Snowcheck 2013

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Kör oxå med Proven Design stänka. Min är 24" och valde ett eget tryck. Dessvärre monterade jag min så sent på säsongen så jag märkte aldrig om det blev nån skillnad?
Den såg riktigt fin ut! Blir nog att beställa en sådan här i dagarna. Det ser ut som den håller bra mycket tätare än original-lappen.

Har även kollat på lite olika isrivare och undrar om det är någon som har koll på om det finns några som river bättre än de som följer med till Poo och som man kanske även kan backa med?
 

ProRmk77

Välkänd medlem
18 apr 2012
114
0
6
Gällivare
Den såg riktigt fin ut! Blir nog att beställa en sådan här i dagarna. Det ser ut som den håller bra mycket tätare än original-lappen.

Har även kollat på lite olika isrivare och undrar om det är någon som har koll på om det finns några som river bättre än de som följer med till Poo och som man kanske även kan backa med?
Kör med Sidekick, boggiemonterade vajerrivare. Funkar mkt bra. Kolla på Sledsolutions.com
 

TDI

Medlem
6 jan 2011
48
0
1
Luleå
Den såg riktigt fin ut! Blir nog att beställa en sådan här i dagarna. Det ser ut som den håller bra mycket tätare än original-lappen.

Har även kollat på lite olika isrivare och undrar om det är någon som har koll på om det finns några som river bättre än de som följer med till Poo och som man kanske även kan backa med?
Dessa isrivare finns att köpa på Laitis.

http://www.laitis.se/index.php?option=com_content&view=frontpageplus&Itemid=65

http://www.tr-skoteromek.se/index.php?limitstart=2
 

Ronny H

Medlem
19 jul 2008
34
0
1
Kiruna
En fundering- Går PRO RMK 600 mycket kallare? Finns det nåt behov av en annan stänklapp om man har en 600 ist 800. Tänkte mest när tanten glider på sjön?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
En fundering- Går PRO RMK 600 mycket kallare? Finns det nåt behov av en annan stänklapp om man har en 600 ist 800. Tänkte mest när tanten glider på sjön?
Ren teoretisk så bör den gå svalare på full gas då det är mindre effekt i 600an, Men vid glidåkning så är det så att plockar man ut lika mycket effekt för samma jobb så där ska det inte bli någon skillnad, mer än möjligen någon procent plus eller minus beroende på vilken motor som är effektivast, alltså kan lika gärna 800an gå svalare vid glidåkning.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Ren teoretisk så bör den gå svalare på full gas då det är mindre effekt i 600an, Men vid glidåkning så är det så att plockar man ut lika mycket effekt för samma jobb så där ska det inte bli någon skillnad, mer än möjligen någon procent plus eller minus beroende på vilken motor som är effektivast, alltså kan lika gärna 800an gå svalare vid glidåkning.
Fast å andra sidan kanske en 800 pumpar runt mer snö i tunneln som i sin tur ger bättre kylning. Men det märker man aldrig på kyltempen eftersom att det sitter en termostat.

Nä är du orolig för kylningen så köper du isrivare eller monterar elfläkt. På just prormk är det beprövat med en luftkylare från en nytro och fläkt från en commander.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Behöver man extra luftkylare + fläkt till en pro-rmk så har man valt fel maskin. Pro rmk ska köras i lössnö och där är den som roligast. Är det hårt så är dom inte änns roliga att köra, då är det lite roligare med en kort men bara något...
Det jag märk på min pro-rmk 800 på ca 140mil (5mil led, 8km över is) är inga problem med kylningen, däremot när tempen börjar gå upp till över 60grader så är det dags att vika ner isrivarna för slidsen skull (luktar brända slides för dom som ligger bakom annars). Detta händer oftast på våren och på kvällskvisten när snön börjar frysa ihop igen.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Ja asker den här diskussionen har vi redan haft.
Jag har då i alla fall behov av marknadens bästa chassi med en pålitlig motor och bra kylning där kylning inte finns. Dvs tidiga vårmorgnar i 5 km/h på skare.

Att skotrar saknar kylfläkt är en brist som finns på alla skotrar, alltså: vill man prompt ha en en kylfläkt så väljer man den objektivt sett bästa skotern och monterar sen kylfläkt på den. rmk är den objektivt sett bästa skotern.

Att du från ditt perspektiv inte behöver kylfläkt är något jag förstår. Att jag från mitt perspektiv inte behöver kylfläkt annat än max 10 vårdagar är något jag måste förhålla mig till. Dvs vill jag undvika att stanna med jämna mellanrum och skotta snö senare måste jag spendera x antal timmar på att montera fläkt nu.

Jag anser att jag behöver fläkt och du anser att du inte behöver det.
Det finns andra skotrar som har fläkt men en rmk är såpass mycket bättre att man sparar tid på att köpa en rmk och sedan montera fläkt jämfört med att köpa en sämre skoter och spendera tid på att lyfta lös den hela tiden.
 
Last edited:

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Fast å andra sidan kanske en 800 pumpar runt mer snö i tunneln som i sin tur ger bättre kylning. Men det märker man aldrig på kyltempen eftersom att det sitter en termostat.

