Nu är säsongen körd....eller ?

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
Jag har då varit ute på min sista resa för våren - nu i söndags 30 april.
Vi la strax under 5 mil i området nedanför Gällivare.

Myrarna är både blöta och djupa nu....bäckarna börjar bli onödigt spännande att korsa.
Tack för den här tiden,hoppas att man fattar nästa år att det gäller att köra när det finns snö.
Och inte vänta på solen....då försvinner ju föret !

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
vill du köra mer skoter är det bara att fara upp till fjälls!?.. där har du säsong minst en månad till skulle jag tro!
pratar om ritsem, 5 mil ovanför stora sjöfallet... men jag skulle tro att läget är rätt likt i riksgränsen också?

klart man kan få räkna med ett par kilometer som är snöfritt i slutet av maj, men sen äre full vinter!

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Vet inte om jag vill hålla med om att säsongen "börjar" precis, i mina ögon är det extremt tråkigt före den här tiden på året.

Meeennnn...att påstå att säsongen är över stämmer inte heller riktigt, var i Jorm över helgen nu, och det är iaf ett snödjup på uppemot 1½m kvar, så nog finns det att köra på.
Tog en bild när jag lastade av skotern, plogkanterna var fortfarande högre än taket på bilen-och då har vi en minibuss.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Kan heller inte hålla med om att säsongen börjar nu, men däremot är det fortfarande säsong i flera veckor till.
Det är ju inte bottenlöst puder nu, men när det är +grader och solen skiner så blir det ändå riktigt trevligt före med nästan bottenlös sockersnö. Men det är ingen mening att vara ute tidigt på morgonen om det är kallt på natten för då är det stenhårt, men mellan typ 14-20 är det oftast finfint.

Var uppe i stora blåsjön i helgen och det finns mycket kvar att köra på.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jäklar vad sugen jag blir på att dra upp till fjällen där det forfarande är körbart :)...nu i helgen låg ju badpremiären i havet närmare till hands :) för oss här nere

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
...men jag skulle tro att läget är rätt likt i riksgränsen också?
Har det snöat mycket där senaste månaderna? Var väldigt dåligt med snö när man var där i Februari. Så det blev att hålla till runt Kiruna och köra skoter istället för oss.
Det hade ju inte varit någon åkning i slalombacken i Björkliden heller när dom hade "premiär".

Men kanske har blivit bättre men måste ju vara mindre än normalt där?

Fraggen

Aktiv medlem
30 sept 2007
90
0
6
Gällivare
Har det snöat mycket där senaste månaderna? Var väldigt dåligt med snö när man var där i Februari. Så det blev att hålla till runt Kiruna och köra skoter istället för oss.
Det hade ju inte varit någon åkning i slalombacken i Björkliden heller när dom hade "premiär".

Men kanske har blivit bättre men måste ju vara mindre än normalt där?
Snarare mer än normalt. Oerhört mycket snö i år i fjällen från riksgränsen och neråt.

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Vilken tur man ska köra av sig nästa vecka i fjällen,då känns inte sommaren så lång :eyebrows:

sk0gen

Välkänd medlem
18 jan 2011
469
1
18
Jokkmokk
Riktigt fint före uppe till fjälls! Har inte alls smält som nere i skogen och det är inge genomslag.
Jag var då uppe nu i helgen och där var det gode mycke snö kvar.

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Jag ställde undan skotern för nästan 3 veckor sen, finns väl fortfarande snö men det är inget nöje att köra nu!
Håller med till viss del.

Mycket roligare när det är 150cm puder,men om solen steker är det ganska skönt att vara i fjällen i maj och köra lite grann. :)

Tyvärr är det svårt att kombinera bottenlöst puder med vår/försommarsolen.

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jo absolut, i fjällen skulle jag gärna köra nu också!
Men som det ser ut här så kommer det fram så jävla mycket stubbar och skit direkt (även fast det vart sinnes med snö) så skogen blir inte så rolig och då äre ju leden som gäller.

Då kör jag hellre quad i lera och slask än att bara köra på led med pro rmk! ;)

Håller med till viss del.

Mycket roligare när det är 150cm puder,men om solen steker är det ganska skönt att vara i fjällen i maj och köra lite grann. :)

Tyvärr är det svårt att kombinera bottenlöst puder med vår/försommarsolen.

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
I morgon lovar dom fint väder då måste man ut och köra och prova få sig några sikar. Är ännu ca 80cm is.

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Kanon före idag var -9 i natt så varit hårt och fint och inge vatten på älvarna och sjöarna. Blev 14st Abborrar

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
I fjällen är det 150 cm snö samt 1 dm puder på det, helt jävla fantastisk kul att gasa upp för fjällsidorna och hoppa/droppa utför drivorna!!

Visst är puder roligare men detta är inte helt fel, långa dagar med mycket sol:)

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Säsongen är långt från över, var till merkenäs under valborg och gott om snö kvar. Hårt på morgonen men lite mjukare på dagen så man kan leka runt :). Ingen körning i helgen då vi tydligen skulle lägga golv här hemma. Men upp igen nästa helg samt riksgränsen helgen därefter, sedan får vi se.. Långa dagar för tillfället!

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Morsan ringde just och sa att hon ankrat med bilen 3 mil väster om Piteå, tillika 3 mil från hemmet ännu mer västerut.
Plogjouren är över för året så farsan plogar 3 mil allmän väg med jordbrukstraktor nu... :)