vad bör ja kolla

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
hejsan jag har fortfarande problem att få igång min skoter när motorn är kall. Vill bara starta på fullgas annars går den som den ska. Den får både gnista och soppa jag fundera på hur ska choken vara inställd?
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Du kan ju börja med att upplysa folk vad det gäller för maskin,inte så lätt att gissa ur tomma intet....
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.150
111
63
Förmodligen någon eller båda nålventilerna som inte håller tätt.

Edit: Du har två dräneringspluggar i nederkant på framsidan av motorblocket, låt den stå över natten sen öppnar du pluggarna, rinner det ut bensin där så är felet som jag skrev ovan.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Jag undrar om inte choken är som den ska. eftersom han får dra många gånger med fullgas.
Kolla så att choken rör sig i förgasaren när du drar vajern.
 

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Jag undrar om inte choken är som den ska. eftersom han får dra många gånger med fullgas.
Kolla så att choken rör sig i förgasaren när du drar vajern.
Det har jag redan kollat att den gör ja trodde först också det. Men är mäst inne på att den får förr lite soppa
 

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Nån som vet om kompressionen kan ha nån inverkan på starten. För nu har ja nog kollat allt den får soppa gnista och choken funkar utmärkt har även små ytsprickor i insugsgummit är det dax att byta då?.
 
Last edited:

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Det får inte skilja just nå alls mellan cylindrarna. Hur långt har den gått ? En 340 var det va?
1000 mil byt kolvar. Dålig komp påverkar absolut hur svårstartad den är.
 

fippen

Välkänd medlem
29 aug 2011
310
0
16
finland
angående insugsgummina, testa spruta startgas på dom och om den går upp i varv så byt! men om de börjar bli spruckna är det nog bäst att byta ändå..