Nä är du orolig för kylningen så köper du isrivare eller monterar elfläkt. På just prormk är det beprövat med en luftkylare från en nytro och fläkt från en commander.
Har du monterat kylare/fläkt på din maskin, Kan du skicka någon bild på vart du placerat denna?
Jag har kvar min kylare samt fläkt från Apexen, mycket liten och nätt, blir perfekt på Pron men har inte bestämt mig för vart den passar in bäst!
 

Fred 81

Välkänd medlem
19 dec 2010
124
0
6
Vore trevligt med en bild på ett sådant montage, är själv intresserad av elfläktslösningen, skulle behövas på senvåren när inte rivarna räcker till.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Ja, då var man "snowcheckad och glad" i näst sista sund ;) (Näst sista dagen)

Behöver man extra bukplast på Pro-Ride Chassiet? Eller fastnar det bara onödig snö och is om man har extra plast där under?

Kanske vettigare och satsa på den lite grövre lyftbågen och lite andra saker.
Handtagsskydd är väl nästan ett måste, ett eller två set boggihjul kan nog vara vettigt för mig med.
 

stette

Välkänd medlem
11 aug 2009
182
0
6
Skellefteå
Bukplast ger ju typ inget =(. handtagsskydd brukar ju bara gå sönder när man rullar skotern.Extra set isrivare skall jag dock handla för man kommer garanterat backa sönder minst 1 par =). En låg ruta kan ju vara nått, den som sitter där e ju i rikszonen när man rullar. och den kastar ju all snö rakt i ansiktet =/
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Ja, då var man "snowcheckad och glad" i näst sista sund ;) (Näst sista dagen)

Behöver man extra bukplast på Pro-Ride Chassiet? Eller fastnar det bara onödig snö och is om man har extra plast där under?

Kanske vettigare och satsa på den lite grövre lyftbågen och lite andra saker.
Handtagsskydd är väl nästan ett måste, ett eller två set boggihjul kan nog vara vettigt för mig med.
Jag beställde med bukskydd-om det behövs eller inte kan jag inte uttala mig om då jag inte kört utan, men det samlar inte några extrema mängder snö iaf.
Har du varmgarage?
Om inte skulle jag beställa plåten som SLP säljer:

http://www.slp.cc/catalog.cfm?pageID=detail&catalogID=3&catID=16&productID=1534

Jag tyckte det var overkill tidigare med den, men den fyller utan tvekan sin funktion...
Frontbåge köpte jag av Asker-bättre än så blir den inte, rekommenderas!
Bakre lyftbågen håller hur bra som helst med ett extra alu alt stålrör inuti ord. kolfiber. Då kan man skita i en dyr eftermarknadsbåge, samtidigt som man behåller den megacoola kolfiberbågen, som tyvärr är ganska dålig på allt utom utseendet och vikten. Den är rent ut sagt skithal när man ska prova lyfta i den, å andra sidan behövs det inte lyftas speciellt mycket med en Pro Rmk.

Handtagsskydd köpte jag till min, plockade av dom efter...tre(?) mil.
Helt värdelöst i min värld att ha handtagsskydd på en skoter som man bara väntar på en anledning att vika av där det är trångt och knixigt.
Mina var bara i vägen-och det var så sällan jag körde efter led, så när jag väl fick dom (fästerna kom inte förrän i januari) så åkte dom av efter första dagen. Dom var ändå bara i vägen...

Boggiehjul?
Tja, kör du mycket efter led? Då kanske dom behövs...men nej. Det gör dom inte.
Du kommer upptäcka att du hellre kör vid sidan om leden än på-och då behöver du inga extra hjul.
Jag tänkte faktiskt titta på extra hjul, men...jag har inte kommit så långt än.
Grattis till världens roligaste skoter!!
:)
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Stette:

Rivarna om/när man knäcker någon sån så kan man väl köpa på Mekonomen för 3~400:- istället för orginal för runt tusenlappen eller vad dom kan kosta? Vet någon skrev att det fanns sånna där ganska lik orginalarna som passade bolt on.

Tobbe..:

Nja inte uppvärmt garage, får kolla på det där med plåten kom på när jag klickade länken att man läst något om det där på forumet tidigare. Vad är det för öppning det kommer in snö i egentligen, det är möjligtvis inte fixat orginal på -13 modellen?

(EDIT: Kollade på lite bilder där man ser rambygget, ser ut att vara två inte så stora hål där bakåt. Borde gå att hitta några gummipluggar etc som passar där istället för en stor plåt. Kan väl inte bli för hett av pipan, baljan är ju av plast och verkar sitta på ungefär samma avstånd.)

Känns ju lite jäkligt om man skulle behöva lägga på mer vikt på skotern, man försöker ju deffa bort all onödig förarvikt med ..eller inte, hehe ;)

Extrahjul, jo tyvärr behöver jag nog sånna. Man åker ju helst i bottenlöst puder när man har en sån maskin om man får bestämma scenario helt men tyvärr har jag inte friåkningsområdena direkt på bakgården. Å nog kommer man att åka lite på hemmaplan också, lika när man är på mer lekvänliga ställen man inte känner till så väl så brukar man ju också behöva utgå ifrån leder.
 
Last edited: