Nu är säsongen körd....eller ?

Will I am

Välkänd medlem
16 jan 2012
122
2
18
Vännäs
Haha, nu blev de nog lite fel...
Isarna på fjället är fortfarande bra och om isarna är dåliga så kan dom alltid dra leden runt sjöarna. :focus:
Fel? Du kanske inte vet hur isar är den här perioden på året,isarna är aldrig samma varje år,det krävs inte många varma dagar för att det ska bli förrädiskt därför dom kanske stänger i tid? Och du vet inte att isarna är bra heller så sluta svamla en massa.

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Isarna är fortfarande bra.
Eller dom var iallafall bra förra helgen, har inte kollat i helgen men dom är nog fortfarande bra.
Är bara att ta längdskidorna åå fara och kik:)
Körde sista turen nere på Arksjön i Storbäck förra helgen och det gick fin fint:)
Dom stänger inte av fjällen pga av dåliga isar för isåfall skulle fjället ha varit stängt nästan hela vintern och förr i tiden så räckte det med att stänga av topparna eller där renarna var och då var det bra mycket svårare att korsa vattendrag men fjällen var ändå öppna.

Will I am

Välkänd medlem
16 jan 2012
122
2
18
Vännäs
Så isarna har inte blivit sämre säger du? Det finns dåliga ställen på vintern, som jag lovar inte är bättre på våren.

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Riksgränsen är ett av de få ställena i Sverige där man forfarande kör skoter. Det går att köra skoter på många håll i fjällkedjan men problemet är ofta att ta sig till snön. Själv är jag lite mesig med att köra barmark med sprillans ny maskin. Jag kommer dock att köra flera svängar än.

På Torneträsk finns anledning att se upp med isen. Jag fick rapporter i går av en god vän som plurrade sin maskin på ett till synes säkert ställe. De säkra ställena kanske inte är så säkra. Själv ger jag f-n i Träsket då jag råkat ut för liknade incidenter på sista isarna. Skulle tro att säsongen är över för 99% av skoteråkarna.

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Är lite sugen att åka upp till fjälls kommande helg,njuta av lite avgaser och sol men mest för att köra skoter i juni :)

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Vi har haft upp till 25°C varmt i flera dagar och inte sett snö på 3 månader så för oss i södra Sverige är nog säsongen körd beroende på hur man ser på vilket underlag som passar för en skoter :)

big_c_tyner

Välkänd medlem
6 dec 2005
697
0
16
storsjö
Här hos mig så har vi badväder nere i byn och ca 1mil har vi till fjälls är de kanon före för att åka skoter. Tyvärr så sätter ju skoter förbudet stopp för skoter åkningen för vanligt folk.:p

Will I am

Välkänd medlem
16 jan 2012
122
2
18
Vännäs
Om man följer Ruffriders och Company, så kör dom ju för fullt nu. Trotsar dom förbuden eller äger någon marken?

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Vilka förbud?

Dom kör knappast i tillfälliga skoterförbudsområden eller i nationalparker,och barmarksförbudet syns ju tydligt att det inte inträffat högst uppe vid gränsen ännu.

Länsstyrelsen själva säger att det bara är att köra så länge det inte är inom tillfälliga förbudsområdena/nationalparker och att det finns snö på marken.

Och eftersom dom säger det så undrar man varför polisen blåser x antal hundratusen på att flyga helikopter där uppe och jaga skotrar som uppenbarligen får köra fortfarande.. :tsk:

golfsTiGe

Välkänd medlem
9 apr 2011
424
1
16
Gäddede
Vi kör för fullt på blåsjöfjället nu, är tillåtet att köra där så länge marken är snötäckt....Lär väl vara så på dom flesta ställen utom dom marker som används av samerna, vi har såna marker oxå, och dom stängs för skotertrafik den 22 april...

golfsTiGe

Välkänd medlem
9 apr 2011
424
1
16
Gäddede
Har vänner som varit upp på blåsjöfjället och kört i kvällssolen......underbart före och väder.
Körbart 2 veckor till ungefär trodde dom..så de e bara å komma hit!!!!