller en service för penningtransaktioner. Ty denna penninghantering från Eder sida torde kraftigt minska Min egen arbetsbörda i detta ärende. Således köpte jag, av Edert företag, två (2) tjänster detta datum XX-XX-XX.

Beklagligtvis hade Ni inte möjlighet att fullfölja era åtaganden vad gäller Min köpta transport- och logistikservice vilken penningtransaktionen var avhängig av. Således kunde ni heller inte fullfölja penningtransaktionen heller. Sorgligt nog orsakade Er försumlighet skada på min egendom och för det söker jag skadestånd och ersättning.

Till min stora sorg har Ni dock ingen möjlighet att avhjälpa felet eller företa omleverans visavi KKL 26 § helt enkelt eftersom att min egendom är förlorad. Av denna anledning kräver Jag monetär ersättning för de pengar Jag lagt på min transporttjänst respektive penningtransaktionstjänsten Jag köpt av Er. Detta med stöd av 28 § KKL och 29 § KKL och sammanlagt på XXX kr, se bilaga 2.
Ni har genom försumlighet orsakat skada på Min egendom. Se bilaga 2 för bevis på att Min egendom växlat händer och rått under Ert ansvar vid Er filial på orten ***.
Se även utskrift från telefonsamtal datum XX-XX-XX där Du medger både att Min egendom varit i Era händer samt försvunnit under Ert ansvar. För detta kräver jag XXXX kr för att kunna rekvirera en motsvarande produkt och ersätta förlorad egendom enligt KKL 30 § samt KKL 31 §. Se bilaga 1. Notera att KKL 31 § är ett särskilt lagrum som reglerar fall där näringsidkare orsakat skada på enskilds egendom.

Jag kommer, som ett led i mitt ersättningsäskande, att skicka en faktura på XXXX kr om kostnaderna som inskaffandet av en likvärdig produkt kostar mig. Se bil 1.
Denna faktura kommer att ha faktura nr: XXXXX med förfallodatum XX-XX-XX och jag kommer att sätta Dig som Min referens. Om betalning ej utfaller på förfallodagen har Jag för avsikt att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten. Jag kommer att tillämpa en ränta om 10% i enlighet med Räntelagen 6 §.

Min tid är dyrbar och den skada detta åsamkat mig kommer Jag att söka skadestånd för enligt KKL 32 § under förutsättning att denna tvist slutar i domstol.
Jag vill även påminna dig om att Du bestrider tvisten så kommer detta ärende med säkerhet att hamna hos Tingsrätt. Där Du ovillkorligen förlorar. Jag vill även påpeka att praxis för ett mål i denna lilla skala är att båda parterna delar på rättegångskostnaden. Vill Du förklara för chefen att Du drog in företaget i en helt onödig tvist med alla kostnader och dålig publicitet detta innebär?

Din Tillgivne
** **"

Fortfarande några hundra stavfel. Se till att det finns stor bokstav på varje "Jag", "Du" och "Min" osv. Det har jag slarvat med. Där jag har tjockat till texten är ställen du måste ta bort och ev anpassa texten om du inte har lämnat pengar till bussgods. Har du lämnat pengar till bussgods så ta bara bort förtjockningen.

k-len: Ja, jag har varit med förr. Dock inte om detta utan om en grej där jag tvingades gå genom kronofogden.
 
Last edited:

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
(Parantes: Bussgods är väl ett privatägt bolag?)

När det gäller kontakten med Härnösand antar jag att det är Svante du talat med, han är i grund och botten snäll och trevlig när man pratar nonsens med honom-men kommer det till jobb är hans helt normala attityd ganska nonchalant. Lite världsmästare helt enkelt...
Sänd kravet! Vore jag som du skulle jag dessutom kollat först på pricerunner, och sedan kolla med dom lokala butikerna-som gissningsvis är ngn krona dyrare, och sedan be den lokala butiken att skriva en offert på ett likadant sattelitbaserat navigationsinstrument. (Fan vilket undertbart ord arjeplogarn!! :) )
Går lite OT nu men.

Bussgods är en ekonomisk förening som ägds av komunerna, länstrafiken och bussbolagen. Så det är delvis privatägt. Så förklade de för mig då jag frågade iallafall=)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Går lite OT nu men.

Bussgods är en ekonomisk förening som ägds av komunerna, länstrafiken och bussbolagen. Så det är delvis privatägt. Så förklade de för mig då jag frågade iallafall=)
Bussgods Norrbotten
http://www.ratsit.se/5561562058
Gå in på fliken funktioner. Bolaget är privatägt. Notera Bengt Olov Innala som ordinarie ledamot. Han är släkt med Tommy Innala som är VD och har 5 % av aktierna i Polarica.

Bussgods Sverige
http://www.ratsit.se/ReportCompanySmall.aspx?ID=7892006169
Denna förening ska enligt verksamhetsbeskrivningen samordna alla bussgodsorganisationer i Sverige. Möjligen sker det efter en liknande modell som Virginkoncernen. Dvs ett centralt bolag som licensierar rättigheterna till namnet och ställer ut kontrakt och krav på de licenstagande företagen i allt från samordning, stordrift och miljöpolicy. En annan modell som det kan ske efter är franchisetagande. Vilket är mer troligt. Det är väldigt närbesläktat men då är verksamheten mer detaljstyrd ovanifrån för att sammanfatta något krångligt till något enkelt.

Hur ägarförhållandena mer noggrant ser ut går inte att utläsa härifrån.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jag försökte ringa till människan i Härnösand igen, men jag fick inte tag på just han jag pratat med tidigare så jag frågade efter en mailadress och skickade istället mailet.

Självklart har det har inte heller blivit besvarat än - men dom betalade då ut mina pengar illa kvickt kan jag säga. (1895:-..)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Bussgods Norrbotten
http://www.ratsit.se/5561562058
Gå in på fliken funktioner. Bolaget är privatägt. Notera Bengt Olov Innala som ordinarie ledamot. Han är släkt med Tommy Innala som är VD och har 5 % av aktierna i Polarica.

Bussgods Sverige
http://www.ratsit.se/ReportCompanySmall.aspx?ID=7892006169
Denna förening ska enligt verksamhetsbeskrivningen samordna alla bussgodsorganisationer i Sverige. Möjligen sker det efter en liknande modell som Virginkoncernen. Dvs ett centralt bolag som licensierar rättigheterna till namnet och ställer ut kontrakt och krav på de licenstagande företagen i allt från samordning, stordrift och miljöpolicy. En annan modell som det kan ske efter är franchisetagande. Vilket är mer troligt. Det är väldigt närbesläktat men då är verksamheten mer detaljstyrd ovanifrån för att sammanfatta något krångligt till något enkelt.

Hur ägarförhållandena mer noggrant ser ut går inte att utläsa härifrån.
Ytterligare ot:
Länstrafiken i Norrboten är inte detsamma som bussgods, även om de är med i den ekonomiska föreningen bussgods. Som du länkade själv, så är bussgods en ekonomisk förening som samordnar transport med massa olika bussbolag.

Även om länstrafiken är privatägd, så är det ändå komunalt.

Men fortfarande, bussgods är en ekonomisk förening, och föreningen kan inte vara privatägd pga. detta. Även om föreningens uppdrag är att stärka ekonomin, för de inblandade företagen, som i sin tur kan vara privatägda.

Topic: Bra att du fick pengarna, och snabbt dessutom. =)