summit xm 2013

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Fick tillbaka skotern efter att den varit på "uppdatering".....

Döm om min förvåning när handtaget släppte och snöret pep in i magnapullen som ett skott!!

Kolla knuten när ni får tillbaka den. Allt annat än en dubbelknut är för lite tydligen.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Det är ju bara en enkel knut från början. Man borde nog slå en extra innanför handtaget så det iaf går att fiska fram snöret om det åker in.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
100mil passerades idag.

Peppar peppar. Felfritt än så länge, har inte ens behövt byta rem :)
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
mina höll iallafall 85mil innan dom släppte, men man tycker ju att dekalerna ska sitta kvar så länge skotern går..
får ta och prata med ÅF och be dom fixa nya åt mig med, alt fixa ett bra pris på helt dekalkitt
Tycker det skulle vart fixat för länge sen, på min 12a höll dem inte många mil, dem är ju tunna som satan,
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Svårt att säga hur många mm men inte är den då tjock, jag var tvungen att köpa ett helt delakit för ena kåpan men det släppte ändå längstner när man burkar i snön, så har inte orkat köpa ännu ett till blir att göra det innan den ska säljas.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Hur lyckas ni med era remmar?
Gjorde över med två remmar förra veckan på ca 25 mil...
Så fort man ligger och tuktar på skrå så kommer det en fin gummidoft efter en kort stund...
Ska tala med Åf som i sin tur får tala med BRP.
Men det blir väl det vanliga svaret, har aldrig hört talas om problemet...
Eller lågoddsaren, att jag inte kört in remmen...
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Fortfarande första remmen, har bara hunnit med 50mil dock men drar till Drevdagen imorn tills på söndag så då får vi se hur de går, har ju alltid varit beskonad hittills på senaste 5 ski-doo maskinerna men återstår att se...

ps. med andra ord Holm så höll dom 7,5mil för dig då 25 minus 10mil inkörning = 15/2= 7,5.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
ps. med andra ord Holm så höll dom 7,5mil för dig då 25 minus 10mil inkörning = 15/2= 7,5.
Jag hade remmarna inkörda och klara innan vi åkte upp.
Kör lugnt 5-6 mil med varje ny rem innan man börjar köra hårdare med dom.
De 25 milen förra veckan innefattar en del transport på led.
Håller man stumt i raviner så får man räkna km och minuter hur länge remmen håller...
Varja åkdag startas med 2-5km lugn ledåkning för att värma upp maskin och rem.
Remspänning kollas varje dag, tvättar även av skivorna med bromsrengörning om det behövs.

Första remmen räddades 5-6 gånger genom att skära bort fransar som kommit.
Andra remmen såg länge bra ut tills det var för sent.

Bortser man från remförbrukningen så är jag kanonnöjd med maskin.
Går mycket bättre i brant terräng och på skrå än FR 154"
Väldigt smidig att lägga omkull och få med sig...
Reser kanske aningen mycket, men inte så det blir okörbart...
Grymt kul.
Synd att man måste åka och hålla igen för att maskin inte pallar hårdkörningen...
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Vilken sida fransar sig remmen? Faktum är att fast sekundäraxeln förlängts så kan det behövas 3-4 mm schims för att få en bra linjering. Själv har jag schimsat min FR 146" -12 3 mm p.g.a lite gummirester på innerprimärskiva, får se hur det börjar ta sig. har dock inte haft nån onormal remförbrukning.
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Undra vad man ska schimsa med? Duger vilken bricka som helst? Min har käkat lite cord i yttersidan om jag nu inte minns helt fel. Ska ha lös sekundären och slänga dit dj-kit, kanske räcker för dom småproblemen...
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Undra vad man ska schimsa med? Duger vilken bricka som helst? Min har käkat lite cord i yttersidan om jag nu inte minns helt fel. Ska ha lös sekundären och slänga dit dj-kit, kanske räcker för dom småproblemen...
Diablo säljer schims till axeln för 50 kr st, behövs bara ett på axeln mot kedjehuset.
Min innerskiva har nu börjat "tvätta" sig och ser blank och fin ut plus att tempen skönk lite till på variatorn, både ytter och inner men mest på innerskivan. Behövdes tydligen 3 mm till som jag sa. :)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Vilken sida fransar sig remmen? Faktum är att fast sekundäraxeln förlängts så kan det behövas 3-4 mm schims för att få en bra linjering. Själv har jag schimsat min FR 146" -12 3 mm p.g.a lite gummirester på innerprimärskiva, får se hur det börjar ta sig. har dock inte haft nån onormal remförbrukning.
Alltid utsidan.
Inga remrester på variatorerna, rena och fina.
Visst kan det vara lite svart längst ner i primären, men det blir det ifall man pyser runt sakta i skogen.
Hmm...
Ja, kanske ska shimsa ut den några mm. Får se...
Har shims kvar sen jag hade FR.

