går dåligt och Skjutit två hål ljuddämpare YZF 400?

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Tjena!

Ha som i rubriken lyckats skjuta två stora vackra hål i ljuddämparen och även skjutit bort bulten samt gängerna in till cylndern för kröken på min just inköpta YZF 400-99.

Den går framåt, men är precis som att den inte orkar riktigt då man vrider på lite gas, går framåt iaf på lite lite gas, men de finns ingen ork i maskinen alls. Den blev nyrenoverad med kolv och topp för 8tim sen på Yamaha center av förra ägaren som jag känner väl. Någon som ha några tips för en som är helt ny på 4takts crossar? slänger upp bilder på hur hålen ser ut. är inte orginaldämparen för den är de också ett hål i.

Magnusson91
2012-05-04-285.jpg2012-05-04-284.jpg
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
kammarna stod fel efter renoveringen, men då plocka han som hade den innan ner den och ställde in den. verka inte vara något fel på tändningen tycker jag nu då man hunnit varit ute på någon tur. Håller på att ställa in förgasarn och troligen så får den för lite soppa för då ja höjde nålen så gick den bara bättre, men fortfarande dåligt. Ha beställd munstycken nu så får väl bestycka upp den lite med.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
kammarna stod fel efter renoveringen, men då plocka han som hade den innan ner den och ställde in den.
Hur vet han/du/ni att kammarna står riktigt nu?
Den tänder ju iaf helt uppenbart alldeles för sent eftersom den antänder oförbränt bränsle i avgasssystemet.

Saker att fastställa:
Är verkligen kamtiderna riktiga?
Tändpunkt?
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
han ställde in kammarna efter handboken jag fick med. Där står hur man gör och hur allt ska ställas in. Den sköt hål i burken när den misstände efter att man hade stått och kicka den i en kvart typ, de va under första starten sen kammarna blev ställd efter handboken. efter första starten blev gjort så starta den lättare dagen efter och misstände inget då man körde, förutom att de smattra som fan ur ljuddämparn pga dom två hålen, men den går fortfarande dåligt. började gå bättre efter man flyttat upp nålen som gick och de blev lite bättre så jag ha tagit och beställd lite munstycken nu till den så man får kolla upp förgasarn riktigt
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.630
100
63
Örnsköldsvik
Du har inte beställt nån nu ljuddämpare då?:p

Ja alternativen är ju att den tänder för sent eller går väldigt magert. Men hur långt ifrån original bestyckningen är du då?

När man skjuter lös avgassystemet från cylinder är det inge vidare bra.. Gick den bra efter renoveringen? Alltså den började gå skit efter ett tag?

Om den gått bajs hela tiden så är det ju Yamahacenter som ska fixa problemet kan man ju tycka...
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
näe, jag har lämnat den till en ja känner som jobbar på en svetsfirma så han skulle fixa de:) Har betällt munstycken upp till 188 så skulle tro att jag kanske måste gå från 175 till 180 kanske, får prova mig fram lite :)

Tog en M8 gängtapp och lyckades få till gängorna lite längre in, troligen satt de en för kort bult från början, men lyckades få fast kröken så den sitter fast bra. Innan renoveringen så gick den fint, men de va lite förgasar inställningar som var kvar att göra innan den blev renoverad, men efter renoveringen så ha den gått 8h och då ha den inte gått riktigt eftersom ingen lyckats med att ställa in förgasaren, men de är ganska bra med höjd skillnad mellan höga kusten och där jag bor så skulle tro att jag måste bestycka upp den, ju mer jag pillat med förgasarn så går den bara bättre och bättre :)

Man kan ju tycka de då de gäller ett sånt stort företag som Yamahacenter.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag utgår från att du inte bor under havsnivå, och i såna fall ska den gå fetare hos dig jämfört med havsnivå.
Att något är knas råder det ingen tvekan om, jag skulle utgå från originalbestyckning i förgasaren om jag var du, bara för att utesluta den saken.

