Tips på släpvagnsbotten?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Har nu köpt mig ett beg. släp som jag tänkte byta ut bottnet på. Som jag förstått så är det väl slitskyddsplywood eller vad det kallas som gäller. Detta är ju ganska så dyrt och måtten på släpet "matchar" inte riktigt skivstorlekarna :)

Så är det någon som har tips på liknande material eller på vart man kan få tag i sånt till ett bra pris. Flaket är 400x180cm

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
en på samma arbetsplats byggde ett eget släp och hittade "släpvagns-plyfa" inkl frakt till så bra pris att det inte var tal om att sätta annat ...
kan hör med honom vart han fick tag i dom

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
Jag satte då tryckimpregnerad trall på mitt släp, 325x180.
Släpvagnsplyfa kostade 4000:-
Tryckimpregnerat 500:-

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Jag är ute efter durkplåt/durkaluminium till mitt skotersläp. Byggde släpet för 2 år sedan och hade formplyfa hemma så lade i det som golv. Det har redan blivit så taskigt så det blir till att byta innan vintern.

Hör av er om ni har att sälja eller om ni vet någon som säljer detta till rimligt pris.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jag är ute efter durkplåt/durkaluminium till mitt skotersläp. Byggde släpet för 2 år sedan och hade formplyfa hemma så lade i det som golv. Det har redan blivit så taskigt så det blir till att byta innan vintern.

Hör av er om ni har att sälja eller om ni vet någon som säljer detta till rimligt pris.
Tänk bara på att det är totalt omöjligt att köra upp på ett släp med aluminium om du har coromant styrstål. Det hugger fast nåt så in i h-vete!

En riktig plyfa håller i rätt så många år...

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
A. holm: Byggde om ett skotersläp åt ett företag som hyr ut skotrar ifjol. Var själv skeptisk till durkaluminiumet som golv, men de behövdes då släpet används till annat på sommarhalvåret, så var det nödvändigt ont.

Efter att ha fraktat 50 tal skotrar på det släpet så kan jag inte påstå att det blev som jag trodde. Går hur smidigt som helst att köra upp skotrarna oavsett styrstålrmodell. Funkar kalas=)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag använde ett släp med durkaluminium på i vintras...och där hög det fast med styrstålen iaf...så en person fick lätta skotern fram annars stod den bara och slirade med mattan....så det kan beror kanske på hur hårt/mjuk alu. man använder?

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
A. holm: Byggde om ett skotersläp åt ett företag som hyr ut skotrar ifjol. Var själv skeptisk till durkaluminiumet som golv, men de behövdes då släpet används till annat på sommarhalvåret, så var det nödvändigt ont.

Efter att ha fraktat 50 tal skotrar på det släpet så kan jag inte påstå att det blev som jag trodde. Går hur smidigt som helst att köra upp skotrarna oavsett styrstålrmodell. Funkar kalas=)
Det var konstigt.
En kompis for över styret och landade framme vid dragkroken när han skulle ta rejäl fart för att ta sig upp på sitt släp med durkalu...
Så pass högg det fast...

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Tänk bara på att det är totalt omöjligt att köra upp på ett släp med aluminium om du har coromant styrstål. Det hugger fast nåt så in i h-vete!

En riktig plyfa håller i rätt så många år...
Jag har fixat "glidskenor" av robalon-plast där jag fräst spår för styrstålen dessa tas givetvis bort från plyfan och sätts på alu/plåt-durken i så fall.

Varför jag vill ha alu/plåt-durk är för att jag vill ha det underhållsfritt då kärran står ute året om i regn och rusk.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jag har fixat "glidskenor" av robalon-plast där jag fräst spår för styrstålen dessa tas givetvis bort från plyfan och sätts på alu/plåt-durken i så fall.

Varför jag vill ha alu/plåt-durk är för att jag vill ha det underhållsfritt då kärran står ute året om i regn och rusk.
Helt rätt!