DJ-kitet jag hade i den åker nog också i inom snar framtid.
Lär bara köpa nån fjäder som jag saknar...
Tycker originalsetupen funkar bra förutom remätandet vid tuff körning.
Den skjuter på bra och är rätt rapp i backshiften...
Men kitet åker i för att se om remmen håller bättre...
 

JMR

Ny medlem
11 feb 2013
2
0
1
Piteå
Är ute efter en xm men har lite funderingar om vilken längd man ska satsa på. Har haft en 11:a summit x som ju var 146". Den var ju ganska pigg att gå på rullen vilket många gånger är hyfsat kul, men framkomligheten blir ju lite begränsad när det börjar bli djupt och brant. Någon som kan uttala sig om hur en xm 146" är i jämförelse med 11:an just i rullåkarhänseende? Är den ännu "värre"?
Även intresserad av hur xm 154:an upplevs. Stor skillnad mot ex. 12:ans summit x som ju också var 154"?
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Har skrivit det förr i tråden, något är skumt med mappen på 13 eller så är det fjädrarna i rave portarna som e på tok för mjuka!?
13 känns som en moppe mot 11! Från början asså.
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Jmr, 146 är ingen klättermaskin i skogen. Men rolig annars. Kör på 154 om du ska hålla på med tighta uppförskörningar...
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Har skrivit det förr i tråden, något är skumt med mappen på 13 eller så är det fjädrarna i rave portarna som e på tok för mjuka!?
13 känns som en moppe mot 11! Från början asså.
Min kändes tam tills inkörningen släppte men nu känns den som vilken 800 etech som helst!
Din hann aldrig gå ur inkörning innan du sålde va?
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Min kändes tam tills inkörningen släppte men nu känns den som vilken 800 etech som helst!
Din hann aldrig gå ur inkörning innan du sålde va?
Jag vet inte till hundra procent.. Körde ju med olika variator setups i princip varje gång jag var ute... Men jag upplevde varv förändringar en av dagarna.... Men då jade jag en nästan ny 391 på?? Sen jämnför jag med 11 freeride, den hade ju mindre matta att dra runt, men den gick på varvstopp ögonblickligen på något annat klick än 1 el 2 som org. Och var mycket känsligare på vad jag kastade i för grejer, den här var seg vad jag än gjorde... Men jag hann aldrig börja vikta av.. Just pga. Det sjuka vrid som fanns på 11.
Men om det nu är sån skillnad som du säger MÅSTE ju era inkörda maskiner gå på varvstopp likt min 11. Eller vänta dom har ju moffa fjädern i, då borde fler och fler som kör hårt börja dra ihop remmen i kritiska lägen, det var iaf vad som hände mej när jag körde detta på 11an,
Liten notis för er som bryr sej.. Var i Avvako och kryssade mellan granarna som aldrig förr, sågen jag har i bröstfickan numer användes en gång AV POLARN! Just i denna del av skogen fanns det dagar då jag fick stanna och såga var 5min på XM... Men det bör tilläggas att snön hade satt sej i de mer flacka partierna och fy fan vad jag saknade xm när man lägger ner... Glömmer man gasen på rmk blir det som att försöka välta en F1 bil i jämnförelse....