Att lita på att kammarna står riktigt bara för att någon annan "ställt dom enligt boken" känns tyvärr inte så tryggt med tanke på symtomen.
Som parallel har jag fått tillbaka både bilar och skotrar efter service med enklare saker dom missat.
Jag lämnade in bilen för ett par år sedan för byte av kamkjedjesträckare, efter ett år fick dom göra om det då dom glömt att skruva fast den nya dom monterade (!)
Det blev en dyr affär för verkstaden då det blev en del följdskador, men det är en annan historia...
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
okej, är de att man inte vet riktigt vad som sitter där orginal heller. Står inte ett skit i boken om vad de ska sitta där orginal. hur skulle man kunna kolla hur tändningen är? de där med kamtider och tändunkt? Är ju som så fint väder så man vill ju va ute och åka. har bilverkstad här bredvid bara om inte annat. ha du något tips hur man ska kunna göra? Hade en skoter (2takt) som kom från höga kusten och den fick ja bestycka upp från 290 till 320 i förgasarna. Tänkte de kanske kunde vara till någon hjälp då man som sagt är helt grön på detta med 4takt
 
Last edited:

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Yamaha Center måste kunna ta fram uppgifter både på bestyckning och tändpunkt åt dig, annars är det ju katastrof.
Om dom dessutom haft cykeln inne så kan dom inte direkt neka att ta fram dom heller!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.083
113
Stora Blåsjön
Verkar vara många olika felkällor i detta.. den där boken du har kollat i kan väll knappast vara en original servicehandbok för den hojen för där ska förgasarinställningar stå.
Verkar ju lustigt att inte yamaha center inte lyckas ställa kammarna rätt då det oftast brukar vara väldigt självklart hur dom ska stå om man skruvat lite 4-takt, även utan att kika i boken...
Har dom misslyckats med kamtiderna så lär väll inte ventilerna vara rätt chimsade heller...
Men börja som sagt med originalinställningar i förgasaren kolla även allt annat så det sitter rätt nål mm också. Har man original så ska det inte skilja mycket om man går upp lite i höjd, relativt stora motorer är inte speciellt känslig på sådant.
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
okej. är en sån manual som finns om man söker på yamahaownershandbook tro ja de va. Får kolla de med förgasaren först. Hur mkt kan de spela roll om de är lite ull i ljuddämparen förutom att den låter MKT mera? hur kan man mäta sig till kamtiderna?
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Ha varit ute och kollat nu och kamkedjan ligger inte ända ner i kuggen och den står fel med markeringarna. Den står nästan en kugg fel och ändrar man så ligger den fortfarande fel och kedjan går inte ända ner i kuggen. Slänger upp nån bild, men tror inte de syns så väl. vad ska ja göra för något? Har en kedja till liggande om man ska testa att lägga den ovanpå kugghjulen eller?


 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
ser inte hur kolven står, men utav märkningarna på svänghjulet så står den i övre vänd läge. Ha plockat lös ena kammen nu och då ramla de ner en typ av halv kolvring ner där kedjan ligger på lilla drevet vid tändplattan så jag måste lös med den och svänghjulet för att se om jag hittar den. vad är bästa sättet att märka upp så allt hamnar som de ska vara som då man tog lös de? Såg att kammarna inte står rätt och man måste vända dom riktigt. Därför jag fått tagit lös kammen till avgasventilerna. De jävlas lite, men de är bara normalt :)
 

Lx3

Välkänd medlem
16 jan 2010
148
0
16
Det ska stå i manualen hur allting ska vara inställt. Gå efter det. Inte stor idé att märka upp någonting när du inte vet om det står rätt från början eller hur?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.630
100
63
Örnsköldsvik
Helt fullt och ärligt, åk in till Yamahacenter och säg att du kan hämta hojen när den går som den ska igen.
Om jag inte fattat fel som repade dom en hoj och lämnade ut den fast den gick skit? Isf får dom väl fixa det, eller?
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
lx3: Tycker de är självklart man ska märka upp hur allt satt innan man börja ta lös tex ett svänghjul så man vet lite granna hur allt satt om man strular till de. Är mkt enklare att gå tillbaka och göra de rätt då istället för att inte ha en aning om hur de satt från början då man og lös de.

monno: Håller helt med, men dom hade ingen aning om vad de var för maskin jag surra om ens. Dom kunde inte ens ta fram vad de var för bestyckning orginal. Fick ihop den igår och provkörde den. Går mkt bättre än vad den gjorde innan. Nu är de nog bara förgasarinställningar kva så stiftet är vitt då man tar upp de efter man kört. Den låter lite som bööö bööö då man vrider lite fort på gasen och då man vrider fullt ut så ska ta itu med den idag eller i morgon då de är lite bättre väder ute för att köra. Skulle tro den får för lite soppa ja